Poliklinische longrevalidatie

07-06-2011 om 21:21 uur

Zijn er hier mensen die poliklinisch gerevalideerd hebben? Gisteren was ik bij m'n longarts om te bespreken hoe het ging en omdat het al een hele tijd niet goed gaat, ik eigenlijk op de maximale dosis medicijnen zit en hij niet verwacht dat prednison of antibiotica nu zin hebben heeft hij me een folder meegegeven over poliklinische longrevalidatie. Dat is in m'n eigen ziekenhuis met oa m'n eigen longarts en longverpleegkundige. Over drie maanden heb ik een nieuwe afspraak bij de longarts en in die tussentijd moet ik er over na gaan denken of ik dit iets vind, of het te plannen is met m'n werk, etc.

Hoe hebben jullie dit geregeld en ingepland in je dagelijks leven? Als ik het goed begrijp krijg je eerst een hoop intakegesprekken en testen (longfunctie, fietstest, looptest, etc) en is het daarna zes tot twaalf weken minstens drie keer per week een uur. Ik woon een uur reizen van m'n werk af en werk fulltime dus ik zou het sowieso onder werktijd moeten doen. Hoe zijn die trainingen te plannen of heb je je maar te schikken aan bepalde tijdstippen? Er staat ook in dat je in die periode niet op vakantie mag. Ik heb in september weer een afspraak bij de longarts maar wil ik december erg graag op wintersport naar Oostenrijk gewoon omdat dat ook heel goed voor me is en ik daar altijd erg opknap. In hoeverre is dat te regelen? Aan de ene kant wil ik er niet aan omdat het voor mij dan als verloren voelt en ik me overgeef aan m'n astma en ik dit best wel een grote stap vind maar aan de andere kant wil ik heel graag weer gaan sporten maar merk ik zelf ook wel dat ik dat gewoon niet van de grond krijg en zou dit een heel mooi opstapje zijn. Ik wil het misschien niet maar merk zelf ook wel dat ik zo gewoon niet verder kom. Het is nu zomer wat meestal de beste tijd is voor mij maar als ik nu al op m'n maximum aan medicijnen zit wat wordt dat dan van de winter? Weer een winter van prednisonkuur naar prednisonkuur, dat werkt natuurlijk ook niet.

Al jullie ervaringen en vooral praktische tips zijn van harte welkom. Ik ga me eens goed inlezen en hoop dat ik met al jullie ervaringen en tips in m'n achterhoofd een goed gesprek kan aangaan met m'n teamleider om te kijken hoe hij hier tegenover staat.

Login of registreer om te reageren
25-07-2011 om 21:55 uur

Vandaag weer een goed gesprek gehad met m'n teamleider over m'n revalidatie. Had er een tijd terug met hem over gesproken en toen was hij er niet zo positief over. Hij zou toen een aantal dingen navragen bij P&O maar ik had nog steeds niets gehoord. Vandaag wezen vragen en hij was het helemaal vergeten, hij was zelfs grotendeels de inhoud van het gesprek vergeten en wist ook niet meer wat we afgesproken hadden, hij zei ook 'volgens mij heb ik alleen maar naar je geluisterd en niets opgeschreven' :D haha. Naja, kwam eigenlijk ook wel weer goed uit want nu was ie veel redelijker en kwam ie met een veel beter voorstel: namelijk dat ik de uren dat ik aan het revalideren ben de ziektewet in ga. Wat we doen met de tijd die ik thuis aan het herstellen ben daar zijn we nog niet over uit maar het is nu gewoon ook superlastig om daar wat over af te spreken omdat we helemaal niet weten op welk tijdstip het is en hoe heftig het is en hoelang ik daarvan moet herstellen voor ik weer kan werken. Hij weet van mij dat ik echt de vervelendste niet ben en dat als ik kan kiezen, ik echt wel voor tijden ga die voor het werk gunstig zijn en ik hoop dat hij met dat in z'n achterhoofd naar mij toe ook wat reeeler gaat zijn. Ben er wel tevreden over :)

Bedrijfsarts was naar zijn mening niet zo nodig en laat ik nu ook maar even zitten, als we er zo samen uitkomen is het goed lijkt me. Denk dat we nu toch af moeten wachten op welke tijdstippen het valt, hoelang ik nodig heb om te herstellen, hoeveel ik er nog naast kan werken, hoelang een eventuele wachtlijst is, etc.

Login of registreer om te reageren
25-07-2011 om 22:09 uur

hey daantje,

fijn zeg dat je 2e gesprek zo goed ging  :s) . handig hoor zo'n teamleider die aan geheugenverlies lijdt  :Y
Misschien had hij vorige keer echt zijn dag niet, en nu juist wel. Deze keer heb je wel harde afspraken gemaakt hoop ik.

