astma en problemen op werk

06-10-2013 om 21:27 uur

Beste lezers,
Ik weet sinds 1 jaar dat ik astma heb. Ik probeer te blijven werken in onderwijs. Ik ben van drie dagen werken naar de ene week 2 en de andere week 3 dagen gegaan. Ik merk eigenlijk dat het erg zwaar is en dat ik als ik eigenlijk toch vaak benauwd ga werken. Ik wil me dan niet ziek melden omdat er een klas op me staat te wachten etc. Eigenlijk merk ik dat het erg zwaar voor me is en was ik erover aan hety nadenken of dit mijn laatste jaar is in onderwijs of niet? Het is erg leuk onderwijs en dat contact met kids ga ik missen dus heb ik erg veel moeite om een beslissing te nemen.
Komt afgelopen week de directeur en hij uit zijn zorgen om mij of het wel goed gaat etc..en dat ik wel veel fysieke klachten kan ontwikkleen en ook al veel ziek ben geweest. het was een persoonlijk gesprek en een directeursgesprek. Ook noemd ehij op wat voor wegen we kunnen gaan bewandelen of ooit in de toekomst als ik in ziektewet kom etc en dan richting veel gesprekken etc en afkeuring of zoiets of ik neem ontslag als dat financiel haalbaar is.
Hoe maak je nu een goede keuze? Hoe zit het met mijn rechten?
Kom ik ooit nog aan de bak als ik het financieel nodig heb? etc.. Wie heeft er tips voor me?
groetjes Petra46

Login of registreer om te reageren
05-11-2013 om 12:03 uur

Hee Petra,

Ik herken veel van je klachten en zorgen .......... ziek melden en  ( aan jezelf denken ) is ook een vorm van kwetsbaar opstellen!
Denk aan jezelf en probeer te genieten van de rustmomenten.........
Uiteindelijk ben jezelf het allerbelangrijkste  O-)

En ondertussen denk ik aan mijzelf en ervaar ik exact hetzelfde alleen ben ik nog volop bezig met werken  :?

Groetjes Cee  *)

Login of registreer om te reageren
05-11-2013 om 18:29 uur

Hallo Petra,
Voor de meesten van ons is het heel herkenbaar.
Verstandig dat je probeert de rust te nemen om je astma beter onder controle te krijgen.
Stress en emoties kunnen helaas ook invloed hebben op je astma.
Probeer de rust te nemen, je zult merken dat je langzaam aan naar je lichaam leert luisteren.
En, heb je vragen stel ze gerust.
We zijn er om elkaar te helpen.

Groetjes Tessa

Login of registreer om te reageren
15-11-2013 om 15:06 uur

:)
Hoi Allen,
Wat superfijn om jullie berichtjes te lezen en complimentjes te ontvangen. Het doet mij echt goed en geeft mij een smile!! :) :) :) :) :) :) :)
Ik zit ondertussen aan een pred.kuur van 30 mg voor een week. Ik ben moe!!!

Het is fijn om even op school te zijn. Alleen is het moeilijk om over hoe het nu met me gaat te praten. Het is fijn dat ze er naar vragen maar omdat ik hetzelf nu niet weet is het moeilijk. Na die twee uurtjes voel ik toch wel dat er spanning in mijn benen zit.
Ik ben aangemeld voor Skils via bedrijfsarts. Ik ben net anderhalfuur bezig geweest met vragen..
Ik heb ook iets anders ontdekt bij longpuntbijeenkomst in Hilversum dat wij meer eiwitten nodig hebben! Nl 1,6 maal je lichaamsgewicht, omdat eiwit een belangrijke bouwstof is en je spieren mee helpt herstellen etc Omdat astma/copd een aanslag is op je spieren heb je het nodig. Een gezond persoon heeft 0.8 maal lichaamsgewicht nodig.

Ik heb even mijn eigen eetpatroon bekeken en blijkt dat ik er maar 70 eet terwijl ik er 120 per dag nodig heb!!! Ik probeer dus nu ook daar op te letten via een app fatsecret die gewicht en koolhydraten en eiwitten bijhoud.
Ook een ander amerikaans appje ontdekt waar je alleen op de dag zelf inkan vullen hoe het met je gaat  (dmv smiley) en ook de ventolin die je extra gebruikt in kunt vullen!!
Ook wat boeken gelezen over het omgaan met chronische ziekte gelezen, maar als iemand een tip heeft...
De volgende keer zal ik mijn tips er nog bij zetten van sites en boeken.

