Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
30-10-2012 om 19:30 uur
Reactie op emsepems

is marcus weer in t land?
wat denk je van deze koekepannen marcus, zouden ze fijn bakken voor een huis tuin en keukenkok?
http://aanbieding.marktplaats.nl/deal/keramische-koekenpannenset-van-e-…

Denk dat het fijne pannen kunnen zijn. Jammer dat je geen keuze qua diameter hebt, ik kies vaak voor 2 van dezelfde diameter zoals 2x 28cm 2x 24 ... vaak handiger met bijvoorbeeld pannenkoeken bakken. Al mijn borden zijn 32 cm.

ps sorry zag deze post vandaag pas

Login of registreer om te reageren
30-10-2012 om 20:44 uur
Reactie op Marcus

Denk dat het fijne pannen kunnen zijn. Jammer dat je geen keuze qua diameter hebt, ik kies vaak voor 2 van dezelfde diameter zoals 2x 28cm 2x 24 ... vaak handiger met bijvoorbeeld pannenkoeken bakken. Al mijn borden zijn 32 cm.

ps sorry zag deze post vandaag pas

dankje voor je reactie, en wat later is prima hoor, deze actie is er veel vaker.
eigenlijk moet ik een paar niiuwe koekepannen... dacht dat dit wel mooie waren voor me. en nog een lekkere wokpan. nog een maandje wachten, eerst weer nieuw salaris

Login of registreer om te reageren
31-10-2012 om 11:53 uur

Pompoencake

Ingrediënten:

100 g boter
150 g fijne suiker
4 eieren
150 g zelfrijzende bloem
500 g pompoen
100 g gemalen walnoten
50 g honing

Roer de boter zacht door de suiker. Voeg de los geklopte eieren toe. Zeef de bloem en voeg dit erbij.

Schil de pompoen en snij in grove stukken. Kook de pompoen stukken, giet af en pureer het pompoenvlees. Roer ten slotte het gepureerde pompoenvlees samen met de walnoten en de honing door het mengsel.

Doe het beslag in een ingevet bakblik. Bak de cake 45 min. in een voorverwarmde oven bij 180°.

Login of registreer om te reageren
31-10-2012 om 21:56 uur

Wortelbrood

Ingrediënten:

2 kg wortels
1 middelgrote ui
3 eetlepels fijne griesmeel
2 theelepels bloem
6 eieren
1 eetlepel room
zout en peper
1/2 theelepel nootmuskaat
spruitsalade voor garnering

Bereiding:

Rasp de ui fijn.

Snijd de wortels in plakjes en kook ze gaar in kokend water met zout. Pureer de wortels als ze gaar zijn en meng er de geraspte ui door. Kop er de griesmeel, bloem, los geklopte eieren, room, zout, peper en  nootmuskaat door.

Doe het mengsel in een licht ingevette brood of cake vorm. Bak het brood ongeveer 1 uur op 180 graden. Haal het uit de vorm, stort op een schone theedoek, presenteer op een voorverwarmde schaal. Garneer met verse gemengde spruitsla.

Heerlijk bij wild, zelf maak ik het wortelbrood altijd bij kwartel of ander gevogelte maar kn ook heel goed bij ander wild. Het wortelbrood is vetloos en heerlijk luchtig. Nog luchtiger wordt het brood als je de eieren eerst scheidt en het eiwit opklopt en daarna weer het eigeel erbij doet. Dit is niet noodzakelijk heb zelf een goede keukenmachine waarin ik dat doe dus voor mezelf makkelijk te doen.

Login of registreer om te reageren
31-10-2012 om 22:10 uur

Komt een konijn bij de bakker, heeft u worteltjestaart? Nee zegt de bakker heb ik niet.
Volgende dag staat dat vermaledijde konijn weer in de winkel met dezelfde vraag en weer hetzelfde antwoord van de bakker. De dag erna weer dat konijn in de bakkerswinkel en nu zegt de bakker, ja speciaal voor je gebakken. Zegt het konijn tegen de bakker smerig he worteltjestaart. Sorry Marcus kon het niet laten... :-) Ton

Login of registreer om te reageren
31-10-2012 om 22:12 uur
Reactie op JP

Komt een konijn bij de bakker, heeft u worteltjestaart? Nee zegt de bakker heb ik niet.
Volgende dag staat dat vermaledijde konijn weer in de winkel met dezelfde vraag en weer hetzelfde antwoord van de bakker. De dag erna weer dat konijn in de bakkerswinkel en nu zegt de bakker, ja speciaal voor je gebakken. Zegt het konijn tegen de bakker smerig he worteltjestaart. Sorry Marcus kon het niet laten... :-) Ton

whaha, hij is en blijft leuk
mijn neefje van 5 vertelde hem aan mij en moest zelf zo lachen om t grapje... heerlijk he!

in zweden eten ze vaak worteltjes taart, lekker voor bij de koffie. voor ons raar, maar wortels zijn wel lekker zoet

Login of registreer om te reageren
31-10-2012 om 22:18 uur
Reactie op JP

Komt een konijn bij de bakker, heeft u worteltjestaart? Nee zegt de bakker heb ik niet.
Volgende dag staat dat vermaledijde konijn weer in de winkel met dezelfde vraag en weer hetzelfde antwoord van de bakker. De dag erna weer dat konijn in de bakkerswinkel en nu zegt de bakker, ja speciaal voor je gebakken. Zegt het konijn tegen de bakker smerig he worteltjestaart. Sorry Marcus kon het niet laten... :-) Ton

Haha....
Daarom noemt Marcus het wortelbrood.... _O-

Login of registreer om te reageren
01-11-2012 om 10:05 uur
Reactie op maraikie

Haha....
Daarom noemt Marcus het wortelbrood.... _O-

blond he  :+

Ik ga mijn eigen broodje weer bakken, met boekweit, pompoenpitten en lijnzaad.

Login of registreer om te reageren
31-10-2012 om 22:19 uur
Reactie op JP

Komt een konijn bij de bakker, heeft u worteltjestaart? Nee zegt de bakker heb ik niet.
Volgende dag staat dat vermaledijde konijn weer in de winkel met dezelfde vraag en weer hetzelfde antwoord van de bakker. De dag erna weer dat konijn in de bakkerswinkel en nu zegt de bakker, ja speciaal voor je gebakken. Zegt het konijn tegen de bakker smerig he worteltjestaart. Sorry Marcus kon het niet laten... :-) Ton

Moest wel glimlachen, had de grap al verwacht maar zo snel, dat niet. Hij blijft leuk.

Het is inderdaad brood er zit geen boter of suiker in, bij worteltaart zoals in zweden wel.

Login of registreer om te reageren
01-11-2012 om 10:21 uur

[quote author=Marcus link=topic=4814.msg375118#msg375118 date=1351718350]
Moest wel glimlachen, had de grap al verwacht maar zo snel, dat niet. Hij blijft leuk.

Ik kende ooit nog een andere mop over worteltjestaart, maar dan iets met vandaar die tanden ;)

Gelukkig kan Marcus onze humor waarderen.

Login of registreer om te reageren