Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
10-02-2013 om 19:31 uur

Ziet er heerlijk uit. Dat recept ga ik zeker gebruiken.

Login of registreer om te reageren
04-05-2013 om 09:56 uur

Brandnetel-plattekaastaart

Deze brandnetel-plattekaastaart heb ik gisteren gemaakt het recept is niet van mezelf, het was een erg smakelijke taart daarom wil ik graag het recept delen met jullie.

http://images11.knack.be/images/resized/119/503/110/686/1/275_0_KEEP_RATIO_SHRINK_CENTER_FFFFFF/image/1195031106861.jpg

Ingrediënten

Voor 4 tot 6 personen
200 g tarwebloem
een snuifje zout
½ l water
100 g boter + 10 g voor invetten
500 g plattekaas **zie noot
100 g brandneteltopjes liefst jonge scheuten of toppen.
2 eieren
3 el bieslook

Bereidingswijze

Maak een deeg van de bloem, boter water en zout. Kneed een bol en zet 30 min. in de koelkast. Blancheer de neteltopjes en laat ze goed uitlekken. Verwarm de oven op 180°C. Rol het deeg uit en leg het in een beboterde taartvorm, prik enkele gaatjes met behulp van een vork.

Meng de plattekaas met de geblancheerde brandneteltopjes, de geklutste eieren en de gesnipperde bieslook. Vul de taartbodem met dit mengsel. Laat 25 min. bakken in de voorverwarmde oven.

Noot: Voor platte kaas gebruik ik vaak half kwark en half Monchou of ik maak van biogarde hangop dit omdat de Nederlandse kwark vaak nog best dun is.

Login of registreer om te reageren
04-12-2013 om 09:03 uur

Speculaas

Speculaasdeeg

250 gr zachte roomboter.
500 gr Bloem.
250 gr Bruine basterd suiker.
30-40 gr Speculaas kruiden ongeveer (6-8 gram per 100 gram meel).
1/2 thl Zout.
1/2 thl Bakpoeder.
Ongeveer 2 eetlepels melk, karnemelk of een heel ei, een beetje water mag ook.
Belangrijk het deeg moet 1 - 2 dagen besterven.

Noot: Wil je de speculaas echt kruidig dan neem je 10 gram speculaaskruiden per 100 gram meel. Het beste is gewoon om te experimenteren met wat jij aan hoeveelheid speculaaskruiden lekker vindt. Banketbakkers en fabrieken gebruiken minder kruiden en doen er vaak smaakversterkers bij. De kruiden zijn een redelijk kostbaar ingrediënt namelijk, zoals ik de kruiden maak ongeveer 5,- euro per 100 gram.

Speculaasjes

Van deeg 2-3 rollen maken doorsnede 5-6 cm.
In de koelkast nacht laten staan in plastic zak oid.
Plakjes snijden van 6-8 mm.
Je kan ook een speculaas plank gebruiken bestuif de plank en doe er het deeg op goed aandrukken en de speculaasjes uit de vorm drukken of eruit kloppen.
175 graden 15 min afbakken.
Aflaten koelen op een rooster en goed afgesloten bewaren.

Natuurlijk kan je er ook kruidnoten van maken rol dan rolletjes van 1,2 -1,5 cm dik en snijd er stukjes al en doe die op een ingevette plaat.

Plaat speculaas brokken.

Het deeg tot een bol vormen en in de koelkast nacht laten staan in plastic zak oid.
Dikke plak uitrollen 1 cm dik en op de ingevette plaat leggen.
Eventueel geschaafde amandelen er overheen strooien en licht indrukken.
Met geklopt ei de bovenkant bestrijken maar dit is niet noodzakelijk.
150 graden 45-60 min afbakken.
Aflaten koelen op een rooster eventueel in brokken breken en goed afgesloten bewaren.

Gevulde speculaas

Van het deeg een bal maken inde koelkast nacht laten staan in plastic zak oid.
In gelijke delen, drieën verdelen.
Neem een boterkoek vorm en boter deze in.
rol 1/3 deel uit en bedek de bodem.
Bekleed de wanden van de vorm 1/3 deel deeg.
Doe het amandelspijs in de vorm (500 gr).
Rol het laatste /1/3 deel uit en bedek de bovenkant
Zorg voor goede aansluiting met mesje langs de rand en goed glad strijken.
Doe op de bovenkant halve amandelen.
Smeer de bovenkant in met een geklopt ei
175 graden 45 min (30-45 maar waarschijnlijk eerder 45 min).
Even laten staan op een rooster ongeveer 5-10 min.
De koek losmaken met een mesje langs de rand en uit de vorm halen, eventueel omkeren met behulp van een bord.
Laat de gevulde speculaas afkoelen op een rooster.
Snijd kwarten of kleiner en wikkel die in vershoudfolie.
Daarna in een diepvries zakje in de vriezer.
Belangrijk is dat gevulde speculaas 1 dag moet besterven na het bakken dan is die lekkerder.

