longontsteking zonder koorts en longen klinken schoon

30-05-2012 om 09:43 uur

Hallo,

ik vraag me iets af. Twee jaar geleden was ik weer eens gigantisch aan het hoesten. Ik heb astma en had al eerder longontstekingen gehad, dus ik dacht zeker te weten nu weer een longontsteking te hebben. Maar de huisarts vond dat mijn longen schoon klonken en omdat ik ook geen koorts had (heb serieus pas twee keer in mijn leven koorts gehad!) stuurde hij me naar huis met steeds weer andere hoestonderdrukkers. Wel met de belofte dat als het zoveelste middel niet zou helpen, hij me naar het ziekenhuis zou sturen voor een longfoto. Zo gezegd zo gedaan.

In het ziekenhuis kreeg ik gelijk de uitslag van de radioloog; dubbele longontsteking en ik moest van hem dus gelijk aan de antibiotica. Mijn vraag is of/hoe dit kan; schone longen, geen koorts maar wel dubbele longontsteking..

Login of registreer om te reageren
30-05-2012 om 11:46 uur

Longonsteking zonder koorts, dat kan onze oudste ook hebben.
En longen die schoon klinken, ik vind persoonlijk dat niet alle dokters dat goed inschatten.

Ik lees benieuwd mee ivm het antwoord.

groetjes,
Caro

Login of registreer om te reageren
30-05-2012 om 15:55 uur

nouja bij mij hebben ze nog nooit wat gehoord, en pas een keer eerder koorts erbij gehad. toen ik met een dubbele longontsteking in het ziekenhuis aan het infuus lag klonken mijn longen ook schoon en had ik geen koorts.
dus dat gebeurd wel vaker.
wordt indd alleen vaak afgedaan met je longen klinken schoon en je hebt geen koorts.

Login of registreer om te reageren
30-05-2012 om 19:02 uur

Ook ik herken dit helaas.
Al diverse keren longontsteking gehad, zonder koorts en dat er ook niet altijd wat te horen was.
Wel vervelend dat je meestal wel bij de huisarts moet aandringen. Standaardregeltje geen koorts dan kun je ook geen longontsteking hebben....

Login of registreer om te reageren
31-05-2012 om 16:08 uur

Ik herken dit helaas ook. Twee maal in één week naar EH, maar omdat ik geen koorts had kon het toch niets zijn.
De week erna een CT scan en toen werd al één en ander duidelijker....Raar maar waar....

Login of registreer om te reageren
31-05-2012 om 18:03 uur

ik herken het, ook longontsteking/bronchitis zonder koorts en piepen. Krijg dan ook vaak standaard naast de pred aan AB kuur

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
16-06-2012 om 10:55 uur

Beste Jester,

Een normale longontsteking door een bacterie gaat gepaard met koorts, met of zonder meer gekleurd slijm (sputum ) ophoesten en in het bloed onderzoek tekenen van ontsteking: de witte bloedlichaampjes en de bloedbezinking gaan omhoog.
Een dubbele longontsteking zonder al deze  verschijnselen is wel onwaarschijnlijk, tenzij je koorts remmers gebruikt zoals paracetamol of hoge dosis prednison. Soms worden afwijkingen op een longfoto die oud zijn geinterpreteerd als een longontsteking.
Het is niet raar dat je een longontsteking niet kunt horen, dat komt wel vaker voor.
Pas als ik alles bij elkaar zou zien: de longfoto, het bloedonderzoek is het mogelijk een goed antwoord te geven op je vraag.
Bijna iedereen die meer hoest en geen koorts heeft, heeft een bovenste luchtweginfectie en die wordt vrijwel altijd door een virus veroorzaakt. En daar helpen antibiotica niet bij.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt.

hartelijke groet
wanda de kanter , longarts

Login of registreer om te reageren
28-03-2019 om 06:46 uur

Bijna iedereen... maar ik lees gelukkig ook dat andere mensen zonder koorts toch een longontsteking hebben... jammer dat huisartsen alles bekijken vanuit koorts of geen koorts. Koorts is echt niet altijd een maatstaaf.... er zijn echt mensen zonder koorts die wel heel erg ziek kunnen zijn en wel degelijk dan een longontsteking kunnen hebben... ik ben er helaas ook een voorbeeld van. Duurt dan altijd erg lang voordat je echt iets krijgt.

Login of registreer om te reageren
28-03-2019 om 08:18 uur

[quote="Longarts wanda de kanter;360122"]
Beste Jester,

Een normale longontsteking door een bacterie gaat gepaard met koorts, met of zonder meer gekleurd slijm (sputum ) ophoesten en in het bloed onderzoek tekenen van ontsteking: de witte bloedlichaampjes en de bloedbezinking gaan omhoog.
Een dubbele longontsteking zonder al deze  verschijnselen is wel onwaarschijnlijk, tenzij je koorts remmers gebruikt zoals paracetamol of hoge dosis prednison.

Sorry. Ik ben het hier toch niet mee eens! Mijn dochter heeft kantje boord gelegen door deze stelling! Na 24u behandelen van haar astma is er toch een foto gemaakt op aandringen en bleek toch dat 1/3 deel onstoken was! Deze was niet gehoord omdat deze onder haar astma zat. Ook heeft ze geen koorts gehad (niet eens verhoging), niet hoesten, geen pijn op haar borst en noem maar op.
Ze is toen met spoed van de IC in Dordt naar Sophia gebracht omdat in Dordt ze niks meer konden/mochten doen. Zo slecht was ze

Login of registreer om te reageren
28-03-2019 om 09:55 uur

Bedankt voor het delen van je verhaal egon. Wie weet hebben andere patiënten hier iets aan. Hopelijk gaat het goed met je dochter.

Login of registreer om te reageren
28-03-2019 om 14:42 uur

Probleem ken ik. Ik had dit eerst ook. Dokter vond dat het psychisch was. Weken doorgedramd. Geen koorts, longen klinken schoon. Uiteindelijk foto's gemaakt en toen bleek ik door verwaarlozing van de dokter (Gaven ze zelf aan) een flinke dubbele longontsteking te hebben.
Sindsdien ben ik erg alert er op en eis ik eerder dat ze bloed onderzoeken of foto's maken.

Login of registreer om te reageren