augustus 2014 - Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

04-08-2014 om 11:37 uur

Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

Elke patiënt is anders en heeft dan ook last van andere ‘prikkels’.
Bij de keuze van een vakantiebestemming kun je proberen rekening te houden met de prikkels waar je gevoelig voor bent.
We horen regelmatig van mensen met luchtwegklachten die op vakantie zijn geweest naar een warm oord waar de lucht droog is, dat ze minder last hebben van hun luchtwegen.
Voor mensen met een huisstofmijtallergie is het prettig toeven in de bergen boven de 1500 meter, omdat hier de huisstofmijt niet overleeft.

Het is goed om voor jezelf op een rijtje te zetten waar je veel last van hebt en dan te zoeken naar een bestemming waar de condities voor jou optimaal zijn.

Enkele tips die je kunnen helpen:

• De lucht is meestal schoner in plaatsen vlak aan zee.
• Hou rekening met plaatselijke omstandigheden, bijvoorbeeld pollenseizoen in het gekozen land of bijvoorbeeld de zandstorm calima, vanuit de Sahara.
• Vermijd grote/drukke steden in verband met luchtvervuiling.

Heb jij nog tips? Waar hebben jouw longen het fijn op vakantie?

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 12:03 uur

aan zee, : Waddeneilanden, noordzee (niet dicht bij IJmuiden), Atlantische oceaan etc

tips:
neem altijd mijn mitecare hoes mee voor matras en kussen
verdubbel 3 dagen voor verrek tot laatste dag vakantie op advies van la mijn medicatie
bel/mail altijd de accommodatie en vraag of het huisdiervrij, rookvrij en ook verfluchtvrij is

en omdat ik geen gluten mag neem ik altijd zelf meusli mee, is dat probleem ook weer uit de wereld ;)

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 12:28 uur

Gezien mijn huidige gezondheid (instabiele astma, constant opspelende allergieën, urticaria en angio oedeem), hebben we onze vakantie naar Spanje geannuleerd. Toch bang voor teveel prikkels, teveel inspanning (alle kleinkinderen), de zon (door alle medicatie kan ik hier niet meer tegen) en ziekenhuis lag te ver weg.

We hebben echt alles afgewogen om met zo min mogelijk risico's toch op vakantie te kunnen gaan. Het is (als alles goed gaat en groen licht artsen) een cruise geworden. Geen vliegtuig, geen pollen, weinig inspanning, geen fijnstof, wel veel zeelucht en stappen in Rotterdam op en af dus weinig gereis. Arts is aan boord en neem zelf een koffertje medicatie mee  *)

Ik duim dus dat we over een paar weken weg kunnen gaan!

:W

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 17:07 uur

Ik heb het meeste baat bij de spaanse kust...mijn HA en LV geven me al jaren de raad,om daar te gaan wonen..makkelijker gezegd dan gedaan,maar zou wel willen...

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 20:54 uur

Ik gedij goed in de bergen, liefst rond de 1400m hoogte
Komende winter ga ik weer *O*

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 21:20 uur

Mijn longen hebben het ook het fijnst aan zee. NIET in het bos, daar ben ik altijd benauwd.

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 21:47 uur

Mijn longen hadden het prima naar hun zin in het fjordengebied van Noorwegen.

Login of registreer om te reageren
04-08-2014 om 22:47 uur

In de bergen, vanaf + /- 900 meter heerlijk, maakt niet uit waar en dan kan het zelfs regenen. Als de lucht maar schoon is! Zoals, beieren Tirol enz.

Login of registreer om te reageren
25-07-2015 om 23:31 uur

Aan zee en dan wel met zo weinig mogelijk wegen in de buurt.

Mijn longen vinden het ook prettig als het regent.

Login of registreer om te reageren