Hoe kom ik erachter of mijn kind astma heeft ?

07-08-2005 om 19:39 uur

Als uw kind(je) piepend ademhaalt, vaak en lang hoest of 's nachts wel eens kortademig is, is dat voldoende reden om met uw kleine naar de huisarts te gaan.

Langere periode nodig
Er is altijd een langere periode met klachten nodig om te kunnen beoordelen of het kind mogelijk astma heeft. Wanneer een jong kind astmamedicijnen krijgt voorgeschreven, is dat voor de arts een kwestie van uitproberen. Bepaalde medicijnen werken bij het ene kind namelijk beter dan bij het andere. Ook als de arts besluit uw kind te behandelen voor astmaklachten, betekent dit nog niet dat hij (of zij) echt astma heeft, zeker als uw kind jonger dan vier is.

Uw informatie is belangrijk
Het is heel belangrijk dat u weet wanneer uw kind last heeft van hoesten, piepen of kortademigheid: op welk moment van de dag en de week, in welk seizoen, op welke plekken hij dan geweest is (thuis, bij de kinderopvang of bij mensen met dieren), of hij medicijnen heeft gebruikt, hoe hij zich dan gedraagt en hoe zijn conditie verder is. (Hieronder wordt nader ingegaan op de mogelijke oorzaken en het herkennen van benauwheid.)
De arts heeft die informatie van u nodig om de klachten beter te kunnen beoordelen en de behandeling daarop af te stemmen. Hoe eerder de klachten van uw kind onder controle zijn, hoe beter het is!

[i]Als uw kind ernstig benauwd is en dit is voor het eerst, of de medicijnen helpen niet, dan is het zaak dat uw kind zo snel mogelijk bij een huisarts of in het ziekenhuis komt. Wacht niet tot uw eigen huisarts beschikbaar is, als dat nog uren duurt. Snel handelen is soms van levensbelang ![/i]

Bron: Astmafonds.nl

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 07:55 uur

Ik ben er achter gekomen dat de kinderen astma hadden toen ze nog in de couf lagen.
Ze zijn altijd goed onde behandeling gebleven en hebben altijd de goede maedcijnen gehad.
Wat is niet snap en nooit zal snappen. je kind krijgt een fluitje (zo noemen we een puf, vroeger deed je een capsule in het apparaat en als je dan inhaleerde ging dat fluiten :)) en je blijft in je huis roken.
Ik ken iemand waar dat steeds gebeurd hoe kunnen ze dat nou doen.
echt waar kan ik niet snappen.

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 12:51 uur
Reactie op Stéphanie

Ik ben er achter gekomen dat de kinderen astma hadden toen ze nog in de couf lagen.
Ze zijn altijd goed onde behandeling gebleven en hebben altijd de goede maedcijnen gehad.
Wat is niet snap en nooit zal snappen. je kind krijgt een fluitje (zo noemen we een puf, vroeger deed je een capsule in het apparaat en als je dan inhaleerde ging dat fluiten :)) en je blijft in je huis roken.
Ik ken iemand waar dat steeds gebeurd hoe kunnen ze dat nou doen.
echt waar kan ik niet snappen.

Dit gebeurt ook bij de vader van mijn kinderen... Is een trieste zaak en ik kan er nu niets meer aan doen, behalve om Vienot van te voren al vol te stampen met medicijnen, op advies van de astmaverpleegkundige... tis gelukkig maar 1 keer in de 2 weken!

Martha

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 19:23 uur
Reactie op Stéphanie

Ik ben er achter gekomen dat de kinderen astma hadden toen ze nog in de couf lagen.
Ze zijn altijd goed onde behandeling gebleven en hebben altijd de goede maedcijnen gehad.
Wat is niet snap en nooit zal snappen. je kind krijgt een fluitje (zo noemen we een puf, vroeger deed je een capsule in het apparaat en als je dan inhaleerde ging dat fluiten :)) en je blijft in je huis roken.
Ik ken iemand waar dat steeds gebeurd hoe kunnen ze dat nou doen.
echt waar kan ik niet snappen.

