Histamine en sulfietvrij dieet i.r.m, astma

09-03-2013 om 02:29 uur

Ik ben gisteren naar de diëtiste geweest om te kijken wat een histamine - en sulfietvrij dieet betekent. Kort samengevat: VEEL!

De syptomen waar ik al jaren last van heb en waar het vermoeden is dat dit een negatieve invloed heeft op de astma komen nagenoeg naadloos overeen met een intolerantie of allergie van histamine en sulfiet. De syptomen waar ik o.a. last van heb zijn: regelmatig dikke handen, voeten, koortsig gezicht/gevoel, dichtgeknepen keel en/of neus, extreme vermoeidheid. Dit kan optreden binnen 5 minuten tot pas na uren! Blijkbaar stapelt de histamine zich gedurende dag op waardoor ik pas 's nachts last krijg.

Dit dieet ga ik nu volgen tot 2 april. Ik moet dan terugkomen bij de allergoloog. Dan gaan we bekijken of en welke resultaten dit oplevert. En hoe verder!

Ik ga er 200% voor!  ^O^

Ik weet niet of er misschien lotgenoten zijn die geïnteresseerd zijn dan wil ik m'n bevindingen wel delen.. Laat het maar weten.

Groetjes Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
Moderator
09-03-2013 om 19:53 uur

Doe gewoon verslag op dit topic

Login of registreer om te reageren
09-03-2013 om 20:01 uur

Ik ben wel benieuwd :) Heb een collega die een allergie heeft voor sulfiet en die loopt toch telkens weer tegen dingen aan waar ze niet tegen kan. Zij krijgt dan heel erg last van draaiduizeligheid, heb jij dat ook?

Login of registreer om te reageren
09-03-2013 om 20:24 uur

@Daantje, soms idd enorm duizelig!

Vandaag de eerste echte dag en dit ging eigenlijk best goed. Ik had vanavond zelf tzatziki gemaakt. Kreeg ik direct na het eten weer een rood en warm gezicht! Ligt zeer waarschijnlijk aan de verse knoflook, blijkt sulfiet in te zitten!

Mocht wel in het histamine vrije dieet maar dus niet in het sulfietvrije dieet!

Dit zal nog wel flink uitvogelen worden.

Wordt vervolgd!

:W

Login of registreer om te reageren
15-03-2013 om 21:15 uur

Ben nu een week bezig en hou het nog steeds vol! Het wel saai eten hoor, ik moet echt zeer creatief zijn om wat aantrekkelijks en smakelijks te maken.

Er zijn naast de knoflook nog 2 producten geweest waar ik direct op reageerde, stroop en mierikswortel!

De komende dagen wordt zeker een uitdaging omdat ik een lang weekend naar Keulen ga en we uit eten gaan. Maakt niet uit, ik blijf er nog steeds voor de volle 100% voor gaan!

Ik laat volgende week wel weer weten hoe het is gegaan!

Groetjes en een goed weekend
Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
02-04-2013 om 16:46 uur

Vandaag naar de allergoloog geweest. Ik mag langzaam histamine producten toe gaan voegen aan het eten en kijken hoe ik hierop reageer. Wel moet ik voor het avondeten een ampul Nalcrom innemen om mogelijke reacties te voorkomen. Ik mag absoluut geen sulfiet nemen omdat ik hier het sterkst op reageer. Opzwellen van slijmvliezen, rode wangen en borst, benauwd.

Volgens de allergoloog heb ik naast een allergische astma ook last van een intrinsieke astma. Geen idee nog wat dit (gaat) betekenen. Morgen maar even contact opnemen met de lvk. Probleem is dat de allergoloog niet in hetzelfde zkh zit als de LA.

De afgelopen weken waren niet altijd makkelijk maar ik voel me veel minder opgeblazen. Ik kan nog niet zeggen dat ik ook meer energie heb omdat ik nog aan het herstellen ben van de ziekenhuisopname vanwege een ernstige astma aanval en bronchitis.

Over 4 maanden moet ik bij haar terugkomen en krijg dan ook een LFT.

