Histamine en sulfietvrij dieet i.r.m, astma

09-03-2013 om 02:29 uur

Ik ben gisteren naar de diëtiste geweest om te kijken wat een histamine - en sulfietvrij dieet betekent. Kort samengevat: VEEL!

De syptomen waar ik al jaren last van heb en waar het vermoeden is dat dit een negatieve invloed heeft op de astma komen nagenoeg naadloos overeen met een intolerantie of allergie van histamine en sulfiet. De syptomen waar ik o.a. last van heb zijn: regelmatig dikke handen, voeten, koortsig gezicht/gevoel, dichtgeknepen keel en/of neus, extreme vermoeidheid. Dit kan optreden binnen 5 minuten tot pas na uren! Blijkbaar stapelt de histamine zich gedurende dag op waardoor ik pas 's nachts last krijg.

Dit dieet ga ik nu volgen tot 2 april. Ik moet dan terugkomen bij de allergoloog. Dan gaan we bekijken of en welke resultaten dit oplevert. En hoe verder!

Ik ga er 200% voor!  ^O^

Ik weet niet of er misschien lotgenoten zijn die geïnteresseerd zijn dan wil ik m'n bevindingen wel delen.. Laat het maar weten.

Groetjes Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
04-04-2013 om 21:13 uur

@Petra, het innemen van de Nalcrom vermindert een mogelijke reactie. Ik ben vanavond sinds lange tijd weer een keer uit eten geweest en moest dan 15 minuten voor het eten en voor dat ik naar bed ga een ampul innemen. Maar ondanks dat ik goed heb opgelet wat ik at kreeg ik toch een reactie gekregen  :@ maar niet zo heel heftig als anders. Ik ben nu aan het ontleden wat ik heb gegeten en wat dan toch op de histamine/sulfiet lijst staat wat ik over het hoofd heb gezien!

Overigens is een groot gedeelte al bekend waar ik op reageer alleen is de lijst met histamine nog een puzzel.

Beïnvloed het bij jou ook de astma(aanvallen)? Weet je waar je allergisch voor bent?

@mamalies, idd staan in het 2e lijstje de producten waar sulfiet in zit. Misschien begrijp ik je laatste zin niet maar in principe geeft het lijstje duidelijk aan waar sulfiet al dan niet van nature inzit. Staan op het lijstje producten die je gebruikt bij het bereiden van het rundvlees?

Groetjes Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
05-04-2013 om 18:28 uur

Hoi yvonne,

Ik krijg eerst jeuk en dan een astma aanval.

Even een vraag: hoe heb je de nalcrom ingenomen?

Login of registreer om te reageren
05-04-2013 om 20:45 uur

@Petra, ik heb ampullen van 10 ml en neem 15 minuten voor het eten een ampul en voor het slapen gaan. Er moet 4 uur tussen zitten. Ik laat de nalcrom wel goed door m'n mond rollen. Is dit wat je bedoeld?

Login of registreer om te reageren
05-04-2013 om 21:54 uur

@yvonne
dat bedoel ik ook. Ik doe het zelf ook. neem kleine beetje dan elke keer helemaal door de mond heen laten gaan.

Ben er wel eens de fout mee in gegaan om dit niet goed te doen en had hierdoor als nog last.

En ik drink dan ook minimaal na het innemen van de nalcrom. max 1 glas tijdens het eten. En niet voor het eten. Want dan reageer ik ook.

Het is alleen jammer dat ik het niet dagelijks kan gebruiken vanwege de bijwerking op mijn gewrichten en spieren  ;(. Maximaal 3 ampulen per 1 week.

Login of registreer om te reageren
05-04-2013 om 22:57 uur

Hoi Petra, dat is idd heel veel vervelend dat je maar 3 ampullen pet week mag. Ik mag er 4 per dag. Je hebt het over last van je gewrichten en spieren, komt dit door de Nalcrom? Wat gebeurd er met je spieren en gewrichten?

Login of registreer om te reageren
06-04-2013 om 09:13 uur

@Selah, ik herken wat je zegt. Ik heb jaren zo gelopen en mijn huisarts zei als je ergens last van heb dan moet je dat niet meer eten. Alleen ik had geen flauw idee waar ik het moest zoeken.

Ik ben zo blij een LA te hebben die naar me luistert en met me praat. Zij schreef direct een verwijsbrief voor de allergoloog. Eerst kwam ik in EMC en kwam bij een allergoloog terecht waar absoluut geen klik mee was. Volgens hem was er geen allergie maar misschien een intolerantie moest het maar uitzoeken met de diëtiste.

Ik ben zo blij dat ik een second opinion heb gevraagd!! Het blijkt toch van grote invloed op de astma! Noten en kiwi zijn idd 2 producten die ik ook niet meer mag.

Je instinct en gevoel zijn vaak de beste raadgevers!

S6, mocht je nog vragen hebben, zie ik het wel.

Fijn weekend Yvonne

Login of registreer om te reageren
25-02-2018 om 19:47 uur

Hallo allemaal,

Ik baal verschrikkelijk vanwege de afgelopen 11 weken last heb van klachten die overeen komen met Histamine intolerantie. Daarvoor had ik al 2 maanden last van darmklachten waarvan ik niet wist wat het was.

De klachten waren de eerste week super heftig en ze kwamen allemaal tegelijk in de avond toen ik opweg naar bed wilde gaan. Klachten zoals: druk op borst(benauwd en daardoor soms ook hoge ademhaling), dichtgeknepen keel of opgezette slijmvliezen in keel, opgezette neus, rillingen, darmklachten(vetten niet goed verteren), spiertrillingen en spierspasmes(voet , hand of been die wegspringt), niezen, depri, stress, paniek, prikkelbaarheid of makkelijk geirriteerd zijn, huilbuien, meer boeren dan normaal, winderigheid, zeurig gevoel bij me borst (slokdarm), Onwerkelijk gevoel, gedesorienteerd soms, soms wat pijntjes in de hoofd, dorst aanvallen, veel eetlust of juist geen eetlust(eerste week juist geen eetlust), (eerste week) moeilijk slikken, in de war temperatuurregulatie, zwart voor me gezicht (1 x gebeurt, maar weet niet zeker of dat hiervan was).

Heel veel klachten dus en het is onduidelijk waarom het er ineens was. Ik eet uiteraard histamine rijk eten zoals de meeste mensen doen. Ik had wat stress van de tentamenweek die eraan zat te komen en ik weet dat stress en alcohol o.a een trigger kunnen zijn. Sinds gister en vandaag heb ik weer wat vererging in me klachten zitten terwijl ik dacht dat het wat beter ging. Ik ben van voedsel gewisseld. Het avondeten van deze 2 dagen was histaminerijk en dat zou de reden kunnen zijn. Het is zo lastig. Ik heb nog geen dietiste of allergoloog. Ik heb pas net bloed laten prikken voor Coeliakie. Ik ga morgen een afspraak maken bij de MDL-arts voor mijn darmklachten(waar het immers mee begon). Ik hoop meer duidelijkheid te krijgen over wat er aan de hand is. Dit geeft voor mij namelijk best wat stress.

Daarnaast vraag ik me af of B12 tekort ook een oorzaak zou kunnen zijn van deze klachten. Ik ga die binnenkort nog wel een keer prikken.

Klinkt dit voor jullie bekend en herkennen jullie bepaalde specifieke klachten? hebben jullie ook weleens aan een verband in vitaminen B12 gezien?. Ik heb zover ik weet geen astma ooit gehad, maar ik kwam hier vanwege de benauwdheid en opgezette keel (bijna dichtgeknepen keel gevoel).

Login of registreer om te reageren