November 2012 - Hebben jullie ook (wel eens) last van slijm?

07-11-2012 om 09:16 uur

Hebben jullie ook (wel eens) last van slijm?

Zolang het slijm loszit, kan je het nog wel ophoesten en gewoon doorslikken. Maar is het slijm dik, dan wordt dat lastiger.

Soms helpt acetylcysteïne, een slijmverdunner die overal te koop is. Een fysiotherapeut kan je ook een speciale hoesttechniek aanleren, waarmee je ‘efficiënter’ hoest en er  bestaat ook een apparaatje dat het slijm lostrilt (voor patiënten met COPD). Tevens bestaan er luchtwegverwijders die de slijmproductie remt.

Nog wat praktische tips tegen slijmvorming: vocht bij de maaltijd. Mond spoelen na elke maaltijd. Zure melkproducten veroorzaken minder slijmvorming. Kamillethee, (rode wijn), ananassap werken slijmoplossend.

Wat zijn jullie ervaringen, wat werkt bij jullie?

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 14:42 uur

ik heb altijd veel last van slijm,ik weet niet wat t erger maakt en ook niet waarmee je t wat minder zou kunnen krijgen

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 16:06 uur

Bij mij wil cola light drinken bij het eten soms wel eens helpen, al is dat effect maar klein.

Ik heb trouwens tijdens/na het eten altijd meer last van slijm en vooral als ik al erg benauwd ben is dat erg lastig. Dus ben heel benieuwd of hier nog nuttige tips uit komen  :s)

Login of registreer om te reageren
21-11-2012 om 16:20 uur

hoe gek het ook klinkt en hoe benauwd ik het ook heb,
slijm heb ik niet en het komt ook niet naar boven wat ik niet snap is dat zelfs met medicatie er niets op komt

voor heen had ik er wel last van maar dan gebruikte ik gewoon een slokje water en spoelde daar mijn mond mee zodat de slijm die ik dan had verdunde sorry dat ik het zo zeg

Login of registreer om te reageren
13-01-2013 om 14:03 uur

Mij helpt warme thee na het eten en tussendoor zoute drop.
Helaas niet altijd en voor even maar toch....

Login of registreer om te reageren
13-01-2013 om 15:04 uur

Bij mij helpt huffen(aangeleerde hoesttechniek),mijn flutter en mijn mini-pep,maar soms helpt er nix...ik heb van mijn LV gehoord,dat men mensen wel eens letterlijk op zijn kop zetten om het eruit te krijgen...of ze me nu voor de gek hield weet ik niet hahaha

Login of registreer om te reageren
16-01-2013 om 19:59 uur

In revalidatiecentrum Schoondonk in Breda hebben ze mij 2 technieken geleerd om het slijm makkelijker op te hoesten:  eerst een luchtverwijder gebruiken dan na 10 minuten de oefening: de eerste wordt de mohammedaan genoemd doordat je in bidhouding zit; op je knieën zitten, armen gestrekt voor je, ,handen bijelkaar, zodat je bovenlichaam naar beneden hangt, dit 5 minuten volhouden, daarna huffen. Is wel erg inspannend. De 2e manier is wat vriendelijker, eerst weer puffen met een luchtwegverwijder, dan op je linkerzij met een kussen onder je zijde 5 minuten liggen, tijdens die 5 minuten je arm 5 x van beneden naar boven bewegen, daarna 5 minuten op je andere zij de oefening herhalen, daarna weer huffen. Je kunt tijdens de laatste oefening op je gemak naar de televisie kijken ofzo. De oefeningen kunnen zowel op bed, bank en de vloer worden gedaan. Het kost wel wat tijd maar het werkt wel voor mij. Misschien ook voor jullie. Groetjes Andrie :s) :s)

Login of registreer om te reageren
16-01-2013 om 21:40 uur

Hoi.
Bij mij werkt acetylciysteine en huffen over het algemeen goed.
groeten
Ton ^O^

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 11:30 uur

Smorgens op me bed zijliggen en diep inhaleren dan kom slijm met bakken er uit.
Schoon zo me longen hele dag bat bij. Wel daarna uurtje ruste oefeningen erna voor me reuma en zo start ik al 7 jaar de dag met bronchiëne

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 14:20 uur

Doe ook elke ochtend oefeningen en flutter en huf. Meestal helpt dat voldoende

Login of registreer om te reageren