Wanneer moet je weer naar de LA? Die kan je vast meer vertellen over de wachtlijst en de tijdstippen. Het herstel, misschien kan je LA aangeven, van de meesten hebben zoveel tijd nodig om te herstellen... En kunnen er zoveel naast werken. Maar dan heb je wel; dat je er van af kan wijken, misschien ben je sneller of minder snel hersteld; zelfde met werken. Lastig om dat van te voren te zeggen.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
25-07-2011 om 22:13 uur

Hoi!
Fijn om te horen dat je er, zoals het er nu uitziet, met je werkgever uit gaat komen zonder al te veel verdere problemen. Maar goed dat hij nog niet zoveel met het vorige gesprek had gedaan... ;)

Ik ben half april doorverwezen en half juni op de wachtlijst gekomen en ga 1 augustus beginnen met poliklinisch revalideren. Maar ja, misschien kom jij wel helemaal ergens anders met een heel andere wachtlijst. Ik vind het in ieder geval wel spannend! Hoop dat het voor jou ook allemaal niet te lang gaat duren en dat het allemaal gaat lukken (dat je er inderdaad nog wat naast kan werken zonder dat je jezelf voorbij gaat rennen enzo).

groets!

Login of registreer om te reageren
25-07-2011 om 22:43 uur

Helaas voor jouw werk moet er een BA bijkomen iets met wet poortwachter...

Ik heb er helaas ervaring mee...

Login of registreer om te reageren
25-07-2011 om 22:51 uur
Reactie op Kido

Helaas voor jouw werk moet er een BA bijkomen iets met wet poortwachter...

Ik heb er helaas ervaring mee...

Ik weet niet, maar ik heb nog niet eerder gerevalideerd maar heb wel in de laatste 2 jaar tot 2x toe voor een langere periode al dan niet gedeeltelijk in de ZW gezeten. En natuurlijk krijg je op een gegeven moment een oproep voor de bedrijfsarts, maar ik weet niet of het nodig is om die er van te voren bij te roepen.
De wet poortwachter is er om het ziekteverzuim terug te dringen (en de WAO-instroom), maar als je een duidelijke en goede reden hebt om (gedeeltelijk) in de ZW te zijn, zal dat geen probleem opleveren als het goed is.
Helemaal natuurlijk omdat het de bedoeling is dat Daantje straks, na het revalideren, beter zal kunnen gaan functioneren en misschien zelfs minder hoeft te verzuimen dan voorheen. Voldoet ze uiteindelijk aan de poortwachterswet dacht ik zo.

Login of registreer om te reageren
25-07-2011 om 23:32 uur

Ik zeg niks over de rede maar een arbo kan goed mee kijken en kent de regels!
Heb iets te veel ervaring...

Login of registreer om te reageren
12-09-2011 om 09:14 uur

Hallo, Ik reageer eigenlijk nooit (lees wel!)
Maar hier heb ik zelf ook mee te maken gehad, ik was tijdens de revalidatie 100% ziek gemeld en mijn teamleider heeft i.o.m de ARBO in het verslag Poortwachter geschreven dat zolang ik revalideerde er van vervangende werkzaamheden geen spraken kon zijn, wel mocht ik naar gelang ik me goed voelde op therapeutische basis werken, door het begrip van zowel leidinggevende als ARBO (wat veel werkdruk wegnam!) betekende dit in de praktijk dus dat ik ook 2 dagen gewoon ging werken, weliswaar therapeutisch, maar was heel prettig om naast de revalidatie feeling met je werk te blijven houden, plus de vrijheid om als het niet ging je gewoon weg kon gaan!
Wens je veel succes met je revalidatie, en ik zou het wel doen, je bent nog zo jong alle kansen pakken!

groetjes Hilda

Login of registreer om te reageren
12-09-2011 om 21:05 uur

Dank je Hilda voor je lieve reactie :) Wat jij noemt (therapeutisch werken) is misschien ook nog wel een idee om mee te nemen in een eventueel gesprek met m'n werkgever. Vrijdag heb ik weer een afspraak bij de longarts dus dan gaan we weer verder kijken.

Login of registreer om te reageren
16-09-2011 om 12:06 uur

Vanmorgen weer bij de longarts geweest en ik ben nu aangemeld voor de longrevalidatie. In november heb ik de intake met gesprek bij de longverpleegkundige, loop/fietstest (ze zeiden looptest in de folder staat fietstest) en longfunctie. Daarna word ik gebeld en mag ik ook mee beslissen over dagen en tijden dat vind ik wel superfijn. Afwachten wanneer ik dan kan starten.

We waren het er over eens dat dit nu de beste oplossing is. Voor de korte termijn heeft hij geen oplossing dus het blijft nog even aanmodderen maar we waren het er over eens dat het nu niet goed gaat en ik niet zo verder kan met kuurtjes prednisolon, veel extra atrovent, maximum dosis Foster en nog steeds moe, benauwd, hoesten en piepen. Aan de ene kant vind ik het eng en raar en voelt het ineens alsof ik heel ernstig ziek ben terwijl dat voor m'n gevoel wel meevalt maar ik ben ook blij en opgelucht om aan m'n gezondheid te gaan werken terwijl ik het wel vreemd vind om m'n werk even op de tweede plaats te zetten. Hoop dat ik maandag even een gesprek kan hebben met m'n teamleider om hem even bij te praten en dan afwachten wat er uit de intake komt.

Login of registreer om te reageren
16-09-2011 om 12:09 uur

Hoi Daantje,

goed van je dat je die beslissing hebt genomen! nee voor je gevoel is het misschien niet alsof je super ziek bent, maar als je jezelf met 5 jaar geleden vergelijkt, dan zie je waarschijnlijk wel een groot verschil. Veel sterkte met het verwerken. en fijn weekend

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren