Poliklinische longrevalidatie

07-06-2011 om 21:21 uur

Zijn er hier mensen die poliklinisch gerevalideerd hebben? Gisteren was ik bij m'n longarts om te bespreken hoe het ging en omdat het al een hele tijd niet goed gaat, ik eigenlijk op de maximale dosis medicijnen zit en hij niet verwacht dat prednison of antibiotica nu zin hebben heeft hij me een folder meegegeven over poliklinische longrevalidatie. Dat is in m'n eigen ziekenhuis met oa m'n eigen longarts en longverpleegkundige. Over drie maanden heb ik een nieuwe afspraak bij de longarts en in die tussentijd moet ik er over na gaan denken of ik dit iets vind, of het te plannen is met m'n werk, etc.

Hoe hebben jullie dit geregeld en ingepland in je dagelijks leven? Als ik het goed begrijp krijg je eerst een hoop intakegesprekken en testen (longfunctie, fietstest, looptest, etc) en is het daarna zes tot twaalf weken minstens drie keer per week een uur. Ik woon een uur reizen van m'n werk af en werk fulltime dus ik zou het sowieso onder werktijd moeten doen. Hoe zijn die trainingen te plannen of heb je je maar te schikken aan bepalde tijdstippen? Er staat ook in dat je in die periode niet op vakantie mag. Ik heb in september weer een afspraak bij de longarts maar wil ik december erg graag op wintersport naar Oostenrijk gewoon omdat dat ook heel goed voor me is en ik daar altijd erg opknap. In hoeverre is dat te regelen? Aan de ene kant wil ik er niet aan omdat het voor mij dan als verloren voelt en ik me overgeef aan m'n astma en ik dit best wel een grote stap vind maar aan de andere kant wil ik heel graag weer gaan sporten maar merk ik zelf ook wel dat ik dat gewoon niet van de grond krijg en zou dit een heel mooi opstapje zijn. Ik wil het misschien niet maar merk zelf ook wel dat ik zo gewoon niet verder kom. Het is nu zomer wat meestal de beste tijd is voor mij maar als ik nu al op m'n maximum aan medicijnen zit wat wordt dat dan van de winter? Weer een winter van prednisonkuur naar prednisonkuur, dat werkt natuurlijk ook niet.

Al jullie ervaringen en vooral praktische tips zijn van harte welkom. Ik ga me eens goed inlezen en hoop dat ik met al jullie ervaringen en tips in m'n achterhoofd een goed gesprek kan aangaan met m'n teamleider om te kijken hoe hij hier tegenover staat.

Login of registreer om te reageren
14-06-2011 om 21:56 uur
Reactie op trijnko

Rot antwoord van je teamleider. En een belachelijk voorstel om het 50/50 te gaan doen. Jij kiest er niet voor om ziek te zijn. Je moet zeker niet ingaan op zijn voorstel. Kun je niet eens gaan praten met de arbodienst van jouw bedrijf/organisatie?

Ik wacht even af wat m'n teamleider met P&O overlegt en wat voor dingen daaruit komen. Anders gaan er allemaal dingen langs elkaar heen lopen en echt veel haast heeft het niet (al wil ik het liefst natuurlijk zo snel mogelijk alles goed geregeld hebben zodat ik een goede keuze kan maken). M'n teamleider liet ook merken dat ik m'n keuze niet af moest langen hangen van of ik er tijd van hem voor kreeg of niet. Tsja, als het al m'n vakantieuren kost dan red ik het ook niet want die heb ik ook gewoon nodig om bij te komen.

@ emsepems: ik puf wel op het werk maar dan meestal even op een rustig plekje of in de garderobe ofzo, meestal zijn daar niet veel mensen bij. M'n teamleider zit apart op een kamer en is niet veel op het lab dus hij ziet al minder dingen van me dan m'n directe collega's.

Login of registreer om te reageren
14-06-2011 om 21:46 uur

ik heb t op t werk ook wel gehad, problemen met mijn astma. Heel heel vervelend, maar t is vaak ontwetendheid van de mensen. t lijkt erop dat dat ook voor jou geldt.

Natuurlijk is ziek ziek, en moet je gaan voor volledig ziektewet voor die dagen!

daarnaast is t wel belangrijk te puffen op t werk, heel duidelijk te zijn wat niet kan en daardoor 'eisen' te stellen. alleen op die manier kan men zien hoeveel last je van je astma hebt

Login of registreer om te reageren
14-06-2011 om 22:21 uur

Hoi Daantje,

Wat ontzettend vervelend! Zo zie je maar weer hoe ze afgaan op de uiterlijke dingen van je ziekte. Weten zij veel hoe het verder thuis gaat enzo.
Heb bij mijn werkgever in het verleden wel dit soort dingen gehad . Ik ging sporten met de fysio, doorverwezen door de LA (en dat kon voor een deel alleen tijdens kantooruren) en kreeg Xolair (1x in de 2 weken een vrije middag voor een prik in het ziekenhuis), dat moest maar met mijn vrije dagen verrekend. Ik heb toen uitgerekend dat ik dan hooguit een halve vrije dag per maand overhield en heb gevraagd of 6 echte vrije dagen per jaar voldoende waren. Er was veel voor nodig (veel gesprekken en overredingskracht), maar het feit dat ik mij 6-8x per jaar ziek moest melden, een ziekenhuisopname en toch ook mijn medicijngebruik (wat ik soms heel bewust juist heel zichtbaar deed) heeft ze toch overtuigd van de noodzaak van het één en ander.
Ik hoop voor je dat P&O met iets anders komt en dat het allemaal niet nodig is, maar laat je niet zomaar in de 'lever je vrije dagen er maar voor in'-hoek drukken!

Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
14-06-2011 om 22:53 uur

hey daantje,

wat een tegenvaller dat je teamleider niet begripvol is. Da's zo rot met astma he, bij de 1 kan je het wel aan het uiterlijk zien, meldt zich vaker ziek dan een ander, loopt te kuchen enzo. En de ander loopt ook op z'n tenen, maar zorgt dat ie thuis veel uitrust, en zo weinig mogelijk ziek meldt; gevolg dat de teamleider alleen ziet dat de eerste last heeft; en de 2e; ach dat valt toch wel mee...

Een reactie van wat krijg ik er voor terug; is erg bot; maar ergens wel logisch. Je revalidatie is nu erg vervelend, 3 dagen per week, 3 maanden lang; in het minst gunstige geval; zeg maar ongeveer 2 maanden. Het is een investering voor de nabije toekomst, als je niks doet, heb je misschien deze winter een dubbele longontsteking en dan ben je ook wel een paar maanden uit de running. En misschien nog wat weken ziek erbij door een prednisonkuur; dan zit je dus al over je 2 maanden revalideren heen.

Als je de 50/50 doet heb je misschien nog een week vakantie over ofzo. revalideren is echt geen vakantie, dus moeten ze het ook niet zo gaan rekenen...

ik hoop voor je dat je P&O meer begrip toont, en je een betere regeling krijgt.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
15-06-2011 om 10:31 uur

Kan me alleen maar aansluiten bij bovenstaande antwoorden.
Hopelijk komt er via P&O een bevredigender antwoord.
Heel veel succes hoop dat je snel weet waar je aan toe bent O+.

Login of registreer om te reageren
15-06-2011 om 11:31 uur

Mijn poliklinische longrevalidatie zit er bijna op ik ga 2 x per week na het ziekenhuis en heb dan in een groepje van 5 personen 1 uur longrevalidatie. Je leert daar heel veel. Het belangrijkste wat ik heb geleerd is dat als je kracht wilt zetten je juist uitmoet ademen inplaats van in ademen wat de meeste mensen automatisch doen. Wens je nog veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
15-06-2011 om 15:48 uur

Hoi Daantje,

Ik zat voor de dagen dat ik naar de revalidatie was, in de ziektewet. Voor mij kwam het precies neer op een halve werkweek. Eén van de 3 revalidatiedagen was mijn vrije vrijdag.
Groetjes, Tea

Login of registreer om te reageren
17-06-2011 om 21:47 uur

Dankjewel voor jullie reacties, doet me erg goed :) M'n moeder belde van de week nog en vroeg ook hoe het gesprek gegaan was. Ze was het met jullie eens dat het absoluut niet fair was en dat ik er echt tegenin moest gaan. Ze is zelf wel thuis in alle wet- en regelgeving (werkt bij de sociale dienst) dus wellicht kan ze me nog wat adviseren. M'n vriend raadde ook aan om zelf goed research te plegen zodat ik weet wat er voor mogelijkheden zijn mocht ik er zo niet uitkomen. Vandaag nog met een collega gepraat en die raadde ook aan om eventueel bij de bedrijfsarts langs te gaan mocht P&O niet met een beter voorstel komen.

De regen van de afgelopen dagen doet me ook absoluut niet goed, zo erg zelfs dat ik in rust als ik op de bank zit al benauwd ben. Ik slaap slecht want zodra ik plat in bed ga liggen krijg ik heel veel slijm en benauwd en kan ik niet in slaap vallen. Heel vervelend. Als het lang zo duurt ga ik de longverpleegkundige ff mailen of het misschien handig is om toch nog even langs te komen of langs de huisarts te gaan omdat ik het gewoon echt niet red zo. Vind het zo lastig.

Login of registreer om te reageren
07-07-2011 om 18:05 uur

Daantje wat hij voorstelt mag dus absoluut niet!
Tis namelijk geen vakantie!

Ik heb met t zelfde bijltje gehakt nu dik anderhalf jaar terug dus probeer echt nu een gesprek met de arbo te krijgen!
Tis echt een kwestie van ziek melden gedeeltelijk dan wel geheel en langzaam terug opbouwen!
Heb je vragen stel ze maar mischien kan ik je helpen!

Login of registreer om te reageren
07-07-2011 om 19:46 uur

Ik herken dit verhaal helemaal. Mijn werkgever deed ook moeilijk en kwam ook met allerlei ideeen.
Maar die waren uiteindelijk alleen voor hem positief.
Ik heb er voor moeten vechten, maar het was het wel waard. Gewoon ziek melden!
Ik ben de afgelopen 2 jaar ziek geweest en nu sinds 1 juli de WIA in.
Het is allemaal niet leuk, maar wel beter voor jezelf.
Uiteindelijk mag geen enkele werkgever aan je vakantieuren komen.
Die van mij word nu keihard gestrafd.
Na 2 jaar verplicht salaris doorbetalen, nu nog mijn vakantieuren (122) en het opgebouwde vakantiegeld!
En hij moet nog 4 jaar een of andere premie betalen bij het UWV!

Laat je niet kennen en anders je CAO meenemen!
Veel succes,
Iesje

Login of registreer om te reageren