Ernstig astma en wajong

15-12-2013 om 22:39 uur

Goedenavond allemaal,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie er op dit forum allemaal een wajong ontvangen?
Ik ontvang deze vanaf mijn 18e omdat ik op mijn 17e zeer ernstig astma ontwikkelde en eigenlijk niks meer kan. Men heeft moeite met het stellen van de juiste diagnose (Is het allergisch astma, is het hyperreactief astma, is het cardiale astma, is het een combi?)
Ik ben daarom 80-100% afgekeurd. Het is vreselijk lastig om een leven te leiden. Ik heb last als het mistig is, ik heb last als het warm is maar ik heb ook last als het koud is. Ik kan een aanval krijgen als ik een inspanning verricht maar ik krijg ook vaak een aanval als ik helemaal niks doe. En het maakt dan niet uit waar ik ben.
Dus ja, heel erg lastig allemaal. Ik sleep mijn vernevel apparaat overal mee naartoe samen met de medische verklaring waarin staat dat als ik op de ehbo kom ik onmiddelijk geholpen moet worden.

Toch wil de arbeidsdeskundige aankomende donderdag opeens een gesprek met mij om mijn mogelijkheden qua werk te bespreken en dit geeft mij enorm veel stress. Vooral met de participatie wet die eraan zit te komen. Kan je iets? Dan moet je werken en wordt je ook nog in de bijstand gegooid. Wat dus betekend voor mij: Geen geld. Want mijn vriend werkt. Dus geen geld meer voor alle medicijnen, het hoge eigen risico en mijn auto die ik gekregen heb zodat ik mij nog enigszins kan verplaatsen.

Ik zou graag willen weten hoe jullie dat allemaal ervaren en of jullie ook opgeroepen zijn om naar het UWV te komen. 80-100% is geloof ik niet volledig, maar ik ben wel duurzaam arbeidsongeschikt. Het is trouwens niet alleen de astma waar ik mee worstel. Door veelvuldig gebruik van de ventolin continu tachycardie in rust. Soms 185 bpm en daar voel ik me vrij beroerd bij. Maar ik kan niet anders helaas..

Nou ik hoor/lees het graag!

Login of registreer om te reageren
19-12-2013 om 22:58 uur

Zo, dat is me echt 100% meegevallen.
Het was een hele aardige mevrouw die arbeids deskundige, de reden dat ik opgeroepen ben heeft inderdaad te maken met de aankomende participatiewet, je wordt dan naar de gemeente overgeheveld en dan komt er erg veel druk op je te staan.
Daarom willen ze alleen de echt arbeidsongeschikten in hun eigen bestand houden. Ze doen dus wel degelijk hun best om mensen zoals ons te beschermen.
Er zijn volgens haar veel meer mensen die de wajong niet nodig hebben en gewoon niet willen werken, die mensen worden aangepakt.
Ze toonde heel veel begrip voor mijn verhaal en ze gaf zelf al aan dat ze mij geen meid vind die als het goed zou gaan alsnog niks zou ondernemen.

Ik was ook echt heel blij dat mijn vader mee was want dat gaf de arbeidsdeskundie extra het idee dat mijn vader met al zijn ervaring mij ook zou helpen bij werk.

Kortom, ze blijven van mij af en ik hoef ook niet naar een verzekeringsarts. papieren hoefde ze ook niet te zien, het was duidelijk.

Login of registreer om te reageren
20-12-2013 om 08:35 uur

Fijn dat het zo is meegevallen. Een mooier verjaardagscadeau kan je niet krijgen. Gefeliciteerd met je verjaardag.

Login of registreer om te reageren
20-12-2013 om 16:55 uur

Goed gedaan!

Het is vast zo dat er minder mensen echt in de Wajong horen dan er nu inzitten. Maar ik vraag me wel af of dit niet door gaat schieten, want het zijn denk ik meestal wel mensen die moeilijker aan de slag komen doordat ze een bepaalde belemmering ondervinden. Theoretisch iets kunnen doen qua werk is 1, kans hebben om aangenomen te worden door een werkgever met die belemmering is 2.

Login of registreer om te reageren
20-12-2013 om 19:15 uur

Ik weet zelf niet zoveel van de participatiewet en de regels die erbij komen kijken.
Wel weet ik dat als een werkgever bijv. 5 man in dienst heeft daar 1 een arbeidsbeperking van moet hebben.
alleen ik vraag me af waar ze al die banen opeens vandaan gaan halen als er nu al geen banen zijn voor de 'normale' mensen.

De arbeidsdeskundige zei gisteren zelf ook al dat zelfs zij niet weten waar ze aan toe zijn nog. Erg onduidelijk allemaal. Ik vind het ook heel erg dat ze de zwakkere mensen nu pakken.
Pak eerst al die WAO'ers maar aan die in het buitenland wonen en dus een uitkering uit Nederland krijgen.

Als je besluit om te emigreren hoef je geen uitkering uit Nederland te krijgen. Gaat ook een hoop geld schelen denk ik.

Login of registreer om te reageren