Astma & kinderen; Weer naar school

06-09-2005 om 15:13 uur

Weer naar school

Bij kinderen met astma hangt het plezier op school ook samen met de manier waarop zij met hun benauwdheid omgaan.
Kinderen die hun astma goed aanpakken (rustig blijven, zo nodig medicijnen gebruiken), voelen zich op hun gemak in de klas.

Depressief volgens ouders

Opvallend is dat ouders en leerkrachten een ander beeld van het kind met astma hebben. Vooral de ouders die Röder ondervraagd heeft, onderschatten het welbevinden van hun kinderen. ‘In hun ogen is hun kind door zijn of haar astma vaker depressief of angstig dan andere kinderen, terwijl dit uit de antwoorden van de kinderen niet blijkt. Leerkrachten overschatten juist het plezier op school van een leerling met astma. Blijkbaar zien zij onvoldoende hoe het kind zich voelt en of het benauwd is.’

Kinderen met astma presteren even goed als klasgenootjes

Hoe vaak kinderen niet aan activiteiten kunnen meedoen en hoe erg ze dat vinden, is ook meegenomen in een andere studie. Het RIVM heeft in opdracht van het Astma Fonds onderzocht in hoeverre astma de kwaliteit van leven bepaalt bij onder meer basisschoolkinderen.
De ondervraagde kinderen met astma zeggen vaker last te hebben van hoofdpijn en buikpijn dan andere kinderen. Zij kunnen ook vaker moeilijk meedoen met activiteiten zoals fietsen, rennen, buiten spelen of naar een feestje gaan. Dit geldt vooral voor tien- tot dertienjarigen. Meisjes hebben hier emotioneel meer moeite mee dan jongens. Kinderen van laag opgeleide ouders blijken overigens meer last te hebben van hoofd- en buikpijn, niet kunnen meedoen en negatieve gevoelens.

Beweging stimuleren

Het Astma Fonds speelt zoveel mogelijk in op de uitkomsten van dergelijke onderzoeken. Livia Leysen van het Astma Fonds: ‘Voor kinderen zelf is het belangrijk dat zij goed leren omgaan met hun astma. Daar helpen wij bij. Een specifiek aandachtspunt is het stimuleren van sporten bij tieners met astma, omdat blijkt dat zij vanaf tien jaar minder bewegen.’
Irma Röder werkt nu als psychologe met kinderen en volwassenen in haar praktijk in Leiden. Zij geeft een aantal adviezen: ‘Kinderen raad ik aan: vraag alles over je astma aan de dokter zodat je weet wat je hebt en wat je eraan kunt doen, ook voor op school. Ouders en leerkrachten kunnen een kind steunen, door te benadrukken wat het goed kan en door meer begrip te tonen. De leerkracht moet weten wat astma voor een leerling betekent in de praktijk. Ouders doen er goed aan om daarover in gesprek te blijven met de lerkracht.’

Benauwd gevoel herkennen

Voor kinderen is het prettig als er thuis een sfeer is waarin ze makkelijk praten over hoe het op school en met hun astma gaat. Röder: ‘Dat maakt een kind bewuster van het eigen gevoel. Een kind moet ook leren herkennen hoe het voelt om benauwd te zijn. Waar zit dat gevoel? Misschien voelt het wel als buikpijn. Stem de hulp wel af op het kind: de één praat graag, een ander wil liever steun van een vertrouwde leerkracht.’

Tips

* Voor ouders en kinderen (8-12 jaar) is er de cursus ‘Astma Thuis en op School’. Kijk op www.astmafonds.nl onder ´producten & diensten´ of bel met de Klantenservice van het Astma Fonds: (033) 4341295 (ma t/m do 9.00-12.00 en 13.00-17.00 uur)
* www.astmakids.nl is een leuke en leerzame website, speciaal voor kinderen met astma (8-12 jaar), kinderen kunnen er onder meer terecht voor een gratis spreekbeurtpakket

[bron: astmafonds.nl]

Login of registreer om te reageren
07-09-2005 om 19:45 uur

Mijn persoonlijke ervaring is ook dat leerkrachten onvoldoende weten over astma en het derhalve ook absoluut niet goed kunnen inschatten of en hoe ernstig benauwd een kind is.

In feite zou het voor leerkrachten géén overbodige luxe zijn als zij standaard een informatiepakket over astma krijgen. Aangezien 1 op de 10 kinderen lijdt aan astma is het iets dat regelmatig voorkomt.
Een school zo zoiets best beter kunnen coördineren naar mijn mening  :X

Login of registreer om te reageren
16-09-2005 om 23:15 uur

Ik ben het helemaal met je eens mark. Gerrit-Jan heeft eerst ook op een normale basisschool gezeten en daar waren ze ver heen dat ik te horen kreeg dat ik gerrit-jan eerder op bed moest doen want hij viel in de klas in slaap. Ze hadden niet eens door dat het kind het strondbenauwd had. Na drie maanden hebben we besloten om hem van school te halen en het verder weg te sturen. Nu hij in Glimmen zit gaat het een stuk beter met leren en hij is ook niet zo vaak benauwd daar. Dit door de goede begeleiding.

groetjes jolanda

Login of registreer om te reageren
17-09-2005 om 01:47 uur

Hoi Jolanda,

Te gek voor woorden natuurlijk dat je zoiets te horen kreeg op Gerrit-Jan's oude school.
Het is maar goed dat hij niet meer op die school zit wat ik lees. Gelukkig gaat het nu beter met hem en is hij minder vaak benauwd. Goede begeleiding én herkenning is namelijk erg belangrijk.

Login of registreer om te reageren