februari 2014 - Stoppen met roken door e-sigaret

04-02-2014 om 14:43 uur

Stoppen met roken door e-sigaret

De e-sigaret is een stuk minder schadelijk dan de normale sigaret, maar ook in de e-sigaret zijn schadelijke bestanddelen gevonden. Daarnaast valt de e-sigaret niet onder de Tabakswet, waardoor hij ontglipt aan het rookverbod in de publieke ruimte. Beiden zijn zorgelijk.

De e-sigaret kan een hulpmiddel zijn bij het stoppen met roken. De ‘damper’ kan zelf het nicotinegehalte in de vulling afbouwen, waardoor het stoppen wellicht makkelijker wordt.
Toch kan het ook tot roken aanzetten. Jongeren worden verleid tot het kopen van een e-sigaret met trendy uitvoeringen en smaakjes. En zo kan een mogelijke nicotineverslaving ontstaan.

Tip:
Gebruik de e-sigaret alleen als hulpmiddel om te stoppen met roken.

Hoe ga jij om met elektronische sigaretten? Helpt het jou te stoppen met roken? Heb jij er last van als mee-roker? Wat vind jij ervan dat jongeren ze kunnen kopen met trendy uitvoeringen en smaakjes?

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 22:51 uur

Hoe had u dan gedacht dat onderstaande zou overkomen?

Het zijn gewoon internet lobbyisten en waarschijnlijk nog 1 persoon ook nog, trap er gewoon niet in

Van projectie is geen sprake. U spreekt letterlijk over ons als lobbyisten geeft zelfs aan dat we niet oprecht zijn (en in werkelijkheid slechts 1 persoon zijn).
Dat is geen projectie door onszelf, dat is een regelrechte beschuldiging door u.

Login of registreer om te reageren
04-03-2014 om 23:03 uur

[quote author=Marcel Göertz link=topic=12936162.msg451404#msg451404 date=1393969875]
Hoe had u dan gedacht dat onderstaande zou overkomen?Van projectie is geen sprake. U spreekt letterlijk over ons als lobbyisten geeft zelfs aan dat we niet oprecht zijn (en in werkelijkheid slechts 1 persoon zijn).
Dat is geen projectie door onszelf, dat is een regelrechte beschuldiging door u.
[/quote]

Het zijn uw eigen conclusies waarin u zaken naar u zelf toe trekt...

Woorden als niet oprecht heb ik niet gebruikt ... en in werkelijkheid 1 persoon ook niet ... heb het woord waarschijnlijk er neergeschreven de rest is uw eigen projectie en conclusie ....

Dat jullie met elkaar vanaf het dampforum komen om hier op het longforum een discussie over de e-sigaret te voeren is een vorm van lobbyen. Dit is geen conclusie maar een feit die jullie zelf aangeven en erkennen! Respecteer jullie berichtgeving maar neem deze met een grote korrel zout, wens jullie nogmaals veel succes en sterkte.

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 00:05 uur

Geachte dampers,

Zojuist een stukje een berichtje van 20 februari 2014 van jullie site overgenomen.
“Zoals jullie wellicht weten is vorige week de stichting Acvoda formeel opgericht.
Graag wil ik hier iets meer over vertellen, en ook over hoe we met Acvoda vérder willen gaan.

De organisatievorm
Een stichting bestaat (qua mensen) slechts uit bestuursleden, dat is inherent aan die organisatievorm.
In het geval van Acvoda zijn er 3 bestuursleden, die elk bevoegd zijn om te handelen namens Acvoda.
- Martijn Voncken (Vonck) is onze secretaris.
- James Young (Jpy) is onze penningmeester.
- Marcel Göertz (ik dus) is de voorzitter.”
“Forum
Acvoda gaat (nu in elk geval) geen eigen forum draaien. Wij blijven gewoon op Dampforum.nu actief, want dáár zijn de dampers te vinden. Dit betekent overigens niet dat deelname aan de werkgroepen beperkt is tot mensen die hier actief zijn.
Het Acvoda kernteam heeft overigens wel een (afgeschermd) overlegforumpje buiten deze website, waar zaken besproken worden die niet direct voor het publiek zichtbaar hoeven te of mogen zijn vanwege vertrouwelijkheid, timing etc. Niks geheimzinnigs, gewoon een soort Commissie Stiekem. ;-)
Het kernteam bestaat overigens uit het bestuur aangevuld met de leiders van de werkgroepen. Op dit moment is het kernteam dus (in forumnicks) Jpy, Vonck, Diertje, LVD en Marcello.”

Dit is toch wel tekenend voor jullie lobby naar mensen met een longziekte.

Met excuses aan de mensen die wel oprecht hun reactie hebben gegeven.

