Astmatisch meisje van 8 ?

10-09-2005 om 18:51 uur

hallo ik ben nienke ik ben getrouwd en heb een zoontje, en wij alle drie zijn kern gezond, wat doe ik hier dan zal je je afvragen, nou het acht jarig dochtertje van mijn man heeft"astma" volgens haar moeder dan zelf zijn we daar niet zo zeker van, maar daar probeer ik hier achter te komen.

ik hoop hier mijn ei eens kwijd te kunnen, mijn man heeft dus een dochtertje van inmiddels 8 jaar, (ze zijn op haar tweede uit elkaar gegaan) en vanaf haar derde heeft ze volgens haar moeder al astma en gebruikt sinds dien ook pompjes daar voor vier keer 's morgens en 's avonds ook vier keer een pompje, en 's avonds een pilletje.

nu wil het feit dat wij nooit wat aan haar merken als ze bij ons is, nooit gepiep van haar adem haling, hoesten of iets dat ook maar op astma kan wijzen, ook als wij in de vakantie wel eens wat "vergeten" ook dan merken we geen verschil, ook moeten wij haar er altijd aan herinderen haar medicijnen in te nemen.

ook gaat ze eens per week naar een instelling voor astma kinderen waar ze dan met zijn alle spelletjes doen en gaan zwemmen.

wij hebben zelf het idee dat ze helemaal  geen astma heeft, maar het lijkt me ook sterk dat haar moeder al die medicijnen enzo krijgt zonder dat er echt wat aan de hand is.

wie kan ons advies of inzicht of een idee geven wat we hier mee aan moeten.

ook mag ze geen bruin brood, pindakaas. heeft dat er ook mee te maken of niet.

ter info de verhoudingen met haar moeder zijn niet goed te noemen, ook geen enorme strijd of zo, maar ook geen gezellige  babbels

Login of registreer om te reageren
14-09-2005 om 09:15 uur

Wat je zou kunnen proberen is om de astmaverpleegkundige te bellen en daar een afspraak te maken. Onze astmaverpleegkundige heeft namelijk ook aangeboden om met mijn ex te praten, die dat niet wil, maar het aanbod ligt er. En zij wou dus dingen aan hem uitleggen: hoe belangrijk het is dat hij zijn medicijnen krijgt, dat er in zijn bijzijn niet gerookt mag worden, allemaal dat soort dingetjes. Maar mijn ex geeft daar geen gehoor aan want hij noemt die informatie allemaal "overtrokken" en neemt het dus helemaal niet serieus.

Misschien is het voor jullie een idee om met een schriftje te werken waarin je dingen opschrijft? Wij gebruiken dus ook zo'n schrift, in eerste instantie omdat de kinderen nog niet goed konden praten toen we uit elkaar gingen (21/2 jaar en 13 maanden) en ik het toch belangrijk vind om te weten wat ze nu deden als ze bij hun vader waren. Nu gebruik ik het schrift nog steeds daarvoor, want ook hier is een andere vorm van communicatie niet mogelijk. Als ik een gesprek met hem moet voeren, komt er niets  van hem uit. Hij zal nooit vragen hoe het met de kinderen gaat op school of whatever, het lijkt hem niet te interesseren, en omdat ik me een hoop irritatie wil besparen ben ik met een schrift begonnen en daarmee "verplicht" ik hem om ook dingen op te schrijven. Het is niet de bedoeling om er een ruzieschrift van te maken, want ook die hebben we gehad en die heb ik op een bepaald moment ook weggegooit en be in een nieuw schrft begonnen met schrijven want het was te triest voor woorden. Maar goed, nu schrijf ik voornamelijk welke medicijnen Viento wanneer en hoeveel moet en hoe het toegedient moet worden. Hij schrijft altijd dat hij de medicatie geeft, maar sinds er tellertjes op zitten zie ik ook echt dat hij het niet krijgt, zoals mijn zoontje altijd al beweerde. Maar ik kan er niet mee, een rechtzaak aanspannen kost me teveel energie en geld, ook al zou ik de zaak winnen. Ik moet Viento altijd meer puffen als hij terugkomt bij zijn vader vandaan en als hij weer lekker klinkt, moet hij weer naar hem toe, en begint het overnieuw... Het is een circeltje: Ex ziet niet dat er wat aan zijn zoon mankeert en ik kan de dagen erna nachten op zitten met een benauwd kind, dat is echt frustrerend.

