juli 2014 - De noodzaak van vitamine D

30-06-2014 om 12:34 uur

De noodzaak van Vitamine D

Hoe komen wij aan vitamine D? Wanneer de zon op onze huid schijnt, maakt ons lichaam de stof zelf aan. In sommige voeding zit ook vitamine D, zoals vette vis als haring, makreel en zalm.

Behalve voor sterke botten, zorgt deze vitamine ook voor sterke spieren, waaronder de ademhalingsspieren. Artsen vermoeden bovendien dat vitamine D onze afweer sterkt. Er wordt momenteel onderzocht of extra vitamine D slikken een gunstig effect heeft op het ontstaan van longaanvallen. Heeft het gebruik van vitamine D inderdaad een positief effect op longziektes? De wetenschap is er nog niet uit.

Slik jij extra vitamine D? En wat is jouw ervaring?

Het is in ieder geval goed om regelmatig naar buiten te gaan en op een verantwoorde manier te genieten van de zon. Ook het eten van voeding waar veel vitamine D in zit is zeker een aanrader.

Hoe zorg jij ervoor dat je met een voldoende voorraad de winter doorgaat?

Login of registreer om te reageren
01-07-2014 om 16:50 uur

Ik slik op advies van mijn alternatieve arts vitD, een hele hoge dosering.
en is het zo dat het helpt bij je afweer? ik ben al een lange tijd niet flink verkouden geweest *O*

Login of registreer om te reageren
01-07-2014 om 18:01 uur

Ja, ik slik extra vitamine D, en ja, het is goed voor de weerstand (en tegen migraine).

In voedsel toevoegen levert veel te weinig op. Een minimum dosering van 800 IE (en eigenlijk nog veel hoger, zeg 2000 IE in de winter) is gewenst om een behoorlijk niveau van >80 te bereiken. De >80 wordt inmiddels in een aantal landen aangehouden als het minimum.

Website van een arts (reumatoloog): http://www.vitaminedtekort.nl/
Wetenschappelijke info van een klinisch chemicus: http://www.meandermc.nl/wps/wcm/connect/www/db740183-42eb-4036-b48f-87b…

Generieke conclusies:
- de vitamine D spiegels zijn te laag
- de dosering is veel te laag

Login of registreer om te reageren
01-07-2014 om 18:10 uur

Ik slik al enige tijd in verband met een laag vitamine D gehalte in het bloed.

Ik merk jammer genoeg niet dat het helpt om mijn astma aanvallen te verminderen.

Ik slik het nu dagelijks in combinatie met calcium ( calci chew D3 800 ie )
Voor heen 3 maanden een stoot vitamine D via een drankje

Login of registreer om te reageren
04-07-2014 om 11:57 uur

ook ik slik dagelijks extra vitamine D, alleen heb het gevoel dat het me niet echt helpt.

Login of registreer om te reageren
27-07-2014 om 21:40 uur

Dat is een lage dosis, eigenlijk een onderhoudsdosis. Niet voldoende om de waarde serieus omhoog te krijgen.

Login of registreer om te reageren
27-07-2014 om 22:41 uur
Reactie op horta

Dat is een lage dosis, eigenlijk een onderhoudsdosis. Niet voldoende om de waarde serieus omhoog te krijgen.

Mijn huisarts vertelde me dat 800IE wel voldoende is (4x de aanbevolen hoeveelheid per dag) om een tekort aan te vullen.

Login of registreer om te reageren
28-07-2014 om 06:29 uur

Dan heeft je huisarts het ernstig fout.

Irisdw, in 2010 heeft in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (een blad voor artsen) een artikel gestaan over vitamine D. Op pagina 5 gaat het over de behandeling van tekorten (link: http://bit.ly/wielders_nieuw-licht-op-vitamine-d ). Daar staat onder meer:

Citaat
Bij ernstige deficiënties (< 30 nmol/l) met klachten of klinische verschijnselen wordt aanbevolen om patiënten op te laden tot minimale serumconcentraties 25-hydroxyvitamine D van 50 nmol/l, bijvoorbeeld met een orale dosering van 50.000  of  100.000  IE  cholecalciferol  (tabel  3),  gevolgd door een onderhoudsdosering van minimaal 800 IE cholecalciferol dd

Jij krijgt nu dus alleen die minimale onderhoudsdosering...

