schimmelinfectie in de mond(holte)

21-07-2010 om 17:04 uur

Hallo,

Ik heb een probleem:

Ik gebruik 2x daags seretide i.v.m. COPD en heb daardoor een schimmelinfectie in mijn mond(holte) opgelopen. Daarom heeft de LA mijn medicatie van seretide discus veranderd naar seretide aerosol met voorzetkamer. Tevens heeft de LA mij fungizone voorgeschreven. Helaas heeft dit onvoldoende geholpen. Daarom heeft de HA mij vandaag een ander medicijn voorgeschreven, namelijk Daktarin. Dit is een soort zalf die je in je mond moet houden, mee moet spoelen en doorslikken. Nou ben ik geen watje, maar met voedsel heb ik wel wat problemen als het op structuur aankomt. Deze zalf/gel krijg ik dus ook gewoon niet weg. In mijn mond houden lukt nog wel, maar zodra ik het laat bewegen in mijn mond of probeer door te slikken, begin ik te kokhalzen en komt mijn maaginhoud letterlijk omhoog.

Ik mijn HA hierover gebeld, maar volgens de assistente is er niets anders en moet ik gewoon even doorzetten. Terwijl de apotheker mij heeft verteld dat er heel veel medicijnen tegen schimmel in de mond zijn. De HA schrijft mij dus niets anders voor.

Wat moet en/of kan ik hiermee? Iemand ervaring?

Groeten, Eric

Login of registreer om te reageren
13-10-2010 om 19:16 uur

Ik heb sinds mijn laatste opname -nu enkele jaren geleden- geen last meer van schimmelinfectie in mijn mond. In de kliniek voor longaandoeningen werd mij geadviseerd om na het puffen (ik gebruik symbicort) enkele druppels van Kamillosan-oplossing in een glas water te doen en hiermee te spoelen.  Helaas is dit niet op recept verkrijgbaar. De grote fles is het voordeligst, je doet er heel lang mee. Opletten dat je niet de mondspray van dit middel koopt, want deze heeft een heel sterke smaak, ik vind 'm  i.i.g. niet prettig.

Login of registreer om te reageren
14-10-2010 om 10:59 uur

Inmiddels heb ik vanwege de nogal heftige krampen (voeten, kuiten, gezicht en handen) nieuwe medicijnen gekregen in plaats van de Seretide. Ik gebruik nu 2x daags 2 pufjes Alvesco met de AeroChamber en 1x daags 1 pufje Onbrez. Hiermee zijn mijn krampen, maar ook! mijn schimmelklachten volledig verdwenen!!! Ik gebruik dus geen! Seretide meer.

Bij deze gemeld, misschien heeft iemand er wat aan.

Groeten, Eric

Login of registreer om te reageren
09-05-2011 om 19:47 uur

De 2de keer dat ik Nystatine Labaz gebruikte,heeft deze kuur niet het gewenste resultaat gehad.
Al spoel je nog zo goed als je weinig weerstand hebt krijg je die vervelende mondschimmel.
Heb nu een kuur Fluconazol gekregen,waardoor de schimmel langer weg blijft.

Login of registreer om te reageren
09-05-2011 om 22:55 uur
Reactie op ANTONI

..... waardoor de schimmel langer weg blijft.

Ik gebruik nu alvesco middels aerochamber gecombineerd met onbrez i.p.v. seretide. Sindsdien geen schimmelproblemen meer gehad en tevens zijn mijn problemen met kramp ook over.

Gr. Eric

Login of registreer om te reageren
14-05-2011 om 21:23 uur

Ook de Fluconazol helpt niet,terwijl dit toch zou moeten.
Morgen naar de ha,die op advies van de praktijkverpleegkundige iets anders in de plaats van
seretide zal voorschrijven.
Spoelen met wat dan ook helpt niet. Neem nu een pufje voor het ontbijt en dan weer -tig keer
spoelen.
Is gewoon een kwestie van weinig weerstand.

Login of registreer om te reageren
14-05-2011 om 21:27 uur

Naast het spoelen, tanden poetsen etc, etc, neem ik altijd standaard multivitamines in (2 tabletten Dagravit per dag) en sindsdien heb ik geen last meer.

Dacht altijd dat ik gezond leefde, maar blijkbaar was het nog niet voldoende.

Login of registreer om te reageren
21-05-2011 om 21:08 uur

Spoelen met bosbessensap wil ook nog al eens helpen!!!

Login of registreer om te reageren
26-05-2011 om 19:52 uur

Ben inmiddels bij de Praktijkverpleegkundige geweest.
Aangezien mijn inademen en uitstoten van de lucht boven het landelijk gemiddelde ligt
heb ik een andere Diskus gekregen, n.l. Serevent.
Maar ik heb wel degelijk COPD,die wordt echter door mijn ademhalingstechniek gecamoufleerd.
Met die mondschimmel moet ik kennelijk leren leven,maar daar leg ik me niet bij neer.
Momenteel spoel ik 3 x per dag met 50% azijn en 50% kraanwater.

Login of registreer om te reageren
11-12-2011 om 12:22 uur

Ik heb dit ook gekregen na gebruik van een pufje seretide. Ik ben gaan gorgelen met verse kamillethee omdat ik weet dat dat ontstekendremmend is en dacht misschien helpt het hier ook tegen. En ja de branderige pijn en de vblekjes werden gelijk minder. Misschien heeft hier iemand iets aan.?

Login of registreer om te reageren
11-12-2011 om 12:35 uur

Ik heb ook de daktarin gebruikt, en net zoals vele andere vond ik dit ontzettend smerig.
Daarna Nistatine gebruikt wat ik veel beter weg kon krijgen.
Bij de verschillende ziekenhuis opnames waarbij ik moest vernevelen kreeg ik bosbessensap om daarmee mee te spoelen of om op te drinken. In het ziekenhuis werd verteld dat dit natuurlijk werkt. Dus baat het niet schaad het niet!!!
Misschien een Tip!

Succes,

Gerrie

Login of registreer om te reageren