Zelf sinus spoelingen doen thuis. Verbluffende resultaten!

20-08-2013 om 23:51 uur

Graag wilde ik hier mijn ervaring delen als alternatief voor de diverse medicatie die gebruikt wordt bij onze klachten. Sinds een ruim jaar doe ik regelmatig (wekelijks) sinusspoelingen onder de douche. Er is veel over te lezen. Zoek op sinus rinse of nasal irrigation en je bent even 'n paar dagen zoet. Allengs mijn eigen "recept" gevonden na wat experimenteren. Als je googled op (met aanhalingstekens) "Post op nasal irrigations" dan kom je op 'n pdf document met wat ingrediënten.

Praktijk: Ik gebruik gewoon 'n ordinaire Spa waterfles van ca 700 ml met zo'n handige stompe blauwe dop. Die past lekker op je neus. Ik vul de fles half met lauw kraanwater en doe er 1 tot 1 1/2 theelepeltje gewone keukenzout in. Soms ook nog 'n TL zuiveringszout (extra reiniging). Verder voeg ik 15 druppeltjes Betadine toe. En met dit goedje spoel ik m'n sinusholtes door. Achterover, naar de zijkant, fles op de neus en zachtjes (!) leegdrukken. Ene neusgat in en aan de andere kant er weer uit. Met achterover leunen bereik je de beide voorhoofdholtes, de beide kaakholtes (zij het minder), de zeefbeenholte en ook het middenoor gedeelte. Als je vol zit (bij mij ca 60 ml) dan kun je ook nog klaren, waarmee je ook de beide buizen van Eustachia meepakt.

Het resultaat is verbluffend! Ik gebruik nog maar 1 Seretide pufje per dag (25/250) en van de Nasonex en dat soort neusspray's ben ik af. En het belangrijkste: Veel minder of soms nog nauwelijks piepen en zagen met ademhalen en verminderde slijmproduktie (sputum). Het kost nauwelijks wat, je kunt het onder de douche doen, het lucht op en je houdt je KNO gedeelte in topconditie. Je slijmvliezen worden weer zoals ze ooit bedoeld waren. Verder doodt de Betadine nare bacteriën. Waarschijnlijk ook de goede, vandaar dat ik het niet dagelijks doe tenzij ik een opvlamming heb. Die heb ik trouwens veel minder dan vroeger.

En nee, het prikt niet. Immers, de door mij beschreven verhouding hierboven benadert die van de menselijke traan qua zoutgehalte. Je "fopt" het lichaam er als het ware mee en voelt dus geen pijn. Wat je met water zonder zout zeer zeker wel voelt!

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 20:59 uur

Waarvoor gebruik je niet de neusdouche?
Ik heb zelf een rhinohorn neusdouche en gebruik deze ook onder de douche. Ik gebruik hem zelf op aanraden van de kno arts, wegens problemen met behoorlijke bloedneuzen (kunnen gerust een hele dag duren) en de neus blijft iets schoner.
Helaas bij mij heeft het niet veel effect op mijn snotneuzen. Ipv dat ik 1 pakje zakdoeken per dag gebruik, zit ik nu op 1, 5 in 2 dagen.
Op mijn astma heeft het ook niet veel effect, ben nog steeds te benauwd en puf genoeg.
Denk bij lichte astma dat het zeker effect kan hebben, niet bij zware astma.

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 22:52 uur

Neusdouche / neti pot heb ik, zelfs meerdere. Ben alleen gedurende het afgelopen jaar (verantwoord) experimenteren overgestapt op de bekende Spa waterflesjes uit de supermarkt. Makkelijker schoon te houden. Na gebruik omspoelen en ondersteboven - open - wegzetten. En als je 'm vergeten bent, koop je gewoon 'n nieuwe. Daarbij vernieuw ik ze sowieso ivm de hygiëne om de paar weken. Je kunt erin knijpen (niet te hard, met beleid!). En er kan meer in, naar keuze tot max 700 ml. Zouthoeveelheid en/of Betadine hoeveelheid aanpassen uiteraard.

Ik heb ook waterstofperoxide 3% gebruikt als toevoeging. Op 'n 700 ml Spa fles 4 witte dopjes vol van het waterstofperoxideflesje. Dat was nog draaglijk. Al met al, zelf al veel uitgezocht maar wel na raadplegen van de (vele) Engelstalige sites. Er zijn zowel voor- als tegenstanders van de methode en de meeste professionals (longartsen en KNO's) raden de methode af. Echter is dat naar mijn idee omdat het (nog) niet uitgebreid wetenschappelijk onderzocht is. Google op "Nasal irrigation hazards" en je komt bij de kanttekeningen van de methode.

Ik gebruik zelf overigens altijd gewoon Nederlands kraanwater, zo uit de kraan zonder koken. Water in NL is schoon genoeg. Al met al, ik heb er heel veel baat bij en ga er dus mee door. En nee, het zal mijn kwalen nooit helemaal weg kunnen nemen, zeker niet bij de zwaardere gevallen (wat is zwaar, ik vind dat ik er behoorlijk last van heb in het leven). Echter geeft het veel verlichting en ik kan met minder medicatie terecht. Ook niet verkeerd, toch?

