incontinent door hoesten

28-01-2007 om 18:40 uur

Sinds enkele jaren ben ik incontinent van ontlasting (niet zo'n fris praatje he). medisch onderzoek wees geen afwijkingen uit, wel slappe spierspanning. Ik ging naar de fysiotherapeut voor bekkenbodemtherapie. Zij zei dat de oorzaak van de incontinentie ligt aan de slappen spieren, veroorzaakt door het altijd hoesten en de vele astmamedicatie.
Nu is het geen praatje voor bij de koffie (haha), en ken niemand die dit ook heeft. Misschien op dit forum? :W
oja, als je het niet op het forum wil plaatsen mag je mij natuurlijk ook een pb sturen.

Login of registreer om te reageren
28-01-2007 om 18:46 uur

:@  :@
ik heb dit wel met mn urinewegen gehad
inmiddels alweer jaren geleden maar zo gauw ik hoesten moest
liep er wat urine weg na fysioterapie om de sluitspieren te trainen is het bij mij gelukkig over gegaan
maar inderdaad een vervelend probleem  :Y
ik hoop dat er iemand tips voor je heeft

liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
28-01-2007 om 21:32 uur

Geen ontlasting, wel urine... In zeer weinige mate.... Maar als ik heel erg hoest, dan moet ik opletten dat ik niet te lang wacht voor ik naar het toilet ga, want een geleegde blaas kan meer hebben dan een volle...
Lijkt me een erg lastig probleem!!

Login of registreer om te reageren
29-01-2007 om 00:54 uur

wow hoe ga je daarmee om..... lijkt me niet makkelijk..... zeg.
goed dat je het zo hier neerzet....

Groetjes Inge ( of is dat negatief als ik neerzet groetjes :P, sorry hoor moest er ff uit )

Login of registreer om te reageren
29-01-2007 om 09:13 uur

@inge: bedankt voor je lieve mail. Ik heb inderdaad even nagedacht of ik dit wel op het forum wilde schrijven. Maar hoewel het heel vervelend is, kan ik mij er niet echt voor schamen, ik kan er immers niks aan doen. (nee, niet iedereen weet het in mijn omgeving hoor....)
Hoe ik het oplos? Als ik met een groep ga wandelen, en ik vermoed dat er geen bos/toilet is, dan doe ik een incontinetiebroekje aan (ja, dat was wel even naar, de 1e keer, maar ben er nu heel blij mee). Doe ik een hardloopwedstrijd, neem ik een microlax en incontinentiebroekje.
In het gewone dagelijkse leven kan ik het meestal net lang genoeg ophouden om dan de toilet te bereiken. dit mede door de fysiotherapie.....
Maar ik kan toch niet de enige zijn, die door het hoesten incontinent is geworden. Blij ben ik dan ook met de reacties van lisamuis en ukkie :W

Login of registreer om te reageren
Moderator
29-01-2007 om 10:05 uur

Nee met ontlasting heb ik dat ook niet, wel idd met urine als ik heel erg moet hoesten.
Dan zak ik soms ook bijna door mn benen heen en moet ik uitkijken met urine maar das dan wel een heel klein beetje

Login of registreer om te reageren
29-01-2007 om 10:23 uur

wat vervelend voor je emma! ik heb het ook met urine, ik moet echt mijn besst doen als ik een enorme hoestbui heb om niet im mijn broek te plassen (nou ja een paar druppeltjes dan) ik zpu ook verder geen opl;ossing voor je weten, jammer genoeg! liefs lara

Login of registreer om te reageren
29-01-2007 om 14:25 uur

Ik ben blij met dit topic..

Want ook ik heb eigenlijk incontinentie problemen, zo dat is voor het eerst dat ik het echt toegeef. En dat terwijl ik nog maar 25 ben!
Ik heb me altijd afgevraagd waar het door kwam..
Maar dit is wel een goede verklaring.

Ik kan mijn urine erg kort ophouden ik ga zeker 20 keer per dag naar de wc als het niet meer is. Als ik moet kan ik het gewoon niet lang ophouden, dan druppelt het eruit. S' Morgens heb ik ook altijd urine verloren tijdens mijn slaap. En inderdaad met hoesten enzo. Het gaat niet om veel maar toch. Ik heb ook gemerkt dat als ik bijvoorbeeld in warm water heb gezwommen het er helemaal zo uitloopt.
NIet echt een lekker verhaaltje, maar ja...

Ik heb er eigenlijk nog geen oplossing voor. Heeft iemand tips voor oefeningen??

Ik vind het heel vervelend, als ik ergens heen ga maak ik me altijd van te voren al druk om of ik wel makkelijk naar de wc kan..

Login of registreer om te reageren
29-01-2007 om 21:39 uur

@femste, het zou goed kunnen dat je bekkenbodemspieren, net als bij mij, slap zijn. Door intensief fysiotherapie kun je je spieren versterken. Ik zou als ik jou was je probleem voorleggen aan de HA, die kan je doorsturen naar een gespecialiceerde fysiotherapeut. En je hoeft je er echt niet voor te schamen! Het is al vervelend genoeg! :W

Login of registreer om te reageren
30-01-2007 om 10:02 uur

bedankt voor je antwoord..... moeilijk hoor.... maar je straalt erg veel kracht uit als je er zo over verteld....
petje af voor jou.. en mensen met jou die hier last van hebben.
slim die microlax had ik heel niet aan gedacht....... dan ben je natuurlijk al een heel eind kwijt..... Sterkte ermee en goed dat je toch dingen blijft doen... super hoor...

Login of registreer om te reageren
30-01-2007 om 11:16 uur

Tja het zou heel goed kunnen dat die spieren slap zijn, ik denk wel dat dat zo is...

Het lijkt me vreselijk om ermee te komen bij je huisarts, weet niet of ik het mijn mond uitkrijg..
Zijn er geen oefeningen die je zelf kan doen, ik ga misschien wel even zoeken op internet, en anders toch maar naar de fysio..

Helaas gaat het ook niet altijd alleen maar om druppels... Gisteravond was het weer zo erg.

Ik ging naar het zwembad, ik heb een uur en een kwartier gezwommen, en was al vier keer naar de wc gegaan.. geen probleem opzich, maar toen had ik gedoucht en stond in het hokje me om te kleden (was net toen minuten daarvoor nog geweest) en ik moet opeens zo nodig en het lukte gewoon niet om het optehouden. Het was echt vreselijk naar want ik was helemaal uitgekleed en kon niet even snel naar een wc rennen, ik heb het toen maar in mijn handdoek laten lopen.. Zo stom gewoon als je het niet meer onder controle hebt...Ik was samen met mijn moeder en broertje, maar heb natuurlijk niets tegen hen gezegt, daarom is dit forum zo fijn, hier durf ik wel omdat sommige van jullie het zelfde hebben

Het was voor het eerst sinds een tijd dat ik heb gezwommen, maar zo is het ook niet echt leuk. Was trouwens wel blij dat ik een zwembad heb gevonden met heel weinig chloot en een heel hoog plafond, was echt prettig geen last van benauwdheid.

Zouden die astmamedicatie zo'n invloed kunnen hebben? Ik zit trouwens ook weer onder de kleine blauweplekjes, dus die medicijnen doen wel wat..

Login of registreer om te reageren