Er zijn trouwens ook boekjes over astma bij kinderen. Als jullie die nu eens samen met het meisje zouden doorbladeren en misschien dat ze dan wat meer verteld erover. Het lijkt er namelijk op alsof haar zelf niet goed is uitgelegd waarvoor ze nu medicijnen gebruikt, terwijl ik dat bij mijn zoontje altijd heb verteld... Of altijd is overdreven, want hij was 3 maanden toen hij met medicatie begon, maar inmiddels weet hij precies wanneer en waarom hij wat gebruikt.

Succes er weer mee!
Martha

Login of registreer om te reageren
16-09-2005 om 12:03 uur

oke hier schiet ik effe uit mn slof mischien maar dit verhaal klinkt mij erg bekend!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik ben zelf ook gescheiden toen mijn dochter twee jaar was en ook haar vader nam haar niet seriuus  >:(
dit met het gevolg dat ze hem nu al drie jaar niet ziet.................................................
ze zal die pufjes niet voor niks krijgen lijkt me zo                                                        astmazwemmen is echt niet voor gezonde kids.                                                                          uit je verhaal bergrijp ik dat ze ook pilletje krijgt heb je ook een naam???????????????????????? singulair mischien????????????????????ook dat krijg je niet zomaar
ik kan je een tip geven gaat eens lekker mee naar de behandelend arts en stel daar al je vragen .  wand mischien is ze juist door de medicatie bij jullie wel stabiel
sorry dat ik hier zo heftig op reageer maar er schijnen nog steeds mensen rond te lopen die denken dat ieder kind maar zo een puffer krijgt                                                                                  , mijn ex dacht dit ook het zat bij mij tussen mn oren hij is achter mijn rug om toen naar de kinderarts gegaan en zei dit hem bij haar was op dat moment aleen nog maar bekend dat ze gevoelige longen had maar niet dat het astma was.
wij werden niet meer seriuus genomen door zijn toedoen en mijn dochter ging steeds verder achteruit uiteindelijk zijn we in het wkz te utrecht beland die ons meteen doorstuurde naar astmacentrum heideheuvel waar ze vier mnd is opgenomen daar bleek dat ze ernstig astma had.                            al drie jaar lang wil ze niks meer met hem te maken hebben en dat kan ik goed begrijpen.                ga gewoon eens mee bij haar volgende controle ik weet zeker als je goede uitleg krijgt jullie het beter begrijpen...................... :Y
enne pindakaas????????????????? wel eens van allergie gehoort
ik wens jouw en je man heel veel wijsheid toe
ukkie >:(

Login of registreer om te reageren
19-09-2005 om 18:34 uur

Hallo, ik krijg nu het idee dat wij de boosdoeners zijn, als we dat waren waren we allang gestopt met alle medicatie en was hier nooit om advies komen vragen, ik ben hier om het te kunnen snappen, en niet om me schuldig te voelen omdat ik het niet snap.

EN ZELFS NA VELE VERZOEKEN WORDT HET ONS NOG NIET DOOR GEGEVEN WAARNEER ZE NAAR HET ZIEKENHUIS ED MOET

Reactie op ukkie
ga gewoon eens mee bij haar volgende controle ik weet zeker als je goede uitleg krijgt jullie het beter begrijpen...................... :Y
ik wens jouw en je man heel veel wijsheid toe
ukkie >:(

DIT ZOUDEN WE JUIST GRAAG WILLEN.

en ook het schriftje hebben we voorgesteld maar daar wil ze niks van weten.

ik krijg het idee omdat wij van de "verkeerde" kant zijn met alle exen over een kam geschoren te worden.