Ik zou dit artikel uitprinten en meenemen naar je arts, en dan vragen om zo'n 'oplaadkuur' (klinkt een beetje raar, alsof je een batterij bent ;D) en daarna een onderhoudsdosering.

Ook is van toepassing:

Citaat
Behandeling volgens Heaney (2005)

Een veelgebruikte richtlijn is die van de Amerikaanse vitamine D-onderzoeker Robert Heaney. Hij heeft onderzocht welke dagelijkse dosis vitamine D je zou moeten gebruiken om op enige termijn (zeg na twee maanden) ongeveer op een waarde van 80 nmol/l uit te komen:
Citaat
Estimated daily oral doses needed to reach and maintain a serum 25OHD value of 80 nmol/L

Baseline (nmol/L)   Daily oral dose
20–40                    55 mcg (2200 IU)
40–60                    45 mcg (1800 IU)
60–80                    29 mcg (1160 IU)
> 80                        0 mcg (0 IU)
Bron: Robert P. Heaney, The Vitamin D requirement in health and disease, in: Journal of Steroid Biochemistry & Molecular Biology xxx (2005), pagina 4, tabel 1 (http://www.direct-ms.org/pdf/VitDGenScience/Heaney%20vit%20D%20requirem…)

Volgens deze benadering moet je dus kijken naar je uitgangswaarde ('baseline') en dan de dosering vinden die daarbij nodig is om op de streefwaarde van 80 nmol/l uit te komen.
maar eens aan je huisarts. Of

Citaat
Behandeling volgens De Boer c.s. (2010)

De Boer c.s. gingen uit van behandeling met een stootkuur vitamine D. Bij een stootkuur krijgt de patiënt een hoge dosis vitamine D, die in één keer of verdeeld over een korte periode wordt gegeven. De Boer onderzocht welke dosis nodig is bij een gemeten vitamine D-niveau van de patiënt om tot een niveau van 75 nmol/l te komen. De Boer kwam tot de volgende formule:

Totale dosis in IE = 40 x (75 - gemeten D-waarde) x lichaamsgewicht in kg

Voorbeeld: stel de gemeten vitamine D-waarde is 20 nmol/l en het lichaamsgewicht is 90 kg:

Totale dosis = 40 x (75 - 20) x 90 = 40 x 55 x 90 = 198.000IE

De behandelend arts kan nu bijvoorbeeld de cholecalciferoldrank 50.000 IE/ml voorschrijven en daarbij een gebruiksvoorschrift geven van 50.000IE/week gedurende vier weken, om tot een totaal van 200.000IE (dus ongeveer 198.000) uit te komen. (De patiënt kan er natuurlijk voor kiezen om de wekelijkse doses van 50.000IE uit te spreiden over meerdere dagen, als hij bang is dat hij die 50.000IE inééns niet goed verdraagt).

Bron: Van Groningen L, Opdenoordt S, van Sorge A, Telting D, Giesen A, de Boer H.: Cholecalciferol loading dose guideline for vitamin D-deficient adults. Eur J Endocrinol. 2010 Apr;162(4):805-11. Epub 2010 Feb 5. (http://eje-online.org/content/162/4/805.long)

Login of registreer om te reageren
28-07-2014 om 08:51 uur

ik slik 1000 EH als onderhoud
en daarnaast nog in Multivit 16 mg (ik weet de eh even niet..)

dit alles op advies van een alternatief, maar ook regulier, arts. Ik voel me er goed bij. Laatste half jaar geen verkoudheden meer gehad

Nu neem ik slecht vit en min op ivm coeliakie. ik spuit ook maandelijks B12

Login of registreer om te reageren