Poliklinische longrevalidatie

07-06-2011 om 21:21 uur

Zijn er hier mensen die poliklinisch gerevalideerd hebben? Gisteren was ik bij m'n longarts om te bespreken hoe het ging en omdat het al een hele tijd niet goed gaat, ik eigenlijk op de maximale dosis medicijnen zit en hij niet verwacht dat prednison of antibiotica nu zin hebben heeft hij me een folder meegegeven over poliklinische longrevalidatie. Dat is in m'n eigen ziekenhuis met oa m'n eigen longarts en longverpleegkundige. Over drie maanden heb ik een nieuwe afspraak bij de longarts en in die tussentijd moet ik er over na gaan denken of ik dit iets vind, of het te plannen is met m'n werk, etc.

Hoe hebben jullie dit geregeld en ingepland in je dagelijks leven? Als ik het goed begrijp krijg je eerst een hoop intakegesprekken en testen (longfunctie, fietstest, looptest, etc) en is het daarna zes tot twaalf weken minstens drie keer per week een uur. Ik woon een uur reizen van m'n werk af en werk fulltime dus ik zou het sowieso onder werktijd moeten doen. Hoe zijn die trainingen te plannen of heb je je maar te schikken aan bepalde tijdstippen? Er staat ook in dat je in die periode niet op vakantie mag. Ik heb in september weer een afspraak bij de longarts maar wil ik december erg graag op wintersport naar Oostenrijk gewoon omdat dat ook heel goed voor me is en ik daar altijd erg opknap. In hoeverre is dat te regelen? Aan de ene kant wil ik er niet aan omdat het voor mij dan als verloren voelt en ik me overgeef aan m'n astma en ik dit best wel een grote stap vind maar aan de andere kant wil ik heel graag weer gaan sporten maar merk ik zelf ook wel dat ik dat gewoon niet van de grond krijg en zou dit een heel mooi opstapje zijn. Ik wil het misschien niet maar merk zelf ook wel dat ik zo gewoon niet verder kom. Het is nu zomer wat meestal de beste tijd is voor mij maar als ik nu al op m'n maximum aan medicijnen zit wat wordt dat dan van de winter? Weer een winter van prednisonkuur naar prednisonkuur, dat werkt natuurlijk ook niet.

Al jullie ervaringen en vooral praktische tips zijn van harte welkom. Ik ga me eens goed inlezen en hoop dat ik met al jullie ervaringen en tips in m'n achterhoofd een goed gesprek kan aangaan met m'n teamleider om te kijken hoe hij hier tegenover staat.

Login of registreer om te reageren
07-06-2011 om 21:39 uur

Hoi Daantje,

ik heb dit ruim 2 jaar geleden gedaan. Het is heel intensief. Ik ging op maandag, woensdag en vrijdag een uur intensief trainen, cardiotraining (fietsen en lopen) en spiertraining. Dit duurt een uur per keer. De dagen dat je naar de revalidatie gaat kun je niet werken, je hebt dan echt de rest van de dag nodig om uit te rusten, je lijf moet echt herstellen. Het is eigenlijk sporten op topniveau, maar dan wel op jouw eigen niveau. De dagen ertussenin werkte ik dan wel. Ik heb dit 12 weken aaneengesloten gedaan en het heeft mij een hele goede basisconditie gegeven. Ik kon bijna niets toen ik er kwam en en toen ik wegging liep ik een kwartier hard op de band! Nu is de conditie wel minder maar ik merk dat als ik ziek ben, ik snel weer een goede conditie heb. Ik sport nu niet heel intensief maar fiets en wandel veel en ga af en toe op de crosstrainer of wii-fit.
Voor de revalidatieperiode krijg je een fietstest, een spiertest en een looptest. Erbij hoort horen ook gesprekken met een ergotherapeut. Hier leer je heel veel over hoe je met je astma het beste kunt omgaan met gewone dagelijkse dingen.
Het heeft mij heel veel gebracht. Het klinkt raar maar je raakt zo aan het ritme gewend, dat je in het weekend onwennig bent als je 2 dagen vrij bent;-).
Ik hoop dat je een goede beslissing kunt nemen. Als het even kan zou ik het beslist doen. Het is veel minder belastend dan naar een revalidatiecentrum gaan en het levert je heel veel op.