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 01:17 uur
Reactie op Clasina

Dit is toch wel tekenend voor jullie lobby naar mensen met een longziekte.

Met excuses aan de mensen die wel oprecht hun reactie hebben gegeven.

Begrijp ik het goed dat u hiermee suggereert dat volgens u een aantal mensen hier niet "oprecht" hebben gereageerd?

Vanwaaruit zouden zij dan hebben gereageerd denkt u? Mensen vertellen hier vanuit het diepst van hun hart over iets wat zij als een van de belangrijkste gebeurtenis uit hun leven hebben ervaren, hoe ze zijn verlost van die afschuwelijke verslaving aan tabak. Je zou verwachten dat met name op een forum als deze van het longfonds daar positief op wordt gereageert. Maar inplaats daarvan krijgen wij louter vijandige reacties. Ook de opmerking van Marcus: zulke teksten plaatsen neem ik als niet serieus en met een grote korrel zout!!! is een steek in het hart van mensen die hier heel oprecht vertellen over hoe zij zijn gestopt met roken.

Ik heb 20 jaar geleden mijn vader op 63 jarige leeftijd zien sterven aan de gevolgen van longemphyseem, dat hij te danken had aan een levenlang pijp roken. Ik weet dat de aanleg voor longemphyseem erfelijk kan zijn, en ook bij mij is bij een longfunctietest reeds een lichte mate van emphyseem geconstateerd. Ondanks dat lukte het mij niet om te stoppen met roken. Ik rookte een half pakje shag per dag, maar op sommige dagen ook wel eens een heel pakje, dat zijn zo'n 60 peuken. Oneindig maal heb ik pogingen gedaan om te stoppen, en daarbij alle mogelijke hulpmiddelen en medicijnen uitgeprobeerd, maar zonder succes. Inmiddels heb ik de leeftijd bereikt dat mijn vader ernstig ziek begon te worden, en ik had mij al verzoend met de gedachte dat ook ik net als mijn vader tot op mijn sterfbed zou blijven roken.

Totdat ik, nu zo'n half jaartje geleden bij wijze van proef eens een elektrische sigaret uitprobeerde, en vanwege mijn vele mislukte pogingen om met roken te stoppen ook nu niet met de hoop dat zo'n batterijtje met wat damp mij van het roken af zou helpen. Na drie trekjes wist ik dat ik geen sigaretten meer nodig had. Wat mij 38 jaar lang nooit was gelukt lukte nu in 1 dag. Ik heb diezelfde avond het pakje shag dat ik nog had aan de buurman weggegeven. Drie weken later toch nog ens een pakje shag gekocht, maar ik vond het ronduit walgelijlk. Roken is voor mij voorgoed voorbij, zelfs al zou ik geen elektrische sigaret meer hebben, de smaak van smeulend tabak gaat er bij mij niet meer in.

Door deze ervaring ben ik mij ook gaan realiseren dat met behulp van de elektrische sigaret het heel goed mogelijk is om binnen nu en 10 jaar het roken van tabak in Nederland helemaal uit te bannen. Over tien jaar hoeft er in heel Europa geen tabakswinkel meer open te zijn, omdat er nu een heel goed en effectief alternatief is voor elke roker die van de tabak af wil maar zijn/haar verslaving niet kan overwinnen. Maar om dat te bereiken moet er wel eerlijke voorlichting worden gegeven, en moet niet zoals nu de elektrische sigaret op basis van valse en onjuiste informatie als een bedreiging worden gezien. Want de elektrische sigaret is voor niemand een bedreiging, alleen voor diegene die veel geld verdienen aan de verkoop van tabak, en dat zijn de tabaksindustrie, de geneesmiddelenindustrie, de overheid en goedbetaalde anti-rooklobbyisten.

Daarom is het zo in en in triest dat juist binnen een organisatie als het longfonds zo argwanend en vijandig wordt gereageerd op mensen die een positief verhaal willen houden over hun eigen ervaring met wat door sommige artsen en wetenschappers al de grootste uitvinding van deze eeuw wordt genoemd, een uitvinding die meer levens kan gaan redden dan penicilline!

Maar door zo argwanend te reageren op de elektrische sigaret, en zo vijandig te ageren tegen mensen die hun persoonlijke verhaal willen vertellen, houden juist organisarties als het longfonds de elektrische sigaret weg bij die mensen die 'm het meest nodig hebben, waardoor nog duizenden, zo niet miljoenen rokers net als mijn vader onnodig aan de gevolgen van tabaksrook moeten sterven. En dat doet pijn, dat voelt als verraad en als een dolk in je rug.

En dit zeg ik héél oprecht, juist ook tegeover mensen met een longziekte, want ik weet wat dat is.