Amandelspijs kan je zelf maken of kant en klaar bij een kaaswinkel, taartenwinkel of notenwinkel kopen. Er gaat 500 gram amandelspijs in en meng van te voren voor gebruik er een ei door.
Halve amandelen, de ongepelde amandelen - in bruine schil nacht laten staan in water even licht aan de kook brengen. Ontdoe de amandelen van de bruine schil en halveer ze met een mesje. De gehalveerde amandelen laten drogen op een theedoek.

Speculaaskruiden

De speculaaskruiden maak ik zelf dus geen standaard kruiden uit de winkel. Hierbij het recept voor ongeveer 6 ons.

300 gr. Kaneel
100 gr. Nootmuskaat
100 gr. Foelie
100 gr. Kruidnagel
15 gr. Kardemon
25 gr. Piment

De foelie en piment maal ik eerst in een koffiebonen maal machine. Daarna maal en meng ik alle kruiden in de blender van de keuken machine. Na malen en mengen zeef ik de kruiden door een fijne zeef en bewaar deze in een weckfles. Koop de kruiden zo vers mogelijk ga hiervoor naar een goede drogist of naar een hele goede Turkse of Perzische voedingswinkel, gebruik NOOIT kruiden uit de supermarkt hiervoor, dan kan je beter standaard speculaas kruiden gebruiken. Een goede drogist is bijvoorbeeld drogist van der Pigge in Haarlem http://www.vanderpigge.nl/ Deze drogist is werkelijke een lust voor het oog een echte ouderwetse drogist sinds 1849 waar het ook naar een ouderwetse drogist ruikt. Kwam als jongetje van 10 jaar al bij meneer van de Pigge, toen der tijd om chemicaliën te kopen voor scheikunde proeven.

Noot: zelf maak ik altijd ook mijn amandelspijs en marsepein zelf, vroeger maakte ik ook borstplaat zelf. Ook gebruik ik meerdere boterkoek vormen zodat de volgende gevulde speculaas taart al klaar staat om af te bakken als de andere klaar is met bakken, zo hoef ik de oven niet steeds voor te verwarmen. Bij de Action kosten dat soort vormen nog geen 2,- euro. Ook is tiramisu gemaakt met speculaas erg lekker.

Login of registreer om te reageren
04-12-2013 om 09:24 uur

ha, dat ik maken, speculaasbrokken!
dat is er glutenvrij niet te krijgen (en was het te krijgen dan was t me te duur)
lekker!

Login of registreer om te reageren
04-12-2013 om 09:32 uur
Reactie op emsepems

ha, dat ik maken, speculaasbrokken!
dat is er glutenvrij niet te krijgen (en was het te krijgen dan was t me te duur)
lekker!

Ems succes met bakken en ben benieuwd hoe dat glutenvrij smaakt. Één stap kan je overslaan ... je hoeft de speculaas niet in een goed afgesloten pot te doen het is bij jou meestal zo op!!

_O- _O-

Login of registreer om te reageren
04-12-2013 om 13:57 uur

[quote author=Marcus link=topic=4814.msg442556#msg442556 date=1386145938]
Ems succes met bakken en ben benieuwd hoe dat glutenvrij smaakt. Één stap kan je overslaan ... je hoeft de speculaas niet in een goed afgesloten pot te doen het is bij jou meestal zo op!!

_O- _O-
[/quote jahaha...oef....wrijf het er even in......

Login of registreer om te reageren
04-12-2013 om 19:36 uur

Marcus,

Bedankt voor de recepten!
Ik ga dat zeker een keer uitproberen deze winter!

                                    groetjes bessie  :W :W

Login of registreer om te reageren
28-01-2014 om 22:19 uur

Rode curry met garnalen of met respectievelijk kip, biefstuk of eend.

Ik maak meestal de saus 1x in de maand of soms voor 2 maanden ongeveer 2 liter en vries dit in. De saus is gewoon in 5 min klaar.

Ingrediënten voor de saus.

4 dl dikke Kokosmelk uit blik.
2 dl Thaise vis bouillon (blokje) of water met 1 eetlepel nam pla (Thaise vissaus).
20 blaadjes verse Thaise basilicum of 2 eetlepels gedroogde.
4-6 Thaise limoenblaadjes, koop je in pak ingevroren bij de toko.
1 eetlepel Rode curry pasta (kant en klaar of zelf gemaakt).

Bereiding van de saus.

Doe 1 dl kokosmelk en 1 dl bouillon in een steelpan met dikke bodem.