Login of registreer om te reageren
15-11-2013 om 16:44 uur
Reactie op petra46

Ik heb ook iets anders ontdekt bij longpuntbijeenkomst in Hilversum dat wij meer eiwitten nodig hebben! Nl 1,6 maal je lichaamsgewicht, omdat eiwit een belangrijke bouwstof is en je spieren mee helpt herstellen etc Omdat astma/copd een aanslag is op je spieren heb je het nodig. Een gezond persoon heeft 0.8 maal lichaamsgewicht nodig.

Ik gebruik sinds kort ook Weipoeder proteïne erbij, had last van extreme verzuring in spieren.

Login of registreer om te reageren
17-01-2014 om 15:01 uur

Nog steeds ziek..
Volgens de longsarts moet ik wat aan de spanning doen want die zorgt voor mijn astmaklachten, althans die verergert het. de spanning gaat nu op mijn middenrif zitten en dat is erg benauwend. Vooral als mensen vragen hoe het met me gaat..
Dus iemand nog tips voor acceptatie astma of tips

Login of registreer om te reageren
17-01-2014 om 20:32 uur

Wat vervelend dat je nog ziek bent petra.

Als ik naar mijzelf kijk... ook nog niet lang bekend met astma. Dacht ik in het begin het allemaal goed aan te kunnen. Maar nu ik inmiddels opzoek ben naar een nieuwe baan merk ik dat het veel onzekerheid brengt. En begint de astma ook steeds meer een frustratie te worden. De HA heeft mij geadviseerd om bij een spw-er (sociaal pedogisch werker) langs te gaan die ze in de praktijk tot hun beschikking hebben. Met haar zal ik dan gaan werken aan meer vertrouwen ondanks de astma en dus ook gericht op werk. Over 2 weken een afspraak dus ik kan je nog niet vertellen of het werkt. Daarnaast werd ook meer sporten geadviseerd tegen de stress.

ik hoop dat je er wat aan hebt en dat je ook iets zal vinden wat jouw verder helpt!

Login of registreer om te reageren
22-01-2014 om 00:17 uur

Hallo Petra,

Het is een hele ontdekkingstocht. Wat voor de een werkt werkt voor de ander weer niet.
Het is belangrijk om te weten wanneer en waardoor je klachten ontstaan. En dan samen met de huis- of longarts een plan te maken hoe je het beste met je klachten kunt omgaan.
Bijvoorbeeld een dagboekachtig iets bijhouden waarin je dagelijks je klachten opschrijft
en ook bijhoudt wat je gedaan hebt,
waar je was,
welke medicijnen je gebruikt hebt, kan soms duidelijkheid geven.
Soms kun je(of je arts) zo een patroon ontdekken wanneer je de meeste klachten hebt en waardoor ze veroorzaakt worden.

Acceptatie vind ik persoonlijk een hele kunst. Wanneer het goed met me gaat lukt het me aardig maar wanneer het lang duurt voor ik weer mijn ding kan doen kost het me veel meer moeite.
Verzin alternatieven voor de momenten dat het niet zo goed gaat.
Lees dat boek waar je nog geen tijd voor had. Of bekijk die DVD. Maak het voor jezelf prettig.
Mij helpt het vaak om te bedenken wat ik tegen iemand zou zeggen die ziek is. Bijv. zorg goed voor jezelf of duik lekker je bed in.
Dan accepteer ik bijv. mijn middagrust/slaapje eerder wanneer dat nodig is.

Wanneer je ziek bent, ziek melden en weer rustig opbouwen tot het weer lukt.
Hulp vragen aan huisarts/longarts/fysiotherapeut. De laatste kan ook helpen om een goede ontspanningsoefening te zoeken, die voor jou werkt.

Sterkte met het vinden van een evenwicht.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
07-06-2014 om 15:27 uur

Hai petra wat vervelend dat je nog zo ziek bent.  Wat ze hier boven zegt klopt
maar ik zou ook een plan maken hoe nu verder ontspannings oefeningen doen yoga rustig leren ademen maar ook cardio sport gaan doen onder begeleiding om je energie pijl weer terug te krijgen hoe mee r jij moet lucht happen hoe meer spier kracht je verliest kracht training is van belang hier bij met focus op rug borst buik en been spieren.  Wil je meer weten laat maar horen!

Login of registreer om te reageren