werknemer bij de thuiszorg + diagnose astma....hoe moet het verder??

11-01-2014 om 14:12 uur

Kan iemand mij vertellen en evt. ervaring delen  of het wel haalbaar is om te werken in de thuiszorg bij verpleging(doe dit werk al 8 jaar ) als je astmatisch bent + allergisch bent voor oa huisdieren zoals honden,katten, vogels, huisstofmijten?? toen ik klein was heb ik last van astma gehad tot ik 8 jaar oud was, klachten verdwenen nadat we naar een stad verhuisden waar de temperatuur was tussen 25 en 28 graden dagelijks,  nu na  30 jaar waarvan 17 jaar hier in Nederland, had ik er geen last meer van, wel in de winter ben ik erg  gevoelig voor verkoudheid en de griep maar na een aantal dagen was het over en voelde me weer goed,  maar sinds vorig oktober, ben ik steeds ziek en mijn huisarts denk dat ik weer astmatisch ben na 30 jaar  door benauwheidklachten + de hoest !!! Door bloedonderzoek werd bekend dat ik allergisch ben aan huisstofmijten,vogels , haar van honden en katten, ; kreeg seretide van huisarts + codeinefosfaat tabletten voor de hoest, volgens huisarts, ik kan gewoon doorwerken met de seretide (die gebruikt nu 3 dagen met weinig resultaat) zolang ik geen koorts heb??? (tja, sinds oktober heb ik twee maal keelonsteking gehad en daarvoor per keer antibiotica gekregen), mijn werkgever doet het heel moeilijk want ik heb me sinds oktober 2 maal ziek gemeld en ben  thuis sinds 28 dec vanwege de tweede keelonsteking + benauwheid + hoesten, werd gisteren gebeld door bedrijfarts en nu moet ik van hem beginnen volgende week!!!!mag dit allemaal? Wat moet ik doen ? wel werken tot ik er niet meer aankan en weer mij ziek melden? Of goede afspraken maken met....? huisarts?bedrifarts? Of nu nadat die allergieen bekend zijn? Waar moet ik heen KNO of longarts? of beide?met wie is het beste?. Ik voel me  niet serieus genomen....huisarts vindt dat het probleem is opgelost met een inhalator ondanks hoe ik me nu voel en bedrijfarts zegt: tja, vervelend voor jou maar weer aan de slag....Na de allergietest welke maatregelen moet mijn werkgever nemen?.. wat en hoe moet ik allemaal regelen? is het nog te doen om te werken  bij de thuiszorg?of moet ik  aangepaste werk krijgen, tijdelijk?definitief /of tijdelijk ???mag je door mijn klachten ontslag worden?ik doe mijn werk met plezier maar ik zie het niet zitten  om5 dagen achter elkaar werken!!alvast bedankt voor de nuttige tips en informatie,gr.Carmen.   

Login of registreer om te reageren
11-01-2014 om 15:09 uur

Jeetje, dat is een lastig en voor mij heel herkenbaar probleem. Voor mij was werken in de thuiszorg niet meer haalbaar vanwege door jou genoemde factoren. Ik heb daarom 12 jaar geleden al een switch gemaakt naar de jeugdgezondheidszorg.  Ook dat wordt nu lastig omdat ik te vaak ziek ben, mijn baas struikelt er nu over dat de continuiteit gevaar loopt. Maar ziet gelukkig wel dat ik niet thuis blijf voor mijn zweetvoeten en is bereid samen oplossingen te zoeken.  In jouw geval vind ik het erg kort door de bocht dat een bedrijfsarts zonder jou gezien te hebben zegt dat je gewoon kunt werken. Ik zou een afspraak maken voor een face to face contact, waarin je dan kunt aangeven dat je zelf ook erg graag wilt werken en plezier in je werk hebt, maar dat het onder de huidige omstandigheden niet goed lukt en dat je samen wilt zoeken naar oplossingen. Wat je behandeling betreft denk ik dat je meer geduld moet hebben.  Het duurt minimaal een week of twee voordat je effect kunt beoordelen van seretide.  Sterkte!

