Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
05-12-2012 om 11:50 uur
Reactie op Evi.v

Leuk die Sinterklaasrecepten, ik ben niet van het koken maar 't ziet er lekker uit! Vooral die laatste ;)
Volgens mij lijkt die Sinterklaastaart wel op diegene die ze in Life4You lieten zien afg. zondag, zag er lekker uit.

Kijk weinig naar de Nederlandse zenders maar voor die Pannenkoeken met roomkaas en kaneel  hoef je niks te koken 5 min werk lijkt me zo en lijkt me best lekker.

Login of registreer om te reageren
05-12-2012 om 13:27 uur
Reactie op Marcus

Kijk weinig naar de Nederlandse zenders maar voor die Pannenkoeken met roomkaas en kaneel  hoef je niks te koken 5 min werk lijkt me zo en lijkt me best lekker.

Haha, ik noem een warme maaltijd die ik niet zomaar in de magnetron kan zetten koken. ;)
Datgeen wat jij dat met de pannenkoeken bedoelt, heet bij mij 'iets gemakkelijks koken'. :Y

Login of registreer om te reageren
05-12-2012 om 13:58 uur
Reactie op Evi.v

Haha, ik noem een warme maaltijd die ik niet zomaar in de magnetron kan zetten koken. ;)
Datgeen wat jij dat met de pannenkoeken bedoelt, heet bij mij 'iets gemakkelijks koken'. :Y

Je zou je vast in een 3 sterren restaurant voelen als zou koken terwijl ikzelf en mijn omgeving allang niet meer bijzonder vinden wat ik kook.

Mijn dochter heeft vaak de opmerking gemaakt dat ik het haar lastig had gemaakt ze kan geen man vinden die beter kan koken ..._O-

Login of registreer om te reageren
07-12-2012 om 23:03 uur

Gebakken kreeft geparfumeerd met citroentijm, crème van aardpeer

Ingrediënten

Kreeftje van 800g
Spitskool

Crème van aardpeer
250g aardpeer
0,5dl room
0,5dl melk
1,5dl kippenbouillon
peper en zout
Bereidingswijze

Kook de kreeftjes twee minuten in gezouten kokend water. Verdeel ze met harnas aan in 2 stukken, de kop en de staart. Hou de kop om de saus te maken. Hak de kop in stukken en bak aan in een beetje olijfolie.

Voeg stukje venkel, ui, look en wat citroentijm toe. Voeg enkele tomaatjes toe die in stukken gesneden zijn. Blus af met een scheutje cognac en een scheutje witte wijn. Laat inkoken en voeg een beetje bouillon toe. Laat 20 minutes sudderen en zeef. Kook in en monteer met een klontje boter, kruid af peper en zout en wat gehakte dragon.

Haal het kreeften vlees uit de scharen en snij de kreeftenstaart in stukken met het panster nog eraan, bak in olijfolie, kruid af met peper en zout, citroentijm en klontje boter.

Crème van aardpeer: 250g aardpeer gaar koken in 0,5dl room, 0,5dl melk en 1,5dl kippenbouillon, peper en zout. Wanneer aardpeer gaar is uit het vocht nemen en mixen, door zeef duwen.

Spitskool : spitskool schoonmaken en even blancheren in kokend gezouten water, afkoelen in ijswater. Dan op bakken in een beetje boter, peper en zout.

Dresseren : Streepje crème van aardpeer, 2 stukjes kreeft, en een beetje spitskool, afwerken met de saus

Kreeg dit recept vanavond toegestuurd het is een recept van chef Johan Schroven van restaurant Hof Ter Hulst in België. Het lijkt me een leuk recept en niet al te moeilijk te maken lijkt me zo.

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 13:16 uur
Reactie op Marcus

Gebakken kreeft geparfumeerd met citroentijm, crème van aardpeer

Ingrediënten

Kreeftje van 800g
Spitskool

Crème van aardpeer
250g aardpeer
0,5dl room
0,5dl melk
1,5dl kippenbouillon
peper en zout
Bereidingswijze

Kook de kreeftjes twee minuten in gezouten kokend water. Verdeel ze met harnas aan in 2 stukken, de kop en de staart. Hou de kop om de saus te maken. Hak de kop in stukken en bak aan in een beetje olijfolie.

