Hoe leg je aan collega's uit dat je bronchiëctasieën hebt?

09-12-2013 om 14:19 uur

Hallo,

Sinds vijf jaar weet ik dat ik bronchiëctasieën heb. Ik ben negen jaar geleden ziek geworden. Het duurde een tijd voordat de diagnose werd gesteld. Ik ben vaak ziek en moet heel goed letten op m'n energie. Na een dag werken moet ik echt bijkomen en kan ik niet meer 's avonds met mensen afspreken. Ik red het ook niet om bijvoorbeeld dan 's avonds te moeten vergaderen en de volgende dag weer te moeten werken.
Ik probeer dit uit te leggen aan collega's, maar helemaal begrijpen doen ze het niet. Ik zie er gezond uit, maar ben het niet. Dit vinden mensen vaak verwarrend en ze denken al snel dat je je aanstelt. Hebben anderen hier ook ervaring mee? Hoe kun je op een goede manier uitleggen dat je bronchiëctasieën hebt en welke gevolgen dit heeft voor je functioneren?

Login of registreer om te reageren
09-12-2013 om 14:49 uur

Misschien n kan de 'lepeltjestheorie' je hierbij helpen.
Tik maar es in bij de zoekfunctie of op google. Dat is een mooie en praktische manier om een onzichtbare ziekte uit te leggen aan buitenstaanders.
Hoop dat he wat begrip kan kweken.

Login of registreer om te reageren
09-12-2013 om 20:53 uur
Reactie op maraikie

Misschien n kan de 'lepeltjestheorie' je hierbij helpen.
Tik maar es in bij de zoekfunctie of op google. Dat is een mooie en praktische manier om een onzichtbare ziekte uit te leggen aan buitenstaanders.
Hoop dat he wat begrip kan kweken.

de lepeltjestherapie staat ook op dit forum.

Login of registreer om te reageren
09-12-2013 om 15:11 uur

hallo ja ik ken dat ik heb het al 60 jaar ook dat is een moeilijk verhaal ,ik hou het kort voor jou ,i.n.d. je ziet het niet daar was ik wel blij mee hoor maar voelen pfpf en hoesten en bloedingen enz ook daar kunnen ze je nu mooi aan helpen ,maar ja verder zeg je ik ben erg moe en natuurlijk teken je wel je gezicht je ademnood  maar ik denk zeg dat je copd hebt dat ligt makkelijke in het gehoor voor een anderen dan volgens mij herkennen ze dat wel

nou sterkte ermee je moet voor je zelf opkomen hoor

gr he marijke B  ^O^

Login of registreer om te reageren
09-12-2013 om 15:44 uur

Hallo Minny, het kan inderdaad lastig zijn om het je collega's uit te leggen. Toen ik nog aan het werk was heb ik het zo goed als mogelijk uitgelegd wat ik had. Maar er zijn altijd collega's die zich niet kunnen of willen verplaatsen in mensen die het een of andere kwaal hebben en zij zijn gezond. Ook kunnen deze personen  bang zijn dat zij iets van jou werk erbij moeten doen. Succes om het uit te leggen. P.

Login of registreer om te reageren
09-12-2013 om 21:21 uur

Je hoeft dit toch helemaal niet uit te leggen aan collega's? Zij hebben daar toch eigenlijk niets mee te maken? Het lijkt mij dat als je afspraken maakt met je leidinggevende over wat wel en niet kan, dat dit voldoende is. Dan moet daar toch bij de planning rekening mee gehouden worden?

Login of registreer om te reageren
09-12-2013 om 21:45 uur

Het hoeft mss niet abo, maar openheid naar en uitleg aan mijn collega's heeft altijd wel fijn gewerkt, ook voor het onderlinge begrip. Het zal mss ook wel per werkplek verschillen.

En Ems, staat ook zoekfunctie óf google...hihi ;). Zal volgende x duidelijker zijn....

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 09:23 uur
Reactie op maraikie

En Ems, staat ook zoekfunctie óf google...hihi ;). Zal volgende x duidelijker zijn....

t is wel een hele goede tip ! :)

Ook mijn collega's wten dat ik allergisch astma heb. Dit is ook wijs, want ben ik niet fit dan nemen ze dingen van mij over die te zwaar zijn. Ook ligt er een lijst met mn allergieen, die producten mogen niet op mijn werk plek. Denk aann dieren, voorjaarstakken, hooi
Officieel hoef je niets te vertellen (zegt de wet), maar dan zou ik niet kunnen werken, maar veel te veel ziek zijn.

Login of registreer om te reageren
09-12-2013 om 22:14 uur

Het Longfonds heeft handige boekjes met goede informatie om dit soort dingen uit te leggen aan collega's. Ik heb een boekje, denk dat het over astma gaat maar misschien ook wel in het algemeen over een longziekte en daar staat oa een lijst in met prikkels waar je last van kunt hebben. Lang niet alles geld voor mij maar toen ik revalideerde, mijn collega's er extra op gewezen werden dat ik chronisch ziek ben en ik er zelf veel mee bezig was, heeft die lijst een tijd lang op het whiteboard op de afdeling gehangen zodat iedereen even geconfronteerd werd met dingen waar je soms niet bij stil staat. Kijk eens op de site van het Longfonds, ze hebben vast ook een folder over 'ik heb een longziekte' of kijk anders eens bij de apotheek (daar liggen ze soms, heb ik de mijne ook vandaan) of vraag je longverpleegkundige.

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 07:05 uur

Ik vind het ook fijn dat mijn collega's weten dat ik chronisch ziek ben. Of ze het begrijpen is een tweede, maar ik ervaar overwegend begrip... kan je helaas geen tips geven, mar ik denk dat er al goede tips gegeven zijn.

Login of registreer om te reageren
10-12-2013 om 12:03 uur

Minny, al zijn de discussies wel heel boeiend of je t wel of niet verteld op je werk, is dat niet waar je vraagje over ging  ;) jij hebt al besloten om t wel te vertellen

Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat het vooral belangrijk is om eerlijk en duidelijk te zijn. Goed aangeven waar voor jou de grenzen op het werk liggen.
Misschien kun je dit in een vergadering vertellen, of op een mail zetten?
Er zal een groep zijn die het begrijpt, een groep zijn die het niet begrijpt. maar grote kans dat ze er allemaal wel rekening mee houden.
enne... mijn ervaring is (astma) dat ik vaak moet herhalen waar mijn grenzen op het werk liggen.
succes!

Login of registreer om te reageren