Login of registreer om te reageren
11-01-2014 om 15:09 uur

Als ik me niet vergis zijn er diverse lotgenoten op het forum die ook bij de thuiszorg werken.

Sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
11-01-2014 om 15:41 uur

Onbegrijpelijk van de bedrijfsarts. In de thuiszorg heb je heel vaak te maken met huisstofmijt, dat lijkt mij niet te voorkomen. Dus zegt de bedrijfsarts eigenlijk dat jij wel weer kan werken met je klachten, in een omgeving waar je ook nog allergisch voor bent. En dan kun je ook nog huisdieren of rooklucht tegenkomen. Dat is toch niet te doen voor iemand met astma en allergieën?

De huisarts die je dan een pufje geeft en denkt dat daarmee te probleem is opgelost. Alsof je dan ineens niet meer allergisch bent. Je moet de benauwdheid ook niet opzoeken, het is dus slecht voor je gezondheid m in zo'n omgeving te werken.

Login of registreer om te reageren
11-01-2014 om 17:44 uur

beste Carmen, Wat vreselijk naar, je wilt zo graag blijven werken in een beroep waar je hart ligt! Je zult je erg onbegrepen voelen door het management en de artsen! Zeker zonder ruggensteun van een arts voel je je dan alleen staan in je ziek zijn.
Om dezelfde astma klachten ben ik net gestopt met mijn baan als verpleegkundige in de thuiszorg. En het was zo leuke baan, maar het ging gewoon niet meer. Ik kwam zieker thuis dan ik aan mijn werk begon, van alle geurtjes van deo/douchegel, rokende cliënten. En wat dacht je van die oude vochtige huizen waar je soms heen moet.
Het is een moeilijke beslissing hé. Maar misschien kun je meer de andere taken doen binnen je team? Weet niet hoe jullie werken, maar wij begonnen met zelfsturend werken. Toen kwamen er veel neventaken los, zoals bewaken medicatieveiligheid, de PR en allerlei aandachtsgebieden zoals diabetisch, wondzorg, stoma zorg en noem maar op. Of op kantoor aan de telefoon kun je ook vel betekenen voor je cliënten. Het moet je liggen en er moet daar plaats voor je zijn.
Veel succes ermee gewenst! Misschien is het slim een verwijzing vragen naar de longarts?

Login of registreer om te reageren
11-01-2014 om 18:17 uur

Geef de Seretide ook wel even de tijd. Het duurt een aantal weken voor het optimaal werkt.

Login of registreer om te reageren
11-01-2014 om 19:35 uur

Ik heb ook verschillende huishoudelijke hulpen gehad met met astma en allergieën.
Ik heb een kat die beneden blijft, maar feit blijft dat ik er wel behoorlijk veel last heb van dezelfde soort klachten en het schoonmaken zelf niet meer kan doen omdat het teveel benauwdheid geeft.

Probeer je medicatie de tijd te geven om te werken en ja je arboarts mag je terug aan het werk sturen als hij het idee heeft dat je niet ziek genoeg bent om thuis te blijven.
Echter, als je na inwerking van je medicatie nog geen verbetering merkt én in het werk veel klachten opdoet dan zul je toch moeten kijken of je baas je mensen toe kan wijzen die GEEN huisdier hebben en niet roken.
Zo niet, dan zul je iets anders moeten zoeken dan huishoudelijk werk.

Login of registreer om te reageren
12-01-2014 om 13:06 uur

Bedankt voor jullie begrip,reacties, adviezen en tips!!! ^O^
Ik ga volgende week beginnen met werken en kijken hoelang ik het volhoud (zo laat ik het zien dat ik wel wil blijven werken, proberen kan het altijd en tja, als het niet gaat dan heb ik geen andere alternatief...weer ziek melden  :-\) en morgen een afspraak maken met de bedrijfarts om te bespreken welke alternatieven heb ik mbt allergieën te vermijden tijdens mijn werk, evt.andere werkzaamheden etc.
Vg,Carmen.

Login of registreer om te reageren