Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 21:14 uur

Falafel

500 gr kikkererwten
2 thl baksoda (zuiverringszout)
2 brood sneetjes
4 teentjes knoflook
1/4 kop peterselie
1/2 - 2 thl zout
1 thl gemalen komijn
1 thl gemalen koriander
1 thl gemalen paprika
1/4 - 1/2 thl gemalen zwarte peper

Kikkererwten in water een nachtje weken, kook de kikkererwten paar keer en laat ze rusten.
Maal de kikkererwten en het brood fijn in een keukenmachine.

Doe de kruiden erdoor.

Vocht erdoor en mengen zodat je een redelijk mengsel krijgt dat ook wat vochtig is.

Om het mengsel vochtig te krijgen kan je er van alles doordoen; ei, bouillon, water et cetera.

Maak er ballen van en druk ze een beetje plat, heb zelf een falafelmaker.

Bakken in olie op 180 graden.

Noot:

Je kan ook gelijk hummus maken.
Ik hou me meestal niet zo aan de hoeveelheden, maak altijd wat klaar.
Gemalen kikkererwten kan je zo invriezen, het hele mengsel zelf niet.

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 22:06 uur

Tomatensaus

2 eetl olijf olie
2 grote uien grof gesnipperd
1-2 teentjes knoflook fijn gehakt
1 eetl suiker of honing
1 eetl fijne Franse mosterd
2 blikjes tomaten puree
1/2 eetl kruiden azijn of wijn azijn
zout
peper uit de molen
4-5 grote tomaten ontvelt en in stukjes gesneden
mespuntje chili
mespuntje cayenne peper

Ui glazig laten worden in de olie, knoflook erbij.

Tomaten en kruiden erbij, zachtjes op laag vuur gaar laten, maar stukjes tomaat en ui mogen niet te gaar worden.

De kruiden, chili en cayenne peper voeg ik naar mijn smaak toe, je kan ook tabasco of sambal gebruiken.

Saus laten afkoelen.

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 22:13 uur

Ik ben gek op falafel, haal het hier vaak bij de shoarmatent maar dit recept durf ik wel aan om zelf te maken. De kant en klare van de AH vind ik niet lekker gekruid.

Login of registreer om te reageren
07-11-2012 om 22:20 uur
Reactie op Daantje

Ik ben gek op falafel, haal het hier vaak bij de shoarmatent maar dit recept durf ik wel aan om zelf te maken. De kant en klare van de AH vind ik niet lekker gekruid.

Koop grote broodjes van bolletje bij c1000 te koop. Succes en eet smakelijk als er vragen zijn hoor ik het wel.

Een tijd terug heb ik een falafel maker besteld.

http://www.jerusalemdepot.com/DesktopModules/epsEComm/thumbnail.aspx?ip=/Portals/0/shop/FFF004.jpg&iw=180

Wil je de falafel maker bestellen klik hier.

Zag er ook net een recept bij staan.

Login of registreer om te reageren
08-11-2012 om 16:04 uur

jeetje marcus, ben je kok ofzo? krijg er honger van.ik kook graag aziatisch maar kom wel vaak op t zelfde neer bij mij

Login of registreer om te reageren
09-11-2012 om 09:49 uur
Reactie op zoefie

jeetje marcus, ben je kok ofzo? krijg er honger van.ik kook graag aziatisch maar kom wel vaak op t zelfde neer bij mij

Nee geen kok, wel denken anderen dat vaak. Kan een pan op het vuur zetten en er een beetje in roeren, meer niet. _O-

Login of registreer om te reageren
09-11-2012 om 10:27 uur

Konijn met mosterd - dragonsaus

800 gram - 1200 gram Konijn.
250 ml verse room - koksroom - kookroom.
2-3 takjes dragon.
1,5 - 2 eetlepels Franse mosterd
glas witte port
zout en peper
olie

Snijd de dragon fijn, meng de dragon, mosterd, beetje zout en de room goed door elkaar. Doe het konijn in een ovenschaal en smeer het konijn in met het roommengsel. Bak het konijn 40 minuten op 220 - 240 graden in de oven. Oven eerst voorverwarmen.