P.s. reactie hierboven: Alleen water en zout (nasal solution) gebruik ik als de sinussen rustig en gezond zijn. Om de zoveel spoelingen voeg ik Betadine toe en met name als ik toch nog 'n opvlamming tussendoor krijg door 'n koutje of griepje (ondanks de jaarlijkse griepprik). Misschien kan die Betadine of waterstofperoxide een oplossing zijn tegen de snotneuzen.

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 23:18 uur

Voor mij is het met de neusdouche voornamelijk pappen en nathouden.
Ik moet een grote operatie aan neus en neusholtes hebben,  alleen zit met recente massale longembolien. Operatie is te risicovol op dit moment.

Login of registreer om te reageren
11-06-2014 om 00:35 uur

Beste mensen, even 'n update op dit door mij geopende topic. Ik heb in november 2013 een FESS laten doen, op eigen verzoek overigens. Nu ruim 'n half jaar later lijkt er verbetering in het nasale gedeelte, maar niet echt spectaculair. Ik was in dat gedeelte al behoorlijk "clean" en had er niet zo vaak last van. In april ben ik ook 4 dagen in Heideheuvel geweest voor een observatieperiode. Prima tijd, veel geleerd, maar 3 maanden daar verblijven lijkt me niks. De observatie vond ik ook al wat lang. Ondanks het veel geleerd, merkte ik toch ook dat ik veel zaken al wist wat men mij daar vertelde. Wél is er een diagnose gesteld voor bronchiëctasieën. En laat ik, maar ook de diverse longartsen hier in A'dam, al die jaren "bezig geweest zijn" met astma! Okay, ik heb allergisch astma, maar heb het door de 2dd Seritide 50/250 diskus redelijk onder controle. Heb soms een opvlamming. Meeste last heb ik van het dagelijks sputum ophoesten. Eén van de symptomen van BE, weet ik nu!

Ik gebruik nu sinds enige weken paar keer daags waterstofperoxide (3%) als inhalatiemiddel. Google maar eens op Engels, inhaler hydrogen peroxide. Ik heb zo'n simpel plastic neusverstuivertje er voor waar eerst zoutoplossing in zat. Ik verstuif en zuig de nevel op terwijl ik inadem (eerst volledig uitademen). Ik doe meestal 4-6 verstuivingen per keer op 2 inademingen (2-3 verstuivingen achter elkaar op één ademhaling). En dat zo'n 2-3 keer per dag. Just to be sure: Ik gebruik 'm dus voor mijn longen door de mond. Bacterie doder, zeg maar.

De sputum produktie is behoorlijk verminderd sindsdien! Kortom, zelf wat doktoren is helemaal zo gek nog niet. Ik kom al 12 jaren bij longartsen in A'dam, maar nooit over BE gesproken. Eigenlijk vind ik het te treurig voor woorden. Ook nooit een LVK toegewezen gekregen, maar nu op verzoek van heideheuvel wel.

Login of registreer om te reageren
11-06-2014 om 14:30 uur

Hoi Charliefox, jij bent een bikkeltje zeg, met dat spoelen.  Ik spoel ook wel regelmatig, maar dan gewoon met lauw water met een lepeltje keukenzout. Dat is mij heftig genoeg. ;)
Volgens mij doe jij dat wel goed met die spaflesjes, toch wordt er gewaarschuwd voor de groei van bacteriën in minieme beschadigingen van zo'n flesje.
Ik heb zo'n soort "lampje van Alladin" , geheel van gladde kunststof en die moet ook elke week uitgekookt worden. Ik meen dat er zelfs nog een berichtje staat op deze site, ergens.
Ik ken trouwens ook mensen die met babyshampoo spoelen.  :)

Login of registreer om te reageren
15-07-2019 om 21:24 uur

Update 5 jaren later van TO:
Inmiddels 58 jaar en medicatie vrij!
Sinds 2001 allerlei soorten corticosteroiden bende in mijn lijf gepuft en gespoten (neus).
Nog steeds sinusspoelingen en ook soms vernevelen, 2-3x per week. Met de Freeway_Elite.
Zowel in de sinusspoelingen als in de Freeway gebruik ik 2-3 druppels tea-tree.
Anti bacterieel en tevens tegen vieze schimmels die ik ook soms in de longen had (aspergillus!).
Nu allemaal niets meer van dat alles.
Met name het dikke smerige sputum is passé, dus geen "vernauwde" ademhaling meer.
Waardoor soms hyperventilatie.
Probeer het maar eens een tijdje. Kost geen drol!

Login of registreer om te reageren
16-07-2019 om 10:54 uur

Helaas kunnen mijn longen niet tegen tea tree, zodra het flesje open is krijg ik het al spaans benauwd.
Wel fijn dat het jou zo goed heeft geholpen!

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 10:33 uur

Brrrr , ik krijg al een paniekaanval als ik aan een neusspoeling denk ... lijkt me hetzelfde gevoel als verdrinken ... en Tea tree is heerlijk voor mijn teennagels , als ik weer schimmel heb na antibiotica of prednison .

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 11:44 uur

@Morena nee neusspoelen valt echt mee, dat dacht ik ook maar is echt niet zo want je kan nog door je mond ademen en het helpt mij een hoop longontstekingen te voorkomen:)

Login of registreer om te reageren
06-11-2019 om 12:12 uur

@Morena , is reuze gemakkelijk hoor! Ik gebruik de Rhino horn. Je houdt je mond open en spoel je je neusgaten. Echt niets aan. :) Google maar eens.

Login of registreer om te reageren