Robert

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 00:24 uur

Ben ik lid van acvoda? JA.
Lobby: ik heb geen financieel belang, ik werk als software-developer. Ook jpy en marcel hebben geen financieel belang.
Dus ja,je kunt alle activisten classificeren als lobbyisten.
Maar wij zijn niet dienst van enige organisatie, niet financieel gemotiveerd, alleen gemotiveerd door passie.
De meeste reacties hier zijn ook niet door leden van acvoda, al zullen sommigen acvoda een warm hart toedragen

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 01:03 uur

Voordat ik mijn bed in duik wil ik hier nog wel op in gaan.

Wat vind jij ervan dat jongeren ze kunnen kopen met trendy uitvoeringen en smaakjes?

Een hele kwalijke zaak hoofdzakelijk, maar als ik er wat genuanceerder naar kijk...
Kijken of ik het goed kan uitleggen  ;)

Iets wat verboden is is daardoor juist vaak aantrekkelijk voor jongeren. Het liefst zou ik het verboden zien voor iedereen onder de 18 maar met de kanttekening dat ik liever heb dat men een shishapen koopt dan aan de sigaretten gaat. Ik zal niet beweren dat een shishapen of e-sigaret zonder nicotine gezond is maar met de onderzoeken die bekend zijn is wel aangetoond dat het minder schadelijk is dan roken.
Een veel gebruikt argument is de angst dat een shishapen leidt naar het roken van sigaretten. Omdat ik zelf gerookt heb kan ik me dat bijna niet voorstellen, roken is niet lekker als je je eerste sigaretten opsteekt.
Dan iets uit mijn eigen ervaring; toen ik cold turky of met kauwgom (pleisters etc) probeerde stoppen maar toch weer voor de bijl ging smaakte de eerste sigaret even smerig en daarna rookte ik bij wijze van spreken weer meer dan ooit van te voren.  Toen ik overstapte op een elektronische sigaret heeft er lang een duiveltje in mijn hoofd me toegesproken, het vertelde me dagelijks hoe heerlijk een sigaretje is. Ik ging voor de bijl en kreeg dat "lekkere" sigaretje niet meer weg, ik proefde die smaak nog lang in mijn mond en deed mijn best die smaak gauw weer kwijt te raken. Dit heeft zich een aantal keren herhaald totdat het stemmetje in mijn hoofd dat vertelde hoe lekker die sigaret was eindelijk zweeg. Waarom smaakte het nu niet meer? Waarom smaakte het wel toen ik cold turky stopte? Mijn motivatie? Is die nu anders?
Ik durf daar niet op te antwoorden want mijn insteek was niet perse stoppen, al was het maar al gewoon minder.
Het is me op deze manier gegaan vanaf de derde dag dat de elektronische sigaret ter hand nam. Ik mocht van mezelf niet meer binnen roken, dus ik draaide een sjekje voor tijdens de laatste ronde met de honden. Ik zal nooit vergeten dat ik na 2-3 trekjes gevloekt heb en dat sjekje gefrustreerd op de grond gooide (en vanaf dat moment begon een soort rouwproces, mijn "vriendje" was mijn vriendje niet meer.)
Met mijn ervaring kan ik me bijna niet voorstellen dat een gebruiker die enkel de shishapen kent daardoor gaat roken.

Daarnaast zou ik het jammer vinden als mensen onder de 18 niet de kans zouden hebben om met een elektronische sigaret van het roken af te komen, juist omdat ik weet hoe belangrijk dat voor mij is geweest. Hoe dat dan gereguleerd moet worden, daar heb ik nu geen flauw idee van. Onder de medicijnwetgeving zal het niet mogen vallen. Daar heeft een rechter al eens over gesproken. Met de TPD die onlangs in het Europarlement besproken wordt valt het onder de tabakswetgeving. Zolang die in Nederland niet geïmplementeerd is vallen vloeistoffen bijvoorbeeld onder de warenwet.

Dat jongeren ze kunnen kopen, primair niet goed maar met wat kanttekeningen waarvan ik momenteel niet goed hoe dit in te passen is de wetgeving die komen gaat.

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 01:25 uur

Gebruikers actief in de afgelopen 15 minuten:
shakeit3asy, nAffie, max, ReLeo, Eeruku, dekok, Cyber_Huub, brunodrbull, erwinwessels, Toebaxman, L0rdj3, Insa99, Rene Tode, Bappie-NL, nneonn, Arne, SonofRedHead, Catlover, PsyCorps, gekopmezelf, jjaapp, e-smoker, WinterGreen, Sweetanita, DaTux, Ahermanl, valon, Doughall_D, -Michel-, nannie, Irissa, nicky, Jedeel, herm, EXDRUMMER, Jeroen19, Sv3nne, Wide-O, Karin Spaink, axismundixl, ikbat, ik, Obnoxious67, TXD2000, Basmanoff, Wammus, alrididan, ich, Sunshine, sudoma, mlous, adrenalien, Rob-2503, sandra-h, es, Wietske, LOGAN, Cil, Polyphemus, OdinsFiRe, SCAR75, DianeV, R@tje, Layla, Donderwolkje, Chris F, diceman, MichelD, SaTTeD, Horzel, TolgANL, whitesugar, merlin, Safina, Jip, Lurker, Fusebox, E-Only, Liquid sigaret

De rest zit/zat hier op dit forum.

