onmogelijk met de auto naar het werk door stofmijt

20-10-2013 om 16:42 uur

Hallo,

Ik heb sinds deze maand de diagnose astma en weet sinds vorige week dat ik allergisch reageer op huisstofmijt. Heb ondertussen medicatie maar de aanvallen blijven komen. Het is me idd al duidelijk dat ze ontstaan op plaatsen waar de mijten zich kunnen bevinden. Eens een aanval gestart is duurt het uren vooraleer ik wat lijk te herstellen. Nadien enorm vermoeid. Ik begrijp de ziekte nog niet zo goed, ook niet veel info gekregen van longarts...
Morgen zou ik terug moeten gaan werken, maar reeds na enkele minuten in de auto zitten begint een aanval op e komen. puffen kan ik niet te veel omdat ik daar te fel op reageer (ben nogal een gevoelig mens).
Ik wilde eens horen onder lotgenoten hoe ik hier best mee verder ga.
Ga alleszins morgen ook terug naar mijn huisarts om alles nog eens terug te bekijken en om meer info te vragen.

Bedankt alvast voor uw reactie!
Groetjes,
An

Login of registreer om te reageren
20-10-2013 om 23:12 uur

Wat naar! in ieder geval moet je je auto door iemand anders heel goed laten behandelen en bekijken. Wat de pufjes betreft: soms moet je wennen en wordt het na een paar dagen beter, qua bijwerkingen.  Heel veel sterkte,  ik hoop dat de huisarts goed kan helpen!

Login of registreer om te reageren
21-10-2013 om 12:30 uur

Bedankt voor je antwoord. Ik kom net van de huisarts en die zegt dat in de auto geen huisstofmijten zitten. Enkel op de slaapkamer omdat het daar donker, warm, vochtig is en er huidschilfers aanwezig zijn. Dus ook niet in zetel, ook niet ion bureau waar ik altijd last krijg... Hij denkt dat er dan nog iets anders is waarvoor ik allergisch ben. Hij begrijpt ook niet waarom ik zo slecht reageer op al de medicatie die ik nu neem... Als hij het al niet weet... Eind van de week nog eens naar de longarts bellen als 't niet betert.
Schoonmoeder is juist de auto nog eens extra goed komen poetsen - kwaad zal het alleszins niet kunnen he...

Gr
An

Login of registreer om te reageren
21-10-2013 om 12:42 uur

Een auto die stoffen bekleding heeft, daar is stof. Huismijt gedijt goed op vocht warmte... dus die kleine beestjes willen er wel wonen.
Maar een paar minuten in de auto en een aanval? dat lijkt me wel heel erg snel hoor. Is er wel eens aan hyperventilatie gedacht? daar kun je ook erg benauwd en moe van worden.
een stoffen zetel hetzelfde verhaal als de auto, als hij van stof ik willen de huismijtjes er graag wonen.
ion bureau weet ik niet.... weet niet goed wat ik er bij moet voorstellen

trouwens mijten zijn overal, wapper maar eens met je gordijn in de zon, dan zie je hoeveel stof er in zit. 
Oh ze zitten niet in de koelkast en vriezer  :P daar is het te koud.

roosm heeft gelijk dat je vaak moet wennen aan medicatie.

en wat het begrijpen van de ziekte, schiet niet in de stress maar lees veel op dit forum, het zal je vast veel info geven. En anders gewoon vragen op dit forum. sterkte!

Login of registreer om te reageren
21-10-2013 om 13:03 uur

Ik denk ook dat er gewoon stofmijt in de bekleding van je auto zit. Maar na een paar minuten een aanval krijgen is wel erg snel inderdaad, reageer je op meer plaatsen zo heftig?

Kan er misschien iets anders zijn in je auto waar je last van hebt? Veel mensen hebben een geurtje van bv ambi pur in de auto, daar kan ik altijd erg slecht tegen. Het kan ook dat je schoonmaakmiddel gebruikt waar je klachten van krijgt. Ik vind zelf auto's die een tijd in de zon hebben gestaan altijd erg benauwend, maar dat trekt weg als de auto even gelucht wordt.

Login of registreer om te reageren
21-10-2013 om 19:57 uur

Moet je perse met de auto of is fiets of OV ook een optie?