Roer 1 eetlepel rode curry pasta door dit mengsel.
Laat langzaam aan de kook komen tot er de olie boven komt drijven.
Doe resterende kokosmelk en bouillon erbij.
Doe de limoen en Thaise basilicum blaadjes erbij.

Laat de saus ongeveer 15 min langzaam trekken op gematigd vuur (mag niet koken) of
haal van het vuur af en laat dit staan tot je het nodig hebt.

Vries de saus gezeefd in porties van ongeveer 250 - 300 ml in.

Mogelijke groente componenten.

1 Rode paprika in blokjes van 2x2 cm gesneden.
10 Grote champignons door de helft gesneden
10 bamboe stukjes ui blik en de rest de vriezer in.
1 Rode peper in julienne gesneden maar wel van zaadjes ontdaan.

Taugé klein handje.
Stukjes blad van paksoi,
Doperwten klein handje (gebruik ik in combinatie met eend).

Mogelijke vlees of vis componenten.

Snij de biefstuk, kip of eend in reepjes.
Maak de grote garnalen schoon, darmkanaal verwijderen. Zelf heb ik altijd een kilo gepelde tiger prawns schoongemaakt in de vriezer.

Mijn favoriet in nog geen 10 min klaar.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ8dNpPBqXJFdhamPVqQBGzUavL4k1Jq_vaQPDwsl_7BlHvgmY3

300 ml saus aan de kook brengen.
1/2 rode paprika in stukjes.
8 - 10 grote champignons door midden gesneden.
Even enkele minuten laten koken.
250 gram gepelde tiger prawns erbij.
Wat paksoi blad gesneden en stukjes bamboe erbij, soms gebruik ik ook de stengels.
1 rode peper zonder zaadjes in julienne gesneden.

Zorg dat de groente niet te gaar wordt.
Garneer met wat koriander blaadjes.
Basmati rijst, vind ik zelf het lekkerst en kook ik iets eerder in een kleine rijstkoker.

Je kan natuurlijk alle kanten op combineren. Zo maak ik het wel met sugar snaps, broccoli en met tahoe of met verse cashewnoten of vervang ik de garnalen gewoon voor zalm in blokjes.

Login of registreer om te reageren
05-05-2014 om 11:02 uur

Doozo in België levert ingrediënten aan huis.

http://doozo.be/img/p/5/0/50-home_default.jpg  http://doozo.be/img/p/5/1/51-home_default.jpg  http://doozo.be/img/p/5/2/52-home_default.jpg

De ingrediënten van een Doozo-pakket.

Doozo, Every day good food levert ingrediënten en recepten aan huis voor twee tot zes personen.

De menu’s (uitgedokterd door ‘groentekok’ Frank Fol) zijn gezond en evenwichtig, met gemiddeld 250 g groenten per persoon.

Men kan ook specifieke recepten bestellen voor:

Glutenvrij.
Diabetici
Speciale menu's voor baby's, snacks, drinks…

Het concept garandeert een gecertificeerde selectie van ingrediënten, beveiligde onlinebetaling en (gratis) gekoeld transport, goedgekeurd door het FAVV (Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen). Vanaf 7 euro per persoon.

Meer info

Login of registreer om te reageren
19-05-2014 om 13:33 uur

Kip gevuld met paddenstoelen.

2 stukjes kipfilet of gevogelte filet naar keuze.
100 gram kleine cantharellen of champignons.
2 kleine knoflook tenen fijn gehakt.
5 gram hazelnoten.
1 eetlepel peterselie.
30 gram boter.
beetje olijfolie.
zout en peper versgemalen.

Maak de paddenstoelen schoon en dep ze droog met huishoudpapier.

Smelt de boter in een pan en fruit op een bijna laag vuur de paddenstoelen met het look, de hazelnoten en de peterselie gedurende 5 min.

Laat dit uitlekken om het eventueel te veel aan boter te verwijderen.

Verdeel deze massa over een uitgevouwen filet een leg de andere er boven op.

Bind de filets samen met een stukje voedsel garen (bij de huishoud zaak te koop)

Doe er peper en zout over.

Verhit beetje olijf olie in een pan en schoei de filets dicht op hoog vuur, 2 minuten aan elke kant.

Zet het vuur lager en doe een deksel op de pan laat het 15 minuten braden. Keer de filets om en laat het verder nog 10 min braden.

Heerlijk met bijvoorbeeld spinazie en gebakken aardappeltjes.

Noot: Cantharellen of champignons gebruiken, ook kan je als het een speciale gelegenheid is bij de vulling wat truffel doen of de kip vervangen door een ander mooi en lekker stukje gevogelte. In plaats van voedingsgaren kan je bij de slager een rollade netje halen wel zo makkelijk.

Login of registreer om te reageren