Groetjes, Tea

Login of registreer om te reageren
07-06-2011 om 22:34 uur

Ik heb in 2009 12 weken poliklinisch gerevalideerd op Dekkerswald.
Ik werkte toen niet dus dat scheelde enorm.
In het begin was het drie keer per week een middag eerst theorie en daarna sport dit duurde van 13.00 tot ongeveer 16.00/16.30 na 6 weken waren het nog 2 keer per week.
Ik weet wel dat het zeer intensief was je kreeg een programma dat iedere keer aangepast werd meestal zwaarder werd. Wanneer ik thuis kwam was ik vaak kapot en de dag die ertussen zat had je in het begin echt nodig om een beetje bij te komen.
Fietstest moesten je een middag voor komen en de longfunctie en andere testen werden samen gepland op een andere middag en apart had ik nog afspraak bij de fysiotherapeut die de revalidatie zou gaan begeleiden. Looptest werd de eerste keer van de revalidatie gedaan. Je moest je houden aan het programma je mocht 2 keer missen daarna moest je stoppen(was wel heel streng maar wel goed) Het heeft mij veel opgeleverd een betere acceptatie, beter grenzen bewaken en een veel betere conditie
Voor meer info mag je me altijd een pb sturen.
Succes met je beslissing.

Login of registreer om te reageren
09-06-2011 om 21:01 uur

Bedankt voor al jullie reacties :) Helpt me wel om er een beeld van te vormen. Uit de folder van het ziekenhuis had ik niet opgemaakt dat ik wel eens drie dagen per week er mee bezig zou zijn ipv drie uur per dag.

Wat ik nog graag van julile wil weten is: hoe hebben jullie het geregeld met je werk? Ik werk op dit moment fulltime (36 uur, ene week vier, andere week vijf dagen) dus ik zou sowieso tijdeijk minder moeten gaan werken ofzo. Zijn jullie zelf minder gaan werken (en dus ook minder inkomen) of ben je tijdelijk een x percentage afgekeurd of in de ziektewet gegaan of hoe moet ik me dat voorstellen?

Login of registreer om te reageren
09-06-2011 om 22:59 uur

Zoals ik je eerder vertelde werkte ik toen niet was nl. net met een opleiding gestopt die ik door onvoorziene omstandigheden niet af kon maken.
Bij ons in de groep zat wel een vrouwtje die werkte 3 dagen per week in het begin had ze tijdelijk een extra dag vrij en later heeft ze een dag kunnen verschuiven. Wat ik van haar begreep was het wel zwaar maar te doen.
Ik denk dat je de situatie het beste voor kunt leggen aan je werkgever en in overleg met hem/haar bekijken wat de mogelijkheden zijn.
Succes ermee.

Login of registreer om te reageren
09-06-2011 om 23:29 uur

Hallo Daantje,

Gelukkig heb ik geen ervaring met longrevaildatie. Ik wens je heel veel sterkte en succes bij het maken van de beslissingen en gesprekken. Hopelijk kan je wat regelen met je werkgever.

groetjes bioloogje

Login of registreer om te reageren
10-06-2011 om 17:26 uur

hallo Daantje,

Ik heb een traject op Astmacentrum Salem in Ermelo gehad, daar was het 2 ochtenden per week en verder was ik thuis, 's middags was ik dan helemaal gesloopt, ik werkte in die tijd niet dus hoefde niets te regelen.

Maar wens je heel veel sterkte en hoop dat je iets met je werk kan regelen.