en de volgende medicijnen krijgt ze op dit moment:Loratadin, Sinuliar, Flixonaise,salbutamol, servent, pulmicort, en dan heeft ze nog zakjes poeder bij haar die ze nooit inneemt en dat is Forlax, volgens het net voor verstoppingen bij volwassenen(dit heeft ze een maand geleden enkele weken in moeten nemen)

Login of registreer om te reageren
20-09-2005 om 08:46 uur
Reactie op nienke

Hallo, ik krijg nu het idee dat wij de boosdoeners zijn, als we dat waren waren we allang gestopt met alle medicatie en was hier nooit om advies komen vragen, ik ben hier om het te kunnen snappen, en niet om me schuldig te voelen omdat ik het niet snap.

Ik denk dat dit voornamelijk door de eerste paar berichten van je komt, omdat je daarin min of meer aangeeft dat jullie het niet geloven dat ze astmatisch is en dat het verzonnen is door moeder. Sommige mensen kun je daarmee enorm voor het hoofd stoten, omdat ze nare ervaringen hebben met vooral onbegrip uit de omgeving en niets is zo erg als een ouder van het kind die niet wil erkennen dat er iets mee is. Dat is zwaar frustrerend, en dezelfde gevoelens van onmacht komen naar boven. Het eindeloos proberen uit te leggen waarom er medicatie genomen moet worden is heel erg vermoeiend en je wordt er op een gegeven moment moedeloos van.

Waarom bel je zelf niet naar de astmaverpleegkundige en vraagt een gesprek aan? Daar krijg je ook meteen uitleg over de medicatie die ze gebruikt.

Het is altijd erg jammer als er een partij niet mee wil werken, en in gevallen van scheiding is dit vaak heel erg, omdat er ook andere emoties om de hoek komen kijken. Ik zou nu bijvoorbeeld ook mijn ex niet meer mee willen hebben naar onderzoeken. Waarom niet?: omdat hij er toen geen tijd en zin in had, en nu moet hij dus ook niet ineens aankomen dat hij er meer van wil weten, daar is hij te laat mee. Dus wellicht dat dit voor moeder ook meespeelt, maar ik ken de situatie natuurlijk niet, en ik hoef het ook niet te weten, geef alleen maar even een voorbeeld.

Nogmaals succes ermee! Owww ja, nog een tip: je kunt bij een apotheek informatie over medicijnen opvragen en ook op internet is veel te vinden over medicatie en wat het doet en waar het voor is!

Groetjes Martha

Login of registreer om te reageren
16-09-2005 om 15:49 uur

Hoi Nienke,

Ik denk dat je iemand met medicijnen altijd serieus moet nemen, omdat je dat niet zo maar krijgt. Als de astma onder controle is zal ze inderdaad weinig tot geen klachten hebben. Bovendien denk ik dat je het niet op je geweten wilt hebben dat het dochtertje van je man ineens heel erg ziek wordt door een aanval of een allergische reactie.

Groet
Hilde

Login of registreer om te reageren
19-09-2005 om 20:52 uur

hallo nienke
hier nog effe berichtje van mij
ik scheer niet alle exen over een kam,maar weet wat je kapopt kunt maken door een kind niet seriuus te nemen
de medicatie die jij opnoemt is geen kattepis zeg dan moet ze toch echt wel astma hebben wil je dat voorgeschreven krijgen
dat laatste middel tegen verstopping heeft mijn dochter ook gehad(darmproblemen en astma gaan vaak samen)mijn dochter kon van de een op andere dag dr ontlasting niet meer kwijt(heeft hiervoor ook klismas gehad.
ik ben hier niet om je af te zeiken echt niet maar ik hoop dat jullie toch blijven proberen om mee naar de behandelend arts te gaan
voor het meisje is niks zo erg als onbegrip en allerlei vragen waarom ze medicatie in moet nemen vooral op deze leeftijd
kijk ik ken aar moeder niet en jullie ook niet maar hier is het meisje niks mee geholpen
als je nau voorsteld we willen graag mee om haar beter te kunnen helpen zau ze dan nog weigeren??????????????????
of haar grootouders ik noem maar een dwarsstraat
deze stress voelt ze natuurlijk ook en das ook niet goed
ik hoop echt dat het voor jullie allemaal een goeie wending krijgt
loratadin- die ken ik niet
singulair - schakelt histamineproducktie uit
flixonase - is vaak bij chronische neusverkoudheid het middel ontstekingremer
salbutamol - kortwerkende luchtverwijder
serevent - langdurige luchtverwijder werkt 12uur
pulmicort - ontstekingremmer
de pufs moet je vaak blijven gebruiken juist ook als het goed gaat pulmicort legt een soort beschermlaagje rond je longen wat er voor zorgt dat ze minder last van prikkels heeft.
ik wens jullie veel succes en hou vol en blijf intresse tonen dit is vooral voor jullie dochter heel belangrijk dat ze zich geen aansteller gaat voelen
zei kan hier ook niks aan doen
groetjes ukkie