Misschien is dit alles wel de oorzaak dat de astma niet stabiel wordt. Ik heb echt geen idee. Wordt vervolgd!

Groetjes Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 11:51 uur

Dag Yvonne,

Kun je misschien iets meer vertellen over jouw sulfietvrije dieet? Mijn zoon lijkt namelijk erg sterk te reageren op bijvoorbeeld runvlees. Nu lees ik dat een rundvleesallergie eigenlijk niet bestaat en er dan goede kans is dat hij overgevoelig is voor sulfiet.

Groetjes,
mamalies

Login of registreer om te reageren
03-04-2013 om 18:05 uur

@mamalies, sulfiet is eigenlijk een ander woord voor o.a. conserveermiddel. Ik dacht ook last te hebben van het rundvlees maar achteraf bleek het te maken te hebben met hoe ik het vlees bereidde. Ik liet het sudderen met knoflook en sojasaus. blijk ik heel sterk te reageren op de knoflook en sojasaus (histamine). Plus als je het vlees bij een supermarkt koopt moet je checken of er conserveermiddel in. Niet altijd wordt het conserveermiddel genoemd, andere termen zijn: E-nummers: 150 b, 150 d, 163, 220-228, Sulfiet, SO2, Zwaveldioxide.

De volgende producten of gerechten kunnen sulfiet bevatten:

Wijn, cider, bier, rum, whisky, frisdrank, vruchtensap, likeuren
Bevroren zeevruchten (garnalen, mosselen), schaaldieren, vis (gedroogd en gezouten)
Gedroogd fruit (abrikozen, rozijnen, banaan), gedroogde groenten, paddenstoelen/champignons, augurken in het zuur, zuurkool, salades
Fruityoghurt, jam, stroop, suiker, glucosestroop
Mayonaise, ketchup, mosterd, sauzen, azijn, gelatine, bouillonblokjes
Aardappelproducten (chips) en producten met zetmeel, graanproducten
Kruidenmixen, maïzena
Vleesvervangers op basis van soja-eiwit, kant-en-klaarmaaltijden, worstjes en knoflook, pizza, snacks, (zoals kroketten), rode kaas, paté
Koek/biscuit

Ik weet niet op je een smartpfone of tablet hebt maar dan kun je een app downloaden waarin diverse allergieën staan beschreven. Het is een hele handige app en heet : the big 8.

Het is wel een behoorlijk gepuzzel en goed opletten maar ik heb er in ieder geval baat bij.

Mocht je nog vragen zie ik het wel. Of eventueel in een PB.

Succes in ieder geval!

Groetjes Yvonne  :W

Login of registreer om te reageren
06-04-2013 om 00:31 uur
Reactie op Yvonne1959

Ik weet niet op je een smartpfone of tablet hebt maar dan kun je een app downloaden waarin diverse allergieën staan beschreven. Het is een hele handige app en heet : the big 8.

Groetjes Yvonne  :W

Hey Yvonne, dank je wel voor de trefwoorden voor deze app.
Er zit ook een site bij en ik blijk dus ondanks negatieve bloed en priktesten wel kenmerkende klachten voor kiwi en noten te hebben.
Het gaf bij mij even het gevoel dat ik niet gek ben, wat heel fijn voelt als alles altijd negatief getest wordt.
Thanks!

Login of registreer om te reageren
04-04-2013 om 06:34 uur

Hoi yvonne,

Ik gebruik zelf ook nalcrom als ik weet dat ik iets ga eten waarop allergisch ga reageren.

Maar hoe wil de allerloog nu uittesten waar je allergisch voor bent als je dit drankje van te voren neemt?

groetjes

petra

Login of registreer om te reageren
04-04-2013 om 17:04 uur

Hoi Yvonne,

Bedankt voor je reactie. Het lastig van die sulfiet vind ik dat het pas op de ingredientenlijst komt te staan als het boven een bepaalde drempelwaarde uit komt. Dus als er geen conserveermiddel in zit, maar wel producten uit jouw tweede lijstje dan kan er nog steeds sulfiet in zitten zonder dat je het weet.

Login of registreer om te reageren