Privacy
Deelname aan de werkgroepen kan - voor de buitenwereld - volledig anoniem plaatsvinden. Alleen het bestuur wil graag wél weten met wie ze te maken hebben, maar blijft vanzelfsprekend vertrouwelijk. Voor de overige leden van de werkgroep is het wel handig dat ze weten wie je bent, maar echt noodzakelijk is het (meestal) niet. De identiteit van onze geheim agent "Edith Schippers" is bijvoorbeeld gegarandeerd.

Het samenwerken in de werkgroepen vindt overigens grotendeels plaats middels communicatie via het internet. We gebruiken als Acvoda kernteam daar regelmatig de Google Hangout video-conferentie functie voor. Je hoeft dus - als je beschikt over een iPad/Android tablet/computer met webcam en microfoon je huis niet uit om deel te nemen aan de werkgroepen.

Het klinkt misschien enigszins vreemd, maar deelname aan de werkgroepen is geheel vrijwillig maar niet geheel vrijblijvend. We willen graag op je kunnen rekenen.
Het hoeft niet veel tijd te kosten: vele handen maken licht werk, niet waar?

Nicole, ook jij bent een lobbyist. Jullie verraden jezelf door jullie 'passie'.

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 01:31 uur

Clasina, van waar die vijandigheid? Waar ben je bang voor?

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 01:36 uur

Nicole, ook jij bent een lobbyist. Jullie verraden jezelf door jullie 'passie'.

Betekenis ' passie '

pas·sie (de; v) 2(meervoud: passies) hartstocht, drift; hartstochtelijke liefhebberij

Als dat hetzelfde is als lobby moet ik je gelijk geven  :X
Jee, jij weet mensen echt goed op hun ziel te trappen zeg!

lob·by·en (lobbyde, heeft gelobbyd) 1door gesprekken proberen belangrijke beslissingen te beïnvloeden

Als ik 1 iemand die het roken tot nu toe niet kon laten door het delen van mijn eigen ervaringen wel zo ver kan krijgen ben ik een blij mens, juist omdat ik uit eigen ervaring weet hoe belangrijk het voor longpatiënten is. Ja noem dat gerust passie. Als ik beslissingen wil beïnvloeden doe ik dat in Brussel of in Den Haag.
Ik zal je nog een geheim verklappen ook, ik maak niet eens deel uit van Acvoda, niet eens anoniem.

Login of registreer om te reageren
05-03-2014 om 01:54 uur

Toen ik 10 was overleed mijn moeder, later werd mij pas duidelijk dat ze naast een hersentumor ook longkanker had.
Mijn moeder was een stevige rookster, ze is maar 34 jaar geworden.
Een aantal jaar geleden kregen mijn zussen en ik te horen dat mijn stiefmoeder longkanker had, zij moest stoppen met roken en wat een moeite heeft het haar gekost.....
Helaas heeft ze het niet overleefd en ik zou zo graag gewild hebben dat toen de e-cig zoals hij nu inmiddels is al bestond, dan had ik misschien beiden nog gehad.

Zelf had ik de strijd om te stoppen met roken allang opgegeven.
Tot ik door een schoonzus met de e-sig in aanraking kwam.
Ik was niet van plan te stoppen met roken, en toch gebeurde dat wel.
Ik gebruikte sinds mijn 16e dagelijks ventolin, tot een maand geleden toen ik volledig overgestapt ben naar de e-sigaret.
Ik zie de e sigaret als een vervanging voor roken, en ik merk aan mijn lijf dat het een stuk gezonder is dan de gewone sigaret.

Mijn schoonvader van 80 is ook gestopt met roken en begonnen met dampen.
Bij hem is zijn bloeddruk inmiddels weer normaal dus tja.

Zo dat is in het kort mijn ervaring.
Ik vind het echt flauw dat mensen hier als lobbyisten bestempeld worden.
Feit dat iemand op een dampforum komt betekend niet dat het een lobbyist is.
Dan kan ik mensen die hier komen en fel tegen zijn ook wel betichten als lobbyist van......(vul zelf maar in)

Login of registreer om te reageren