Leg het konijn na 40 min op een schaal en hou het gerecht warm. Schenk de port in de ovenschaal en doe de room met port in een pannetje. Doe de rest van de dragon, room erbij, met wat peper en laat dit ongeveer 5 min inkoken op een laag vuur.Mocht de saus niet genoeg dik zijn kan je er voorzichtig klein klontje roomboter bij mengen, de saus wordt dan dikker.

Giet de saus over het konijn en zet dit gelijk op tafel.

Lekker met bijvoorbeeld puree van wortelen en knolselderij met room

Noot: Zelf gebruik ik wildkonijn, maar konijnen boutjes uit de winkel zijn ook erg goed. Er was een verzoek of ik wat wild recepten kon delen. Zal een paar redelijk eenvoudige recepten neerzetten, die niet al te moeilijk zijn en tot mijn favorieten behoren.

Login of registreer om te reageren
09-11-2012 om 11:37 uur

Hert met knolselderpuree en vijgen met groene peper

600 g hert aan één stuk of 4 herten biefstukjes 120 – 150 gram per persoon.
6 – 8 Verse vijgen
1 eetlepel groene pepers in vocht vaak pekel (albert heijn oid)
Verse gember
Knolselderij
Vogelbouillon, potje, poeder of blokje
300 ml magere melk
zout en vers gemalen peper
Olie

Maak de  knolselderij schoon en snij in grote stukken, kook die in een pan met de bouillon en giet deze na het koken af.  Melk erbij en maak de knolselderij fijn met een staafmixer, op smaak brengen met peper, zout en heel klein beetje nootmuskaat. Is de puree niet smeuïg genoeg wat meer melk en/of klein beetje boter erbij. De knolselderij kan je vooraf maken en op temperatuur in de magnetron brengen – dit doe ik zelf nooit hou er niet van.

Hertenstuk of biefstukjes in smeren met olie en in een pan bak het vlees aan elke zijde bruin, zodat het rondom een mooi bruin korstje krijgt. Leg het in een ovenschotel en zet het in een voorverwarmde oven van 180°. De tijd die nodig is voor het hert is afhankelijk van de dikte van het stuk of de biefstukjes, maar reken ongeveer 15 minuten voor een rosé gebakken herten stuk. Zoals elk stuk wild blijft het herten stuk ook nog enkele minuten braden nadat je deze uit de oven of de pan hebt gehaald. Zelf gebruik ik bij de oven altijd een vlees thermometer. Biefstukjes zijn sneller klaar, die kan je eventueel ook gewoon in een pan bakken, paar minuten aan elke zijde, op smaak brengen met peper en zout.

Erg belangrijk is bij rood vlees, laat het vlees altijd 1-2 uur van te voren op kamer temperatuur komen en na het bakken laat je het vlees even rusten, de sappen blijven daarna beter in het vlees. Leg het na het bakken vaak op een stuk aluminiumfolie, sla de folie dubbel eroverheen en leg er twee theedoeken op. Voor eten en vlees in de keuken gebruik ik altijd van die ouderwets rood geblokte theedoeken die gelijk in de was gaan, zo voorkom je besmettingen en door de kleur geen vergissingen.

Maak de vijgen schoon, verwijder de uiteinden van de vijgen en snij ze in partjes. Doe de vijg in een pan 50 ml water en laat inkoken tot een stevige compote achtige massa. Rasp de schoon gemaakte gember, ongeveer 1 cm, en doe dit bij de vijgen massa. Doe op het aller echt aller laatst, dus net voor serveren, de groene peper erbij en bren op smaak met peper en zout. Zo wordt de groene peper niet te gaar en blijft deze herkenbaar.

Snij het herten stuk schuin in schijfjes, doe het vlees op het bord met een portie vijgen en knolselderpuree.

Noot een van mijn favorieten hou erg van verse vijgen.

Login of registreer om te reageren