schimmelinfectie in de mond(holte)

21-07-2010 om 17:04 uur

Hallo,

Ik heb een probleem:

Ik gebruik 2x daags seretide i.v.m. COPD en heb daardoor een schimmelinfectie in mijn mond(holte) opgelopen. Daarom heeft de LA mijn medicatie van seretide discus veranderd naar seretide aerosol met voorzetkamer. Tevens heeft de LA mij fungizone voorgeschreven. Helaas heeft dit onvoldoende geholpen. Daarom heeft de HA mij vandaag een ander medicijn voorgeschreven, namelijk Daktarin. Dit is een soort zalf die je in je mond moet houden, mee moet spoelen en doorslikken. Nou ben ik geen watje, maar met voedsel heb ik wel wat problemen als het op structuur aankomt. Deze zalf/gel krijg ik dus ook gewoon niet weg. In mijn mond houden lukt nog wel, maar zodra ik het laat bewegen in mijn mond of probeer door te slikken, begin ik te kokhalzen en komt mijn maaginhoud letterlijk omhoog.

Ik mijn HA hierover gebeld, maar volgens de assistente is er niets anders en moet ik gewoon even doorzetten. Terwijl de apotheker mij heeft verteld dat er heel veel medicijnen tegen schimmel in de mond zijn. De HA schrijft mij dus niets anders voor.

Wat moet en/of kan ik hiermee? Iemand ervaring?

Groeten, Eric

Login of registreer om te reageren
22-07-2010 om 20:01 uur
Reactie op Daantje

Daktarin creme wordt ook niet (helemaal) vergoed door de verzekeraar maar volgens mij komt dat omdat het ook zonder recept verkrijgbaar is. Wellicht met de gel ook zo?

Dat zou zo maar kunnen, dat is immers bij neusdruppels en zo ook het geval. Wel zijn de mogelijke bijwerkingen en beperkingen van gebruik van daktarin volgens de bijsluiter vele malen ernstiger! Dat doet vermoeden dat het niet vrij in de handel te verkrijgen is.

Login of registreer om te reageren
22-07-2010 om 20:18 uur

Daktariin voor oraal gebruik  is volgens uitsluitend op  recept verkrijgbaar, ik meen me te herinneren dat toen mijn vrouw het voorgeschreven kreeg, er geen eigen bijdrage vereist was. Kan voor de poedervorm voor voetschimmel anders zijn.

Login of registreer om te reageren
24-08-2010 om 11:02 uur

Eigenlijk heb ik een heel eenvoudig middel als ik mondinfectie heb en dat is namelijk gewone yoghurt.
Een paar lepels achter elkaar even in de mond houden en spoelen en dan langzaam doorslikken. Bij mij werkt het, misschien bij een ander ook. De rest van de yoghurt kan je gewoon opeten.
Groetje :)s

Login of registreer om te reageren
09-09-2010 om 01:45 uur

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum,  :W heb zelf COPD en gebruik het middel Seretide.
Ik lees dat div. mensen last hebben van schimmelinfectie in de mondholte bij gebruik van Seretide. Ikzelf heb daar gelukkig nog geen last van, maar ik moet zeggen, ik gebruik na iedere poetsbeurt van mijn tanden het mondspoelmiddel "LISTERINE". Hierin zit  o.a. een heel klein beetje alcohol, wat een ontsmettende werking heeft in de mond als je er regelmatig mee spoelt. Ikzelf spoel 2 x per dag met dit middel (mag ook het eigen huismerk van een drogist of supermarkt zijn hoor). Niet doorslikken, daar is het niet voor bestemd  :N, geen last van schimmelinfectie in de mond en je mond is nog lekker fris ook  :Y
Groetjes, Willemien.

Login of registreer om te reageren
09-09-2010 om 09:25 uur
Reactie op Willemien

Hallo,
Ik ben nieuw op het forum,  :W heb zelf COPD en gebruik het middel Seretide.
Ik lees dat div. mensen last hebben van schimmelinfectie in de mondholte bij gebruik van Seretide. Ikzelf heb daar gelukkig nog geen last van, maar ik moet zeggen, ik gebruik na iedere poetsbeurt van mijn tanden het mondspoelmiddel "LISTERINE". Hierin zit  o.a. een heel klein beetje alcohol, wat een ontsmettende werking heeft in de mond als je er regelmatig mee spoelt. Ikzelf spoel 2 x per dag met dit middel (mag ook het eigen huismerk van een drogist of supermarkt zijn hoor). Niet doorslikken, daar is het niet voor bestemd  :N, geen last van schimmelinfectie in de mond en je mond is nog lekker fris ook  :Y
Groetjes, Willemien.

welkom willemien. gelukkig heb je nooit last van een schimmelinfectie!
helaas werk alcohol niet tegen een schimmelinfectie, het ontstaat niet door een slecht mondhygiene en door bacterien (alcohol zorgt voor het doodgaan van bacterien).

Een gist die vaak bij de mens wordt aangetroffen is Candida albicans. Deze gist is bij vrijwel iedereen aanwezig als een normale bewoner van de huid, de mond, de darm en de vagina en vormt met de daar aanwezige bacteriën een zeker evenwicht. Door diverse factoren kan deze gist draden gaan vormen. Vanaf dat moment spreekt men van een schimmel. Dit kan gebeuren onder invloed van medicatie (antibiotica of inhalatiepufjes),
In sommige gevallen is een Candida schimmelinfectie zeer hardnekkig en steekt steeds opnieuw de kop op.

Login of registreer om te reageren
09-09-2010 om 10:15 uur

Hallo ,
ik gebruik symbicort dat is in mijn geval bij allergisch astma .
Ik spoel na iedere keer dat ik puf met water .
Ik puf ong 15 tot 25x per dag(smart behandeling 200/6) .
Ik heb daarnaast van de tandarts een spoelmiddel gekregen ,
en heb ook geen last van schimmel .
vriendelijke groet theovb .

Login of registreer om te reageren
09-09-2010 om 20:51 uur
Reactie op theovb

Ik heb daarnaast van de tandarts een spoelmiddel gekregen ,
en heb ook geen last van schimmel .
vriendelijke groet theovb .

waarom kreeg je een spoelmiddel van de ta? voor je gebit denk ik en niet voor de schimmel, die heb je immers niet.

Login of registreer om te reageren
10-09-2010 om 12:24 uur
Reactie op emsepems

waarom kreeg je een spoelmiddel van de ta? voor je gebit denk ik en niet voor de schimmel, die heb je immers niet.

Hoi ja sorry ,
dit kreeg ik inderdaad voor het gebit maar misschien voorkomt het ook wel schimmel draden in de mond .
Ik dacht ik vermeld het maar omdat ik niet een paar pufjes neem maar een 20tal per dag .
Groet Theovb

Login of registreer om te reageren
10-09-2010 om 14:49 uur
Reactie op theovb

Hoi ja sorry ,
dit kreeg ik inderdaad voor het gebit maar misschien voorkomt het ook wel schimmel draden in de mond .
Ik dacht ik vermeld het maar omdat ik niet een paar pufjes neem maar een 20tal per dag .
Groet Theovb

  ik denk niet dat het middel schimmeldodend is, wat je gekregen hebt voor je gebit.

Login of registreer om te reageren
01-10-2010 om 00:51 uur

Ik spoel mijn mond altijd na het inhaleren met lauw water met een mespuntje zout!
Heb vanaf die tijd dat ik dat doe nooit geen schimmel meer gehad!
Groetjes Dinie

Login of registreer om te reageren