Wat is jouw saturatiewaarde?

21-08-2013 om 21:05 uur

Even een vraagje.. wat is jouw saturatie waarde als de longarts het bij je meet?
Als ik gewoon 'zit' en dus in rust is mijn saturatie prima(96%).
Maar tijdens mijn werk in het ziekenhuis was het vanmorgen 93%. Op zich wel passend bij de ziekte die ik heb.
Voor een aantal van jullie zal 93% ook een top saturatie zijn, maar goed.. ik ben 21 en heb nog niet zo lang geleden mijn diagnose gekregen.

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 21:08 uur

Mijn longarts meet het nooit, mijn huisarts alleen als ik bij hem kom met ernstige klachten. Ik meet wel elke week bij de fysio m'n saturatie en die is op een enkele uitschieter na, eigenlijk altijd tussen de 95 en 100%. Toevallig vorige week wel een paar keer lager, 93 of 94 maar lager eigenlijk haast nooit.

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 21:11 uur

Ik was gewoon aan het werk. Dus niet intensief aan het sporten ofzo.

Daantje, wel raar dat je longarts bij de controle geen saturatie meet.

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 21:15 uur

Ik meet ook altijd voor het sporten maar ook tijdens en na. Denk dat de longarts het geen meerwaarde vindt, bij astma correleert je saturatiewaarde doorgaans toch niet met je klachten.

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 23:14 uur

de longarts meet het bij mij ook niet (assistenten vroeger wel)
In het begin dat ik men astma heb opgelopen had ik 100% maar sinds dit jaar blijft ie steken op 98-96%
Vind ik toch maar eng hoor

Login of registreer om te reageren
21-08-2013 om 23:25 uur

Ik heb een eigen saturatiemeter.  Ik heb inmiddels een normale saturatie tussen de 93 en 95%.
Af en toe een uitschieter naar 91% en ook uitschieter naar 97%
Bij de longrevalidatie zit ik geregeld op 99% door hyperventilatie, wanneer mijn lichaam hersteld zakt hij naar de normaalwaarde voor me.
Mijn laagste waarde was 83% werd opgenomen met longembolie en direct aan de zuurstof.
Dit is ook de reden van mijn lagere saturatie.

Login of registreer om te reageren
22-08-2013 om 08:16 uur

Mijn LA meet eigenlijk ook nooit, soms wel door de lv. Bij ernstige klachten wel door zowel HA als LA als SEH. Ik heb zelf een saturatiemeter en ik zit meestal tussen de 93/95. Bij het sporten wordt het ook gemeten zowel ervoor, tijdens als na. Je ziet de waarde dan wel stijgen naar 98% en volgens de fysio is dit normaal voor mensen met astma dat tijdens het sporten de saturatie stijgt en erna weer zakt.

Login of registreer om te reageren
22-08-2013 om 11:06 uur

Als ik de kans krijg op mijn werk, dan meet ik hem ook altijd even.
Vaak zit tie 98%

Login of registreer om te reageren
22-08-2013 om 11:47 uur

Mijn longarts meet het nooit (astma)

maar waarom wil je dit van mensen weten? Het geeft namelijk aan dat als je een te lage zuurstof hebt, je longen niet goed werken en je meer/andere medicatie nodig hebt wanneer dit nog mogelijk is, anders zuurstof.

Login of registreer om te reageren
22-08-2013 om 11:55 uur

Je mag het hier natuurlijk vragen, maar omdat we niet allemaal dezelfde longziekte hebben krijg je geen goed vergelijkingsmateriaal.
Daarbij komt dat ik bijvoorbeeld met een saturatie van 98% best heel benauwd kan zijn.

Dus ook ik ben benieuwd naar het waarom van je vraag.

Login of registreer om te reageren