Login of registreer om te reageren
20-09-2005 om 12:51 uur
Reactie op ukkie

loratadin- die ken ik niet
singulair - schakelt histamineproducktie uit
flixonase - is vaak bij chronische neusverkoudheid het middel ontstekingremer
salbutamol - kortwerkende luchtverwijder
serevent - langdurige luchtverwijder werkt 12uur
pulmicort - ontstekingremmer

groetjes ukkie

Loratadin moet waarschijnlijk Loratadine zijn, dat is een antihistaminica (histamineremmer bij allergie)

Nienke, misschien kan ik jou de medicijnwijser van Achmea Health aanraden: http://www.achmeahealth.nl/index.php?page_id=20&content_id=0 (zoeken op trefwoord - je kunt daar alle medicijnnamen en/of stoffen invullen en je krijgt duidelijke uitleg)

Wat betreft Forlax - dit is inderdaad een middel voor volwassenen en ik vind het wel schokkend dat een meisje van 8 jaar dit voorgeschreven krijgt. Maar of dit uberhaupt voorgeschreven is, is de vraag, want je kunt hem ook als zelfzorgmiddel kopen bij de drogist.

Ik begrijp heel goed dat je je zorgen maakt over de vele medicatie die ze krijgt en dat vind ik ook terecht! Als je niks van haar astma merkt en wel die vele medicatie moet aanbieden, vind ik zelf ook wel een beetje raar. Gezien de hoeveelheid medicatie moet het toch wel matig tot ernstig astma zijn want dit is niet niks voor een 8-jarige.

Kun je de situatie niet voorleggen bij haar huisarts? Die zal je zorgen toch wel moeten begrijpen en de situatie kort toelichten? Als de huisarts op de hoogte is van de vele medicatie die ze krijgt, geeft dat jou vast een beter gevoel.

Login of registreer om te reageren
20-09-2005 om 14:31 uur

forlax is dat voor volwassenen? wist ik ook niet
wel weet ik dat toen marielle laxeermiddelen kreeg wij ook vaak vreemd opkeken van de hoeveelheden
t ergste was dat het ook weinig deed vandaar de klismas
nu kan ze doormiddel van een dieet aardig naar de wc,maar ze mag absoluut geen chocoladeproduckten,priklimonade,wit brood,yokidrink
groeten ukkie

Login of registreer om te reageren
20-09-2005 om 14:36 uur

Een vervelende situatie Nienke.  Ik denk toch dat zelf contact opnemen met de arts en eventueel een afspraak maken de beste optie is

Login of registreer om te reageren
20-09-2005 om 18:59 uur
Reactie op buzzer

Een vervelende situatie Nienke.  Ik denk toch dat zelf contact opnemen met de arts en eventueel een afspraak maken de beste optie is

Ja, dat advies werd al meerdere keren gegeven. Maar als Nienke en haar man geen contact hebt met haar man zijn ex, weet zij ook niet wie de behandelende longarts is.
Huisarts zou zij en/of haar man toch wel moeten weten, of heb ik dit mis?

Login of registreer om te reageren