Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 16:58 uur
Reactie op emsepems

Ook lekker met spitskool, spitskool met appel en komijn

- Snijd de spitskool in repen.
- Schil 2 appels en snijd deze in stukjes / partjes.
- Bak de spitskool 5 minuten.
- Roer de appel en de komijn er door heen en voeg naar smaak zout en peper toe.
- Stoof de groente op laag vuur in 20 minuten gaar.

Dit eet ik vaak, zo lekker simpel en snel!

bedenk nu dat ik er ook altijd een dikke aardappel in kleine stukjes gesneden door doe, en op t laatste blokjes kaas (ipv vlees)

(leuk te weten dat t uit albanie komt!)

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 16:40 uur

Prezies erg lekker en is inderdaad zo klaar en tegenwoordig hoef je groente echt niet meer te wassen eigenlijk. Het recept komt oorspronkelijk uit Albanië misschien leuk om te weten.

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 17:04 uur

oh ik vind dit echt super Marcus.ga t morgen meteen uitproberen.dankjewel voor genomen moeite

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 17:07 uur

Marcus,als je gehakt met chinese kool wilt,doe je dan hetzelfde als dat je met de vis doet,dus ook in de oven

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 17:11 uur
Reactie op zoefie

Marcus,als je gehakt met chinese kool wilt,doe je dan hetzelfde als dat je met de vis doet,dus ook in de oven

Nee die moet in de koekenpan oid

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 17:08 uur

wtf    mijn vraagteken doet t niet meer

Login of registreer om te reageren
14-12-2012 om 23:12 uur

Ken sos piet wel en zijn boeken ook al staan die niet in mijn boekenkast, ben een halve belg hé  :Y

Login of registreer om te reageren
15-12-2012 om 11:41 uur

Marcus ik heb spitskool gebakken !heerlijk.nog even een vraagje over de chinese kool met gehakt,doe je dan de rauwe gehakt in de chinese kool en dan bakken?lijkt mij dat de kool dan niet lekker wordt?

Login of registreer om te reageren
16-12-2012 om 19:08 uur

Ik eet graag spitskool met spekjes en wat ketjap :)

Login of registreer om te reageren
10-02-2013 om 15:33 uur

Ouderwetse gehaktballen

http://plzcdn.com/resize/500-500/upload/08c3f0a75275393e5a8dfeb7c6e32baedGh1bWJuYWlsICgyKWdlaGFrdGJhbC5qcGc=.jpg

Ingrediënten

500 gram runderlappen meesten zullen in de praktijk wellicht gehakt gebruiken.
8-10 gram zout
50 - 100 gram oud brood zonder korst
1 ei
peper vers gemalen
nootmuskaat vers geraspt
kruidnagel gemalen
100 - 125 gram boter

Bereiding

Week het brood in melk gedurende 5-10 minuten knijp de overtollige melk eruit, met je handen, een vork of pollepel.

Doe alle ingrediënten in een kom. Was je handen goed maar droog ze niet af met natte handen plakt de massa niet zoveel aan je handen.

Kneed alles door elkaar en vorm er ballen van van ongeveer 80-125 gram naar het door jou gewenste formaat.

Doe de boter in een braadpan met een scheutje olijfolie hierdoor verbrand het vet niet.
Bak de ballen ongeveer in 30 min gaar voeg af en toe wat water  toe. Wil je dat de ballen een krokant korstje hebben voeg dan geen water toe tijdens het baken maar pas als je de ballen uit de braadpan hebt gehaald om een lekkere jus te maken.

Als variatie kan je toevoegen

Gesnipperd uitje - rauw of even gebakken
Kerrie
Peterselie
Tijm
Mosterd
Madera klein scheutje
Truffel geraspt

Bron: Uit een kookboek van mijn moeder; Ik kan koken door P.j. Sarels van Rijn. Sijthoff uitgeversmaatschappij 1949

Noot:  Het is wel zo lekker om vers geraspte nootmuskaat te gebruiken ... je kent dat misschien wel nootmuskaat bolletjes en een klein raspje - nootmuskaat verliest namelijk snel zijn smaak als je dat gemalen in een potje hebt. Er is een variatie uit Amsterdam met wat garnalen erin (na WOII werden daar veel garnalen gepeld) hier moet je van houden. Ook ben ik ooit wel eens variaties met ansjovis en met ketjap tegengekomen. Ook zijn er mensen die tomatenpuree of ketchup aan het recept toevoegen. Ook kan je de jus eventueel met een bouillonblokje afmaken. Je kan de ballen ook laten opstijven in de koelkast als je denkt dat het nodig is voor je ze gaat braden.

In plaats brood kan je ook 3 beschuiten gebruiken plet of verkruimel die dan, gebruik geen paneermeel dit is te fijn om te gebruiken. Maak gehaktballen zelf al heel lang op deze manier en is erg lekker.

Login of registreer om te reageren