serevent

04-02-2006 om 19:55 uur

Hoi
Naar vele wisselingen gebruik ik nu flixotide en serevent.
Serevent(50) gebruik ik 2x daags s'morgen en s'avonds voor ik ga slapen.
Flixotide (500) 1x daags s'morgens
Ik kan erg moeilijk inslapen soms ben ik wel 2 uur waker voor ik eindelijk slaap. >:(
Nu denk ik dat het door de serevent komt.
Is er iemand die daar ervaring mee heeft.
Groetjes, Geertje

Login of registreer om te reageren
13-04-2008 om 13:03 uur

[center]Even het topic weer omhoog halen... :)[/center]

Hallo allemaal,

Ik gebruik nu sinds ongeveer 2 maanden Serevent. Ik ben toen overgstapt van de Foradil naar de Serevent omdat de Foradil 'prikkelde' waardoor ik erg mijn best moest doen om de Foradil elke keer netjes binnen te houden en niet gelijk eruit te hoesten.
Toch heb ik nog steeds het idee dat de Serevent niet optimaal werkt. De Ventolin is naar mijn idee nog steeds sterker. Ik heb dit ook getest met de piekstroommeter. En het klopt idd. Als ik mijn piekstroom eerst meet, dan Serevent in neem en na een half uur nogmaals meet, is mijn piekstroom wel iets omhoog, maar neem ik later nog Ventolin erbij is hij nog meer omhoog!
Ik heb dus nog steeds het idee dat de Ventolin het allersterkst is, hoewel dit zover ik weet niet hoeft te zijn toch? Zijn er mensen die mij hier iets over kunnen vertellen?

Alvast bedankt,
Groetjes Evi

Login of registreer om te reageren
13-04-2008 om 20:11 uur

Hoi Evi,

Ik herken het wel en ben er eigenlijk heel blij mee. Want als ik het met m'n 3x2 pufjes Serevent toch nog benauwd krijg, dan helpt de Ventolin tenminste nog.

Login of registreer om te reageren
13-04-2008 om 20:53 uur

Ik denk dat het best kan dat ventolin krachtiger werkt, het werkt alleen korter maar ook sneller dan Serevent. Als kortwerkende luchtwegverwijders niet krachtiger (en eventueel sneller) zouden werken dan langwerkende dan zouden de kortwerkende weinig meer gebruikt worden lijkt me en dat is zeker niet het geval.

Login of registreer om te reageren
14-04-2008 om 20:28 uur
Reactie op Daantje

Ik denk dat het best kan dat ventolin krachtiger werkt, het werkt alleen korter maar ook sneller dan Serevent. Als kortwerkende luchtwegverwijders niet krachtiger (en eventueel sneller) zouden werken dan langwerkende dan zouden de kortwerkende weinig meer gebruikt worden lijkt me en dat is zeker niet het geval.

ik heb geen kortwerkende luchtweg verwijder. Vroeger wel hoor, maar volgens de la kan ik beter foradil-12 gebruiken, want dit is een sterker medicijn (?). Mag dit 8 x daags gebruiken.

Login of registreer om te reageren
14-04-2008 om 22:02 uur
Reactie op emsepems

ik heb geen kortwerkende luchtweg verwijder. Vroeger wel hoor, maar volgens de la kan ik beter foradil-12 gebruiken, want dit is een sterker medicijn (?). Mag dit 8 x daags gebruiken.

't Lijkt er dus op dat Foradil -12 (formoterol) sterker is dan Serevent (salmeterol)... Maar ja, als je formoterol niet of niet goed verdraagt, ben je beter af met salmeterol!

Login of registreer om te reageren
14-04-2008 om 18:44 uur

Bedankt Tical en Daantje voor jullie reacties. :) Ben 'blij' dat jullie hetzelfde ervaren, ik dacht namelijk al dat er bij mij iets niet zou kloppen of iets niet helemaal goed was, omdat ik het me bijna niet voor kon stellen, dacht echt dat Serevent en Ventolin even sterk zouden moeten zijn, maar dat Serevent gewoon langer werkt, maar de Ventolin is dus ook echt sterker. Dan klopt mijn gevoel dus wel met de medicijnen...

@ Tical: Daar heb je opzich wel gelijk in, aan die kant natuurlijk ook beter dat het dan sterker is.. :)
@ Daantje: Daar zit eigenlijk ook wel iets van in wat je zegt... ;)

Login of registreer om te reageren
14-04-2008 om 22:08 uur

Ik denk niet dat het sterker is. Formoterol (Foradil, Oxis) werkt alleen een stuk sneller dan Salmeterol (Serevent) waardoor Formoterol wel eens als noodmedicatie gegeven wordt maar Salmeterol nooit omdat dat pas na een half uur werkt.

Login of registreer om te reageren
15-04-2008 om 18:39 uur

Bedankt voor jullie reacties Ems, Tical en Daantje... Alleen nu weet ik 't dus nog niet echt. ;)
't Lijkt erop dat meerderen dus het vermoeden hebben dat de Ventolin sterker is dan de Serevent... Maar ook zijn er mensen die zeggen dat Foradil wel even sterk is als Ventolin... Ook wordt er gezegd (o.a. ook door mijn eigen la..) dat Foradil en Serevent even sterk werken, maar Foradil sneller werkt...
Hoe 't nu zit... :?

Login of registreer om te reageren
15-04-2008 om 21:44 uur
Reactie op Evi.v

Bedankt voor jullie reacties Ems, Tical en Daantje... Alleen nu weet ik 't dus nog niet echt. ;)
't Lijkt erop dat meerderen dus het vermoeden hebben dat de Ventolin sterker is dan de Serevent... Maar ook zijn er mensen die zeggen dat Foradil wel even sterk is als Ventolin... Ook wordt er gezegd (o.a. ook door mijn eigen la..) dat Foradil en Serevent even sterk werken, maar Foradil sneller werkt...
Hoe 't nu zit... :?

ik denk dus dat vooral je eigen ervaring met de medicatie belangerijk is iedereen reageerd tenslotte anders ;)

Login of registreer om te reageren
14-06-2019 om 12:02 uur

Voor de Serevent gebruikers: Het kan toeval zijn, maar in mijn apotheek was ie niet voorradig. Ik moest naar een andere uitwijken, waar slechts 1 diskus lag. Meestal bestel ik als ik nog zo'n 20 of 30 inhalaties heb, maar ik was nu vanwege Pinksteren wat later. Pffft, voortaan toch maar weer eerder bestellen. Ik kan ff een klein maandje vooruit nu.

Login of registreer om te reageren