Trial Azithromycine bij Bronchiëctasie

01-02-2010 om 15:59 uur

Onder leiding van medisch centrum Alkmaar is een studie gedaan naar langdurig gebruik van Azithromycine bij Bronchiëtasie.
Verschillende ziekenhuizen in Nederland hebben hieraan meegewerkt. De studie wordt eind dit jaar afgerond.

Vraagje vanuit een COPD forum in Canada: Heeft iemand hieraan meegedaan en kan die er wat meer over vertellen?

Login of registreer om te reageren
01-02-2010 om 17:03 uur

Volgens Wikipedia:

Azithromycine is een antibioticum behorend tot de groep der macroliden. Het heeft een breed werkingsspectrum tegen vele Gram-positieve en Gram-negatieve microorganismen en wordt gebruikt bij de behandeling van bovenste luchtweginfecties en urineweginfecties. Azithromycine wordt onder de merknaam Zithromax® verkocht.

Login of registreer om te reageren
02-02-2010 om 00:10 uur

Ik kan me niet meer herinneren of ik vorig jaar zithromax heb gekregen, de naam zegt mij wel wat. Ik ga dit eens navragen, het is wel een intressante studie  :Y

Login of registreer om te reageren
02-02-2010 om 08:50 uur

ik gebruik deze in onderhoud voor de infecties..Maar het schijnt o.a. ook positief effect te hebben op het rustig maken van astma etc.

Login of registreer om te reageren
02-02-2010 om 08:59 uur

ik heb deze ab ook wel eens bij een luchtweginfectie

Login of registreer om te reageren
02-02-2010 om 09:08 uur

Hier vorige week door de LA voor een maand voorgeschreven ivm overmatig (helder) draderig slijm

Login of registreer om te reageren
02-02-2010 om 14:19 uur

Vlinder,
Jij doet dus niet mee aan een studie over dit medicijn?

Login of registreer om te reageren
03-02-2010 om 08:45 uur
Reactie op marlen

Vlinder,
Jij doet dus niet mee aan een studie over dit medicijn?

Voor zover ik weet niet.
Mijn longarts had er goede ervaringen mee, met de dubbele werking van deze AB en daarom heb ik hem toen gekregen. In feite is het voor mijn afweerstoornis en daarnaast nog extra om mijn astma stabiel/rustiger te krijgen. Ik weet bijv. ook dat je bij een bepaalde/zeldzamere soort astma te maken hebt met neutrofiele cellen ipv. eosinofiele die meer voorkomend zijn en dan schijnt deze AB ook goed te helpen. Ik weet dat Sien in Belgie meedoet aan dat onderzoek, want ook dat is nog erg onbekend en doen ze in NL weinig onderzoek naar *voor wat ik weet dan*.
Deze AB wordt ook veel gebruikt bij CF-patienten als onderhoud.

Login of registreer om te reageren
03-02-2010 om 10:30 uur

Hey,

ik heb inderdaad ook azithromycine in onderhoud en dit met hoofddoel om mijn astma rustig te krijgen. Het wordt ook gebruikt om infecties te voorkomen bij mensen met afweerstoornis, CF en zelfs HIV. Ik heb nu een hele slechte winter dus kan niet echt zeggen of het voor mij wat uithaald momenteel, maar proberen kan zeker geen kwaad  :Y. Ik zou me verder wel goed laten informeren over de studie, want vaak hangen er ook voorwaarden aan vast waardoor je bvb tijdens de studie niet kunt veranderen van basismedicatie enzo, dan kom je niet voor verrassingen te staan.

groetjes

Login of registreer om te reageren
03-02-2010 om 12:20 uur

Hoi!
Hier nog iemand die Zythromax in onderhoud gebruikt, inmiddels al ruim 4 jaar. In eerste instantie idd om zeer frequent terugkerende infecties in te dammen, maar het blijkt ook een gunstig effect op m'n astma  te hebben. In die jaren ben ik er 1 keer mee gestopt omdat ik dat wilde proberen, maar dat resulteerde in een opname, sindsdien slik ik het weer trouw en ik lijk het mét beter te doen dan zonder. Ervaar geen enkele bijwerking ervan.

Ik zit overigens ook niet in die studie, ik weet er niet van in ieder geval :)

Succes!
Groet
Jorine

Login of registreer om te reageren
03-02-2010 om 12:24 uur

Dank allemaal voor jullie antwoorden, ook vanuit Canada  :Y

Login of registreer om te reageren