Groetjes Rachel

Login of registreer om te reageren
10-06-2011 om 17:42 uur

Hoi Daantje,

Zoals het er nu uitziet ga ik binnenkort ook poliklinisch revalideren.
En als ik het programma bekijk denk ik dat het heel erg tegenvalt om er nog naast te moeten werken, ook al is het revalideren 'maar' drie dagen per week. Je lichaam functioneert al niet optimaal (de mijne tenminste niet, met alle exa's en kuren en in de tussenliggende periode's gaat het ook niet echt fantastisch etc).
Ik had het er op mijn werk al wel over gehad en zou, zoals we het in eerste instantie hebben besproken, voor die periode voor 100% in de ziektewet gaan. Dat is nu niet meer van belang omdat mijn werkgever intussen failliet is. Wel zit ik nu via het UWV voor 100% in de ZW omdat WW geen zin heeft (solliciteren met de mededeling dat je nog moet gaan revalideren is niet echt zinvol....).

Ik hoop voor je dat je op je werk wat kan regelen. Ik ben gewoon met mijn werkgevers gaan praten toen het woord longrevalidatie is gevallen. Hoop dat ze bij jou goed meewerken, want inderdaad, telkens van pred-kuur naar pred-kuur word je ook niet blij van!

Groets!

Login of registreer om te reageren
14-06-2011 om 21:33 uur

Vandaag een gesprek gehad met m'n teamleider. Op zich een goed gesprek ben alleen iets minder tevreden met de (voorlopige) uitkomst. Allereerst was hij verrast om dit te horen, ik heb nog een collega met astma die er volgens veel mensen veel ernstiger aan toe is dan ik, is ook vaak afwezig en je ziet hem ook zichbaar met moeite over de afdeling lopen. M'n teamleider zag mij meer als een vitale meid van 25 en merkte wel op dat hij niet aan me zag dat het blijkbaar toch niet goed gaat. Hij had het over mensen op tv die je wel eens met een puffer zag, tsja, dat doe ik ook maar meestal niet zichtbaar op het werk. Hij ziet ook niet dat ik op doordeweekse avonden nauwelijks meer afspraken maak en ik ook altijd vroeg in bed lig en liever geen dagen extra werk omdat ik het anders gewoon niet volhoud. Hij had natuurlijk heel veel vragen over wat het inhoudt, wat het oplevert, hoe het opgezet en ingedeeld is. Heel veel dingen waar ik zelf ook nog geen antwoord op kan geven die (mocht ik ervoor kiezen om ervoor te gaan) wellicht ook afhangen van de intake, in welke groep ik terecht kom, etc.

Al met al ben ik in het (voor hem) minst gunstige geval drie maanden lang, drie dagen per week afwezig. Hoe dat verder ingevuld werd was voor hem niet zo interessant (voor hem is de belangrijkste boodschap dat ik er dan niet ben) maar ik wil dat wel graag weten omdat ik dat ook mee wil laten wege in m'n beslissing. Hij kon er nu niet veel over zeggen maar hij voelde wel wat voor 50/50 eigen tijd en baas z'n tijd. Eigenlijk ben ik best teleurgesteld dat ik er ook zelf uren voor moet gaan inleveren. Ik kan er toch niets aan doen dat het nu zo gaat en ik moet gaan revalideren? Dat is al een beperking van m'n vrijheid, vrije tijd, etc en dan gaat het me ook nog uren kosten? Ik heb ook gezegd dat het alternatief wellicht is dat ik over een half jaar voor een x-aantal weken in Davos zit en dat hij me dan helmaal kwijt is. Hij kon er geen uitsluitsel geven, ging navraag doen bij P&O omdat hij zelf geen ervaring had met dit soort dingen (logisch) en ze daar wellicht wel). Volgende week is ie voor vier weken met vakantie en daarna ging hij er achteraan dus voorlopig ben ik er niet veel wijzer op geworden al vind ik het wel fijn om m'n verhaal gedaan te hebben en is het ook wel even goed om te merken dat veel mensen dus meer van me verwachten omdat ze niet aan me zien hoe ik me voel.

Login of registreer om te reageren
Moderator
14-06-2011 om 21:40 uur

Rot antwoord van je teamleider. En een belachelijk voorstel om het 50/50 te gaan doen. Jij kiest er niet voor om ziek te zijn. Je moet zeker niet ingaan op zijn voorstel. Kun je niet eens gaan praten met de arbodienst van jouw bedrijf/organisatie?

Login of registreer om te reageren