Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
09-11-2012 om 11:42 uur

Hert is ook lekker met kroketjes van boerenkool stamppot en bijvoorbeeld een saus van veenbessen. Het wordt door de kroketjes een verrassend gerecht.

Je kan het zo luxe laten uit zien als je zelf wilt tenslotte.

Bijvoorbeeld het wild (de herten biefstuk) serveren met knolselderijpuree en twee kleuren stoofpeertjes/gekonfijte peetjes.

Twee kleuren Stoofpeer.

De ene helft  met rode wijn gestoofd en andere helft van de stoofpeertjes met witte wijn, laurierblaadje en 2 kruidnagels 15 uur in de koelkast laten marineren. Na die 15 uur even op laten koken. Serveer het bord met het vlees en met 1 rood peertje en 1 wit peertje, draai ze regelmatig om. Mosterdpuree erbij en je hebt een pikante variantie die je van te voren klaarmaakt. Zo heb en je hebt het op het moment van koken in de keuken erg makkelijk en een heel luxe uitziend gerecht.

Mosterdpuree.

Schil 1 kg aardappelen en snij in blokjes. Kook ze in lichtgezouten water gedurende 20 min. Giet af en laat de aardappelen even drogen op het vuur. Stamp ze fijn tot puree en meng er 1 eetl. boter en 3 eetl. mosterd op oude wijze onder. Kruid met nootmuskaat, peper en zout. Maak de puree vooraf klaar en verwarm op het moment zelf in een ovenschotel. Trek lijntjes met een vork en leg er enkele nootjes boter op. Schuif de schaal in een op 200 °C voorverwarmde oven gedurende 20 min. (als de puree verkleurt kan u er wat aluminiumfolie op leggen). Je kan de puree ook verwarmen in de magnetron.

Wat ik ook regelmatig doe.

Wilde rijst koken in de rijstkoker..bij het serveren even in een bol vormpje drukken en dan storten op het bord, wilde bospaddenstoelen ragout erbij en het stukje wild. Hupla en klaar.

Knolselderij puree, paar plakjes appel even kort bakken in wat roomboter en serveren met een rode wijn of portsaus.

Ook als erge luxe ziet een wild trio eruit ... bijvoorbeeld ree kroketje, ree biefstukje, ree rack op 1 bordje.

Login of registreer om te reageren
09-11-2012 om 18:08 uur

Konijn uit de oven

1 - 1,5 kg konijn
50 - 100 gr gerookt ontbijtspek in stukjes gesneden
2 glazen rode wijn
1 kopje room
2 tenen knoflook
3 tomaten in stukjes gesneden
tomatenpuree
beetje suiker of honing
rozemarijn
1 glas vers sinaasappelsap
peper en zout

Verwarm de oven voor op 225 graden.

Wrijf het konijn in met peper, zout.

Zet de römertopf / tajine uurtje onder water.

Doe de konijnenstukken in de pot en dek het boven af met spek, deksel op de pot.

Doe de pot gedurende drie kwartier in de oven.

Doe in een kom de tomaten puree, de wijn, sinaasappelsap, de uitgeperste knoflook, in stukjes gehakte tomaat, rozemarijn, honing en de room bij elkaar even goed mengen.

Haal na drie kwartier de pot uit de oven en overgiet het konijn met het mengsel, deksel weer op de pot.

Doe het gerecht weer in de oven gedurende 2 - 2,5 uur op 220 graden.

Lekker met een puree en rodekool.

Afhankelijk mijn bui, mijn gasten gebruik ik de römertopf, tajine of een oude aardewerken kookpot.
Heb ook kleine één persoon tajine's waar ik soms gerechtjes in opdien dit staat erg leuk.
Dit recept kan je ook maken met een zak soepgroente en in plaatst van de genoemde vloeistoffen ook bier gebruiken, als je dat doet de rozemarijn vervangen voor tijm.

Login of registreer om te reageren
09-11-2012 om 18:31 uur

Ik gebruik vegetarisch wild konijn hoor, trakteer hem ook nog op een drankje. _O-

Login of registreer om te reageren
09-11-2012 om 18:37 uur
Reactie op Marcus

Ik gebruik vegetarisch wild konijn hoor, trakteer hem ook nog op een drankje. _O-

Ik hang over de bank Marcus, blauw van de lach, wat een bui heb jij vandaag :@ :@ :) ;) :s) *O* >:O >:O >:O >:O

Login of registreer om te reageren
11-11-2012 om 12:55 uur

Selderij stoofschotel

http://sabrinaghayour.com/wp-content/uploads/2011/11/Karafs-sml-610x300.jpg

Ingrediënten.

