Verbod op vuurwerk

29-12-2007 om 12:39 uur

Het afsteken van vuurwerk tijdens oud en nieuw moet worden verboden. Dat vindt GroenLinks in Rotterdam.
afbeelding vergroten Vooral de duurdere vuurpijlen zijn dit jaar populair. FOTO ANP
De partij komt met een voorstel om consumentenvuurwerk te verbieden. ,,De vuurwerktraditie is niet meer van deze tijd,’’ zegt raadslid Arno Bonte. ,,De milieuverontreiniging is enorm en elk jaar vallen er veel slachtoffers.’’

Vooral de uitstoot van fijnstof noemt Bonte een groot probleem. ,,In het eerste uur van het nieuwe jaar is de luchtverontreiniging net zo groot als normaal in een hele week bij elkaar. Het is zwaar ongezond, tienduizenden mensen met astma hebben er last van.’’

Het verbod zou met de jaarwisseling 2008-2009 moeten ingaan. ,,Het eerste jaar is een overgangsjaar. De mensen moeten er aan wennen. Nog geen boete, een waarschuwing is voldoende. Daarna moet de politie dit verbod natuurlijk wel handhaven.’’

Volgens Bonte is het belangrijk dat mensen beseffen welke schade vuurwerk aanricht. ,,Het aantal mensen dat vuurwerk koopt daalt gestaag. Alleen de mensen die wél kopen, slaan steeds meer in.’’

Oud en nieuw hoeft volgens GroenLinks niet volledig vuurwerkloos te zijn. De partij wil een uitzondering maken voor grote vuurwerkshows, zoals dit jaar op de Erasmusbrug. Bonte: ,,Maar het aftroeven van de buurman met een net iets grotere vuurpijl zal tot het verleden behoren. Dan wordt het ook aangenamer om de buren op straat een goed nieuwjaar te wensen.''

bron

Het zou tijd worden voor zoiets. Alleen gecontroleerd siervuurwerk en niet al weken van te voren de lawinepijlen om je huis zien vliegen :X

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 21:37 uur

Tja ik zie t ook weer heel dubbel..
Hou enorm van vuurwerk.. voel me dan weer net een kind... gapend naar de mooie lichtjes..
Maar heb er ook goed last van..
Afgelopen jaarwisseling met een sjaal voor mijn gezicht naar buiten met ziek zijn op de koop toe..
Wilde het niet missen!

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 22:03 uur

Ik dacht gisteren toevallig nog, wat mij betreft mogen ze het helemaal afschaffen, ook het maken ervan. (En het is me een raadsel waarom ze dat niet doen.) Maar goed, ze zijn hier sinds zaterdag alweer bezig met vuurwerk, rotjes en andere megaklappers, met veel rook ook -O-. Bah.

Login of registreer om te reageren
29-09-2008 om 22:44 uur

Helaas... dit is geen fijn nieuws.
Ik houd wel van het vuurwerk... maar niet van de rook.
Kunnen we geen rookloos vuurwerk ontwikkelen ;)

Login of registreer om te reageren
30-09-2008 om 13:00 uur

Hier is iemand die ieder jaar een soort laserschow doet om 12 uur is ook mooi.
Ik persoonlijk ben tegen vuurwerk.
Vind het zo milieu onvriendelijk.
Heb ik het nog niet eens over de overlast die het geeft. Mensen met astma die er ziek van worden.
Dieren die er bang voor zijn.
Vuile straten vol rode troep tot het voorjaar.
Handen geld wat het kost.

Heb de vuurwerk ramp van kortbij meegemaakt en sindsdien ben ik nog meer tegen vuurwerk.
Hier zijn ze nu alweer aan het vuurwerk afsteken. Bah ik haar vuurwerk!

Login of registreer om te reageren
30-09-2008 om 13:14 uur

Jammer...Ik vind het persoonlijk wel een mooi gezicht dat vuurwerk....alleen onze kinderen kunnen er niet tegen. Afgelopen jaar zaten we zelfs met de jongste van toen anderhalf in ht zh door "smogvorming"...Dus wat mij betrefd mogen ze het verbieden...Zal sowieso onze kinderen binnen houden de dagen rond oud en nieuw... :Y

Login of registreer om te reageren
03-10-2008 om 11:47 uur

oud en nieuw zonder vuurwerk is het zelfde al kerst zonder kertsboom.

Login of registreer om te reageren
01-01-2009 om 12:57 uur

Op steeds meer 'vlakken' worden ze er tegen...
Ik zat gister toevallig nog te denken... Geen vuurwerk is ook niks met oud en nieuw... het hoort er eigenlijk wel gewoon bij! Maar misschien is het in de toekomst een idee om in een dorp bijvoorbeeld op één of twee plaatsen, en in een stad natuurlijk op meerdere plaatsen..., vuurwerk af te laten steken zodat iedereen wel van 't vuurwerk kan genieten, maar mensen die er niet van houden of sterker nog last van krijgen, niet persé met een rokerige straat/ongelukken door vuurwerk/ etc hoeven te zitten.

Ook zat ik me gister te bedenken dat ik het eigenlijk raar vind dat je op alle leeftijden vuurwerk af mag steken. Er zijn zoveel dingen die pas vanaf een bepaalde leeftijd mogen, maar vuurwerk mogen kinderen bij wijze van spreken, als ze 6 zijn al af gaan steken.

Login of registreer om te reageren
30-12-2017 om 20:05 uur

Er wordt hard gewerkt om op allerlei vlakken de uitstoot van fijnstof terug te dringen. Het effect hiervan wordt rond de jaarwisseling teniet gedaan. Ik zit benauwd op de bank e kan beter niet naar buiten door het vuurwerk wat voortdurend afgestoken wordt. Dus een verbod? Ja graag. Maar dan ook handhaven want dat gebeurt nu veel te weinig.

Login of registreer om te reageren
30-12-2017 om 21:26 uur

Helemaal mee eens. Niet alleen vanwege alle longpatienten, maar ook vanwege alle doodsbange huisdieren, de rotzooi, de milieuverontreiniging en de slachtoffers onder omstanders.
Ik vind vuurwerk echt prachtig, maar het heeft te veel nadelen.

Login of registreer om te reageren