De cijfers ken ik niet, maar volgens mij zijn er best veel ouders die blijven roken binnenshuis,
ondanks het feit dat hun eigen kind astmatisch blijkt te zijn. Zoiets kan en wil ik niet begrijpen >:(

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 20:20 uur

Hoezo kan je er niks aan doen. Lat je huisarts een brief schrijven dat ze niet in een hios mag zitten met rook geef die verandert het niet ga je naar de advocaat. het gaat om een paar longen die wel nog haar hele leven mee moeten
o pardon hoor maar kan er zo boos om worden

Login of registreer om te reageren
10-08-2005 om 21:54 uur
Reactie op Stéphanie

Hoezo kan je er niks aan doen. Lat je huisarts een brief schrijven dat ze niet in een hios mag zitten met rook geef die verandert het niet ga je naar de advocaat. het gaat om een paar longen die wel nog haar hele leven mee moeten
o pardon hoor maar kan er zo boos om worden

Als het zo makkelijk ging Stephanie... Dat gaat een jarenlange procedure worden, en ik heb daar geen zin in en geen geld voor. De kinderen gaan 1 keer in de 2 weken 2 dagen en 1 nacht en 2 weken zomervakantie. Het is echt onbegonnen werk, tenzij de situatie levensbedreigend is, en als ik hem thuishou, krijg ik daar gelazer mee...

Login of registreer om te reageren
13-08-2005 om 00:08 uur

in de periode dat wij van kastje naar de muur gestuurt werden hoeste mijn dochter aan een stuk door en had vaak echt lucht te kort na jaren kwakkelen kwamen we bij de kinderlongarts in het kinderziekenhuis daar werdt een longfucktietest gedaan en een test om te kijken hoeveel ontsteking er op dat moment in de longen zit
sinds de opname op heideheuvel is er duidelijk geworden hoe hier mee om te gaan

Login of registreer om te reageren
16-08-2005 om 18:33 uur

Afgelopen jaren heb ik een ding geleerd. Je moet het zelf doen. Heb vaak verzucht was ik zelf maar arts geworden. Want ook wij hadden zelf al heel lang door dat onze dochter astma had. Volgens de huisarts had ze gewoon bronchitis en kreeg daarvoor een drankje. Tot ze op een avond een astmaaanval kreeg en de huisarts er niet meer om heen kon. Toen kwam ze bij een kinderarts terecht die ons erg geholpen heeft. Hij was niet alleen kindvriendelijk maar ook oudervriendelijk. Daar kreeg mijn dochtertje ook een cursus astma van het astma fonds met een leuk werkboek erbij. Maar jammer genoeg zijn we toen verhuisd en was de nieuwe kinderarts altijd alleen maar bezig met het voorschrijven van medicijnen. En kwamen we vaak onbegrip en wisselende adviezen tegen. Het is dus van belang dat je zelf allert blijft, veel leest en op de hoogte blijft van alle nieuwe ontwikkelingen.

Login of registreer om te reageren
29-08-2005 om 14:49 uur

ik heb vandaag de dokter gebeld om voor lorenzo een allergie test tegen huisstofmijt aan te vragen.
hij gaat woensdagochtend heen om bloed te prikken en dan is het even afwachten wat de uitslag zegt.
ik hoop dat er nu duidelijkheid komt en dat we eindelijk aan de slag kunnen gaan zoals een awbz aanvragen en dat soort dingen nou we zullen het zien ik ben erg benieuwd.

xxx malobe

Login of registreer om te reageren
29-08-2005 om 16:29 uur

De test was niet nodig de assistente heeft lorenzo zijn dossier nog even uitgepluisd en er was al een test gedaan en hij heeft dus idd een huisstofmijt allergie

nu kan ik er eindelijk mee aan de slag.
ik ben erg blij dat er nu duidelijkheid is en we weten waar we het probleem moeten aanpakken

xxx malobe

Login of registreer om te reageren