Login of registreer om te reageren
21-10-2013 om 23:20 uur

ik heb een vochtopneem-zakje op de achterbank gelegd. Baat het niet dan schaadt het niet...

Login of registreer om te reageren
22-10-2013 om 11:35 uur

Dank voor jullie antwoorden. Ik heb gisteren van huisarts een nieuwe puffer gekregen voor in nood, Atrovent. Gisteren voormiddag 2 pufjes en nadien enorme irritatie in de keel. Deze morgen opgestaan met veel slijmen en wat bloed in neuskeelholte en alweer volledig uitgeput. Ook weer geen goeie oplossing denk ik.
Heb nog niet terug in de auto gezeten sinds hij (gisteren) gepoetst is door schoonmoeder - lijkt nu alleszins wel echt clean. Zo'n zakje om de vocht uit de lucht te trekken lijkt me een goeie tip. Dank je!
Mijn werk ids op 65km van mijn thuis en met openbaar vervoer ben je minstens 2u onderweg, geen goeie verbinding... 
Ik ben nog steeds aan't denken wat het nog zou kunnen zijn buiten stof waarop ik reageer. Ik heb nooit geurpotjes gebruikt in de auto. Het is ook geen hyperventilatie. Interessant dat jullie zeggen dat het vreemd is dat ik na enkele minuten al reageer in de auto. Dat kan niet bij astma?? Ik zeg het, ken de ziekte nog niet  goed. Het was wel alleszins het pijnlijk gevoel dat ik ook had tijdens de provocatietesten. (bronchospasmen). Nu moet ik zeggen, tussen de aanvallen door ben ik ook niet volledig symptoomvrij. Er blijft altijd een beklemmend gevoel op de longen, alsof ik niet volledig kan inademen, als een gordel die te hard is aangespannen. Misschien is dan de overgang naar spasmen en benauwdheid wat sneller daar?? Ik denk maar luidop hoor... Fijn dat jullie willen meedenken.
Morgen nog maar eens naar de longarts bellen denk ik...

Login of registreer om te reageren
22-10-2013 om 13:14 uur

Na het atrovent puffen goed je mond spoelen, gorgelen en wat drinken, dan krijg je minder last van irritatie.

Login of registreer om te reageren
22-10-2013 om 14:18 uur

Je kunt best na een paar minuten al astmatisch reageren op een prikkel, het kan zelfs sneller. Alleen als je zo snel op stofmijt in de auto reageert dan zou je ook zo snel moeten reageren op andere plaatsen waar veel stofmijt is, bijvoorbeeld als je in bed ligt. Tenzij je auto echt heeeel erg stoffig was ;)

Atrovent is trouwens een kortwerkende luchtwegverwijder, als ik het me goed herinner werkt het ongeveer 6-8 uur. Het is dus op zich niet vreemd dat je 's ochtends weer klachten hebt als je de middag ervoor voor het laatst de medicatie hebt ingenomen. Het is het begin helaas altijd een beetje een zoektocht naar de juiste medicatie en naar welke prikkels er voor jou voor problemen zorgen.

Login of registreer om te reageren
22-10-2013 om 16:42 uur

Dank jewel. Ik kan idd nog op plaatsen direct reageren. Enkele dagen geleden dus even in bureau - maar weet niet wat daar de reden van kan zijn. Zou ook kunnen dat ik voordien met een allergeen in contact ben gekomen en pas in bureau last kreeg. Moeilijk te achterhalen. Ik probeer nu bij te houden wanneer ik last heb, in welke omstandigheden. Juist in zetel, raam beetje open gezet en last gekregen. Nu stond er een bloemstuk van (reeds halfdroge) hortensias tussen raam en de zetel. De geur kwam alleszins tot bij mij. Kan het zijn dat het gewoon de geur is die al een reactie geeft? ik lees dat hortensias op zich niet veel kwaad kunnen.
De atrovent lijkt me wel te helpen nu - het spoelen is idd een goeie tip, dacht dat dit alleen moest bij steroiden... Een volledige inademing zit er echter nog niet in- blijft knellen. Misschien ook kwestie van 'mee leren leven'?

Login of registreer om te reageren