Hoe leg je aan collega's uit dat je bronchiëctasieën hebt?

09-12-2013 om 14:19 uur

Hallo,

Sinds vijf jaar weet ik dat ik bronchiëctasieën heb. Ik ben negen jaar geleden ziek geworden. Het duurde een tijd voordat de diagnose werd gesteld. Ik ben vaak ziek en moet heel goed letten op m'n energie. Na een dag werken moet ik echt bijkomen en kan ik niet meer 's avonds met mensen afspreken. Ik red het ook niet om bijvoorbeeld dan 's avonds te moeten vergaderen en de volgende dag weer te moeten werken.
Ik probeer dit uit te leggen aan collega's, maar helemaal begrijpen doen ze het niet. Ik zie er gezond uit, maar ben het niet. Dit vinden mensen vaak verwarrend en ze denken al snel dat je je aanstelt. Hebben anderen hier ook ervaring mee? Hoe kun je op een goede manier uitleggen dat je bronchiëctasieën hebt en welke gevolgen dit heeft voor je functioneren?

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 20:04 uur

Hallo Minny,
Het is inderdaad niet makkelijk om het uit te leggen, maar wees vooral open en eerlijk.
Misschien staat er op de site van het longfonds nog bruikbare informatie?
Misschien kun je uitleggen wat je voelt, wanneer je benauwd bent etc.
En als je het lastig vind om uit te leggen, mag je dat best aangeven.
Op mijn Werk weten ze ook dat ik astma heb, als het minder gaat weten mijn naaste collega's dit. Wel zo prettig, zeker als ik met traplopen meer buiten adem ben of als ik veel meer moet hoesten.
Afgelopen week kreeg ik het tijdens een vergadering een hoestbui en werd benauwd, als ik me dan even excuseer en mijn medicatie e.d. neem en zorg dat het hersteld dan vind niemand dat vreemd.
Ik heb gemerkt dat door de openheid en dat men weet wat het inhoud er ook meer begrip is.
Succes

Tessa

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 22:46 uur

Een goede tip is ook om te blijven uitleggen. Wat voor ons heel logisch is, zijn anderen soms zo weer vergeten.

Login of registreer om te reageren