1/2 - 1 kg lamsvlees
2 middelgrote ui, fijn gehakt
1 - 2 bleekselderij met blaadjes, in stukjes van 3-4 cm gesneden
1 bosje lente ui, in stukjes van 3-4 cm gesneden.
3 bosjes platte peterselie
1 bosje munt of 1-3 eetlepels gedroogde mint      
2 thl turmeric of kurkuma (geel wortel)
Beetje saffraan
2 teentjes knoflook
1-2 limoen uitgeperst
4 el. olie
Zout en Peper naar smaak

Bereiding

Vlees in stukken snijden.

Selderij en lente ui in stukken van 3-4 cm snijden.

Selderijblaadjes, munt en peterselie goed wassen, even drogen en fijnhakken.

Uien fijnsnijden,

Bak de ui, knoflook en turmeric het in een pan met olie goudbruin.

Voeg vlees, 4 kopjes water, zout en peper toe en laat het 30 minuten stoven.

Na 30 minuten.

Bleekselderij in olie fruiten in een andere pan.

De selderijblaadjes en munt en peterselie samen bakken en aan het vlees toevoegen.

Deksel op de pan, nog een half uurtje (langer indien nodig) op zacht vuur laten staan.

Limoensap toevoegen naar eigen smaak, het gerecht nog paar minuutjes laten staan.
Ook kan in plaats limoensap bij het stoven 3 gedroogde limoenen toegevoegd worden.

Noot

Het is een recept uit de Perzische keuken en heet in het Perzisch Khoresht Karafs - Perzische selderij stoofschotel.

Oorspronkelijk is dit recept in de Perzische keuken met gedroogde limoenen en advieh,
dit is een soort Perzische garam masala een mix van vele kruiden. Elke cultuur heeft zo zijn eigen kruiden mixen. Gedroogde limoen is echt een Perzisch artikel wat wij hier niet kennen in het algemeen, maar erg lekker is in gerechten. Een Perzische toko heeft wel gedroogde limoen, alleen zijn er daar niet veel van.

In een enkel recept wordt soms wat suiker toegevoegd.

Er kan in plaats lamsvlees ook kip gebruikt worden, heb het wel eens met runderstoofvlees gemaakt,
dat vond ik zelf niet echt succesvol.

Van deze stoofschotel zijn tientallen variaties met spinazie, okra, aubergine en nog vele anderen.

Dit recept is ook vegetarisch erg lekker, sla dan het vlees en stoof deel over en doe er na het stoven van de selderij en andere groenten gesneden valess bij maar zonder kan ook heel goed.

Heerlijk met gewone rijst of met Perzische rijst maar kan ook heel goed met gekookte aardappel.

Login of registreer om te reageren
12-11-2012 om 18:55 uur

Jippie is net uitgenodigd door haar dochter om eerdaags te gaan eten in een sterrenrestaurant ^O^.
De Moerbei in Warmond.

Oh wat een verrassing, een grote wens van mij!!!

Login of registreer om te reageren
13-11-2012 om 00:00 uur
Reactie op jippie46

Jippie is net uitgenodigd door haar dochter om eerdaags te gaan eten in een sterrenrestaurant ^O^.
De Moerbei in Warmond.

Oh wat een verrassing, een grote wens van mij!!!

Geweldig, wat leuk ... natuurlijk heb ik even gekeken op internet, leuk restaurant kan je goed uit de voeten met dieet of allergie wensen. Ben benieuwd wat je gegeten hebt en hoe het was, dat hoor ik graag ter zijner tijd.

Vroeger reed ik op mijn oude fiets van opa, als jong broekkie door Warmond naar school  :)

Ben in de omgeving opgegroeid.

Login of registreer om te reageren
13-11-2012 om 08:59 uur
Reactie op Marcus

Geweldig, wat leuk ... natuurlijk heb ik even gekeken op internet, leuk restaurant kan je goed uit de voeten met dieet of allergie wensen. Ben benieuwd wat je gegeten hebt en hoe het was, dat hoor ik graag ter zijner tijd.

Vroeger reed ik op mijn oude fiets van opa, als jong broekkie door Warmond naar school  :)

Ben in de omgeving opgegroeid.

Mogge Marcus, ik dacht even oh hij al weer aan het diner en ik moet nog met mijn beschuitje beginnen ;). Ik woon nog steeds in die omgeving. Is maar 1 dorp verder. Mijn man is de zoon van een bollenboer :). Het is over twee weken en ik heb er zin in. Grote vraag wat moet ik aan  :?

Login of registreer om te reageren