Andere werkplek

25-08-2013 om 14:08 uur

Hoi allemaal,

Ik werk op dit moment op een industriële dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij voeren licht industriële werkzaamheden uit, waarbij je kunt denken aan het inpakken van schroeven, montagewerkzaamheden en stickerwerk. Echter, er wordt ook gewerkt met cosmetische producten zoals zeep en parfums. Het betreft een vrij flinke werkplaats, met diverse lokalen. Achterin het gebouw is een magazijn, waar de dozen met de producten opgeslagen staan. Vaak is deze ruimte stoffig. Het luchtzuiveringssysteem werkt pas vanaf 17.00 tot de volgende ochtend 8.30. De gehele werkdag dus niet.
Ik ben van origine leerkracht in het basisonderwijs, maar ook daar had ik flink last van benauwdheidsklachten. Mogelijk dus dat de lokalen op scholen en sociale werkplaatsen een ''trigger'' kunnen zijn...

Ik werk vanaf november 2010 op mijn huidige werkplek. Daarbij merk ik dat mijn fysieke gesteldheid flink achteruit is gegaan en mijn benauwdheidsklachten zijn toegenomen. Afgelopen vrijdag heb ik een gesprek gevoerd met mijn manager t.a.v. mijn klachten. Mogelijk dat een andere werkplek wat verlichting zou brengen. Denken jullie dat bovenstaande situatieschets versterkend zou werken t.a.v. mijn klachten? En dat er voldoende argumenten zouden zijn om uit te zien naar een andere werkplek?
Graag hoor ik van jullie!

Alvast bedankt,

Ruud

Login of registreer om te reageren
25-08-2013 om 16:25 uur

hoi,

Ik denk dat de bedrijfsarts de aangewezen persoon is om hier te adviseren voor aanpassingen.
En daarbij zal er ook gekeken kunnen worden naar medicatie gebruik mogelijkheid van fysio etc in overleg met huisarts/longarts/longvpk? ( je schrijft hier niets over )

Sterkte met de komende veranderingen.

Login of registreer om te reageren
25-08-2013 om 17:23 uur

Ik hoop op  een goed overleg resultaat voor je!

Groet

Login of registreer om te reageren
25-08-2013 om 17:30 uur

Het zou goed kunnen dat je last heb van stof en parfum op je werkplek. Dat zijn voor veel mensen met astma bekende triggers. Heb je wel eens goed opgelet of je op het werk meer klachten hebt dan op andere plaatsen? Gaat het bijvoorbeeld beter met je als je vakantie hebt?

Login of registreer om te reageren
26-08-2013 om 14:55 uur

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben door de huisarts weer doorverwezen naar de longarts.
Op vakantie heb ik ook regelmatig last van flinke benauwdheid,  maar op het werk is dit frequenter. Ik ben blij en ook opgelucht dat er snel naar mn klachten gekeken gaat worden. Ook hoop ik dat ik op een vruchtbaar gesprek t.a.v. de mogelijke werkplek wisseling.

Groetjes Ruud

Login of registreer om te reageren
26-08-2013 om 18:08 uur

Fijn dat je vrij snel bent doorverwezen.
Misschien dat je ter voorbereiding aan je bezoek aan de longarts al een en ander voor jezelf op een rijtje (papier) kunt zetten.
Waar en wanneer heb je  meer klachten. Is het op het werk meer dan thuis?
Waar reageer je voor jouw gevoel op. Etc.
In elk geval sterkte en succes bij de longarts

Login of registreer om te reageren
28-08-2013 om 14:01 uur

Bedankt voor je bericht Tessa.

Ik mag volgende week donderdag, 5 september, naar de longarts.
Nu wil het geval dat mijn manager steeds haar vraagtekens stelt bij mijn klachten. Vanmorgen vroeg ze me hoe het met me gaat. Vervolgens zegt ze: 'ik denk dat jij het thuis gewoon té schoon houdt, waardoor je er op de werkplek last van hebt.' Dit voelde voor mij niet prettig. Alsof ik expres benauwd ben op het werk.
Ik heb foto's gemaakt van de werkplek, die ik kan laten zien aan de longarts. Daarnaast heb ik ook e.e.a. op papier gezet.

Mogelijk dat toch een andere werkplek een oplossing zou kunnen betekenen.

Login of registreer om te reageren
28-08-2013 om 14:07 uur

Je manager slaat de plank behoorlijk mis met die opmerking. Ik kan me voorstellen dat het vervelend voor je is dat ze dat soort dingen zegt.

Je bent als werknemer trouwens niet verplicht om je klachten aan je leidinggevende te vertellen, daar is de bedrijfsarts voor.

Login of registreer om te reageren
28-08-2013 om 18:41 uur
Reactie op Solstice

Je manager slaat de plank behoorlijk mis met die opmerking. Ik kan me voorstellen dat het vervelend voor je is dat ze dat soort dingen zegt.

Je bent als werknemer trouwens niet verplicht om je klachten aan je leidinggevende te vertellen, daar is de bedrijfsarts voor.

Zo is het maar net!
Vervelend hoor een manager die niet weet wat astma inhoud en dan dergelijke opmerkingen plaatst.
Misschien heeft de longarts een duidelijke folder of iets, wat astma precies inhoud en waarom een huis bijvoorbeeld gesaneert moet worden...
Blijf vooral naar je eigen lichaam luisteren, jij kent die het beste. Dus vooral niet aan jezelf gaan twijfelen. ;)
Heel veel suc6 de 5e.

Login of registreer om te reageren