Voeg stukje venkel, ui, look en wat citroentijm toe. Voeg enkele tomaatjes toe die in stukken gesneden zijn. Blus af met een scheutje cognac en een scheutje witte wijn. Laat inkoken en voeg een beetje bouillon toe. Laat 20 minutes sudderen en zeef. Kook in en monteer met een klontje boter, kruid af peper en zout en wat gehakte dragon.

Haal het kreeften vlees uit de scharen en snij de kreeftenstaart in stukken met het panster nog eraan, bak in olijfolie, kruid af met peper en zout, citroentijm en klontje boter.

Crème van aardpeer: 250g aardpeer gaar koken in 0,5dl room, 0,5dl melk en 1,5dl kippenbouillon, peper en zout. Wanneer aardpeer gaar is uit het vocht nemen en mixen, door zeef duwen.

Spitskool : spitskool schoonmaken en even blancheren in kokend gezouten water, afkoelen in ijswater. Dan op bakken in een beetje boter, peper en zout.

Dresseren : Streepje crème van aardpeer, 2 stukjes kreeft, en een beetje spitskool, afwerken met de saus

Kreeg dit recept vanavond toegestuurd het is een recept van chef Johan Schroven van restaurant Hof Ter Hulst in België. Het lijkt me een leuk recept en niet al te moeilijk te maken lijkt me zo.

Marcus,ik heb eigenlijk een vraagje over de spitskool.want ik wil graag spitskool of chinese kool eten maar weet eigenlijk niet hoe ik t klaar moet maken.jij houd t heel simpel,daar hou ik van ,puur eten, maar kun je de kool dan zo bij een stukje vlees eten en kun je op dezelfde manier chinese kool maken? alvast bedankt

Login of registreer om te reageren
07-12-2012 om 23:12 uur

Dank je ...  soms kan je lezen en lezen en uiteindelijk lees je ook over dingen heen, heb het gelijk veranderd. Dan type ik een recept uit en wil er nog best een keer een klein foutje in zitten.

Leuke feedback en fijn te lezen dat je vriend enthousiast was.

Login of registreer om te reageren
11-12-2012 om 23:32 uur

Surinaamse Pastei

De Surinaamse pastei lijkt heel ingewikkeld om te maken. Dat is het niet. Het is heel eenvoudig. Waar de
meeste tijd in zit is het maken van de eigen deeg die eromheen komt te zitten. Daarom gebruik ik (bijna)
altijd bladerdeeg van de diepvries. Het recept hieronder is voor 1 grote pastei in een ruime blik of voor 30
kleine pasteitjes.
Benodigdheden:
2 kipfilets
2 teentjes knoflook
1 ui(versnipperd)
4 maggiblokjes
halve theelepel zwarte/witte peper
1 pimentbal of pimentbes
1 takje soepselderij
1 pot doperwtjes met worteltjes gemengd
6 augurken (normale)
10 zilveruitjes
1 theelepel kappertjes
1 eetlepel tomaten puree
3 eetlepels olie
4 eieren
3 pakjes bladerdeeg ( 30 stuks)
Bakpapier
Bereiding:
1. Was de kipfilet en kook ze uit. Dat doe je door de kipfilet in een laagje water te doen tezamen met de
pimentbal, 1 teentje knoflook, 1 takje soepselderij, 2 maggiblokjes en een kwart theelepeltje
zwarte/witte peper. Laat de kipfilet ongeveer 25 minuten koken. Haal de pakjes bladerdeeg uit de
vriezer en kook de eieren 10 minuten.
2. Als de kipfilet klaar is snij/scheur/fileer je het in stukjes. Je zal zien dat het wat dradig wordt. Laat geen
grote stukken ertussen zitten maar alles moet even klein zijn. Snij dan de augurken en zilveruitjes in
klein stukjes. De pot doperwtjes met wortelen spoel je even af in de vergiet. Snij dan ook de
worteltjes in stukjes van ongeveer 1 cm. Het hoeft niet te nauwkeurig want de meesten breken toch
wel af. Het gaat meer om de grotere stukjes wortel.
3. Neem een wok of ruime pan. Verhit hierin de olie. Fruit de ui en 1 teentje geperste knoflook. Zodra
die glazig worden doe je er 1 eetlepel tomatenpuree bij. Roer even goed om. Bak dan de kipfilet mee
met een kwart theelepeltje zwarte/witte peper. Laat dit even 4 minuten doorbakken. Voeg daarna de
augurken, zilveruitjes en kappertjes toe. Roer weer even goed om en doe er 1 maggiblokje bij. Na 4
minuten kunnen de doperwtjes en wortels erbij. Laat dit ongeveer 5 minuten bakken en goed
omroeren. Proef even of je het voldoende zout vindt hebben. Zo niet dan nog 1 halve maggiblokje
erbij doen.
4. Snij de hardgekookte eieren in plakjes ofstukjes. Als de pasteivulling een beetje is afgekoeld kan je
de pasteitjes gaan maken. Neem 1 velletje bladerdeeg vul deze met 1 ruime eetlepel pasteivulling. Leg er een plakje ei op en vouw deze dicht. Maak er een driehoek van zoals een appelflap. Op het doosje
staan een voorbeeld. Je kan ook vierkantjes maken. Neem een vork en sluit het bladerdeeg velletje
door de randen goed aan te drukken met de achterkant van de vork.
5. Leg de pasteitjes op bakpapier in de oven en bak ze af in ongeveer 10 minuten. Wel even tussentijd omkeren.

