adembeschermingsapparatuur en astma?

01-05-2006 om 09:54 uur

Is er iets bekend van de gevolgen van het dragen van adembeschermingsapparatuur voor astma?
Ik bedoel dus de apparatuur die bvb door de brandweer en personeel in de chemische industrie gebruikt wordt.
De gebruikte lucht word door middel van compressoren onder hoge druk in cilinders samen geperst.
De lucht volgt voor dat ze de cilinder in gaat een route via allerlei filters en lucht drogers, maar zo'n fles kan makkelijk maanden liggen voor hij gebruikt wordt.
Ik heb geen idee wat de gevolgen van het in ademen van deze lucht zijn voor iemand met astma.

Johan

Login of registreer om te reageren
01-05-2006 om 15:51 uur

Hoi Johan,

Waarom wil je dit weten dan? Moet je er zelf mee werken of ben je gewoon nieuwsgierig?
Ik heb er geen verstand van maar mij lijkt gezuiverde lucht wel beter dan lucht die chemisch verontreinigd is. Ik weet ook niet of het maanden laten liggen van zo'n fles bezwaar geeft. Ik neem aan van niet, de meeste dingen die onder druk bewaard worden blijven erg lang goed.

Login of registreer om te reageren
01-05-2006 om 17:07 uur

Hoi Hilde,

Inderdaad werk ik zelf met dat soort apparatuur, ik koop al een hele tijd met een naar kuchje rond en ook komt er af en toe slijm mee omhoog maar wel in zeer kleine hoeveelheden, verder heb ik zo'n samen geknepen gevoel in mijn keel en vaak problemen met ademhalen speciaal bij grote inspanning en soms zelfs met praten of te snel omdraaien in bed.
Ik ben bij de dokter geweest en die kon duidelijk horen dat mijn lucht wegen niet echt schoon waren, dus heb ik een kuurtje gekregen, maar hij zelf dacht wel degelijk aan astma, maar dat wordt deze week verder uitgezocht want de kuur heeft nauwelijks wat opgeleverd.
Nu is mij opgevallen dat ik tijdens het dragen van deze apparatuur de ademnood snel erger wordt en dat is iets wat ik in mijn werk niet kan gebruiken.
De lucht in die flessen is vreselijk droog, dus dat verklaart misschien de problemen bij het inademen er van.

Johan

Login of registreer om te reageren
01-05-2006 om 17:48 uur

Op www.astmaaltijdanders.nl staat het volgende stukje over astma en duiken met perslucht (in mijn simpele brein is er maar één soort perslucht, vergeef me als ik ernaast zit  :P ), misschien dat je er iets aan hebt:

Duiken met perslucht (scuba diving) en astma is helaas een gevaarlijke combinatie. Perslucht is koud en erg droog. Dit geeft bij astma een sterk verhoogde kans op een ernstige astma-aanval. Onder water is dat levensbedreigend.

Hier kun je de hele tekst vinden, ik heb alleen het stukje over perslucht er even uitgevist.

Login of registreer om te reageren
01-05-2006 om 20:15 uur

Bedankt voor de moeite, hier heb ik inderdaad wat aan  ^O^

Johan

Login of registreer om te reageren
11-12-2014 om 19:11 uur

Ester,
voor het duiken op grotere diepte is er een speciaal perslucht mengsel maar daar moet je certificaten voor hebben.

Login of registreer om te reageren