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 16:00 uur

Voor spitskool.

- Uitje snipperen fruiten.
- Gesneden spitskool erbij zachtjes bakken.
- Beetje kerriepoeder erbij.
- Beetje crème fraîche.

- Erg lekker erbij is stukje kipfilet gevuld met basilicum vers of pasta of stukje kipfilet in ontbijtspek gerold.

Ook lekker met spitskool, spitskool met appel en komijn

- Snijd de spitskool in repen.
- Schil 2 appels en snijd deze in stukjes / partjes.
- Bak de spitskool 5 minuten.
- Roer de appel en de komijn er door heen en voeg naar smaak zout en peper toe.
- Stoof de groente op laag vuur in 20 minuten gaar.

Chinese kool is van een ander karakter en gebruik ik meer in gecombineerde groenteschotels / roerbak of anderszins.

- Roerbak met kip en Chinese kool.
- Biefstuk plakjes met citroengras klein gesnipperd met Chinese kool.

Chinese kool met tomaat 10 min

- Snijd de Chinese kool in grove stukken
- Verhit de olie in een wok en roerbak gesneden bosui 1 minuut.
- Voeg de kool toe beetje bij beetje en roerbak de groente op hoog vuur in ca. 5 min. beetgaar.
- Voeg de stukjes tomaat toe en roerbak de groente nog 1 minuut.
- Op smaak brengen met wat chilisaus en zout of met sojasaus.

Chinese kool leent zich ook om bijvoorbeeld gehakt in te doen of een ander stukje vlees en dan op te rollen en te bakken.

Chinese kool met vis.

- blad Chinese kool leg er half stuk diepvries koolvis in, ui ringetje en plakje tomaat erop.
- pak het pakketje in alufolie en bak 20 min in de oven. In totaal 4 of 8 pakketjes.
- kan ook in een kleipot zonder alufolie.
- aardappel erbij, nog geen 1,25 euro per persoon.

Chinese kool kan je ook net zo gebruiken als spitskool alleen eerst het witte bakken daarna erg kort het groene bakken dit is meestal zo klaar. Zelf houdt ik dan ook beide delen gescheiden net zoals ik bij paksoi ook doe. Chinese kool heb ik altijd in huis en kan je overal bij doen terwijl je dat met spitskool iets minder kan doen.

Hoop dat dit een antwoord is waar je wat mee kan. Krijg een gevoel van "vraag het Marcus" column.  _O-

Login of registreer om te reageren
12-12-2012 om 16:37 uur

Ook lekker met spitskool, spitskool met appel en komijn

- Snijd de spitskool in repen.
- Schil 2 appels en snijd deze in stukjes / partjes.
- Bak de spitskool 5 minuten.
- Roer de appel en de komijn er door heen en voeg naar smaak zout en peper toe.
- Stoof de groente op laag vuur in 20 minuten gaar.

Dit eet ik vaak, zo lekker simpel en snel!

Login of registreer om te reageren