astma bij kinderen

02-02-2006 om 20:50 uur

hallo allemaal
ik ben susanne, moeder van 4 kinderen.
bij de 1 na jongste dochter is er zo goed als zeker astma geconstateerd.bij de jongste weten ze het niet ze twijfelen tussen astma of c.f..ik heb 2,5 jaar lopen zoeken naar lotgenoten gezocht in mijn omgeving dus ik hoop hier lotgenoten te vinden omverhalen te delen en herkening omdat het niet zomaar om een verkoudje gaat dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen met tips of iets dergelijks want af en toe kom ik er echt niet uit met hun 2.
groetjes susanne

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 09:11 uur

hoiiiiiiiiiiiii susanne
welkom hier op het forum  *O*
hier vind je denk ik wel wat je zoekt
ik ben ukkie moeder van twee meiden van 7 en 12 jaar
een met inspanningsastma en een met een niet allergies astma
liefs ukkie

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 09:18 uur

*O* hoi suzanne,

Welkom op het forum. Hoe oud is je kindje, en is er al onderzoek gedaan of ze cf heeft?
Ik hoop dat je op dit forum veel informatie en ervaring op kunt doen. Zelf heb ik een zoontje van 3 met astma. Bij hem hebben ze ook onderzoek verricht naar cf, gelukkig was het dat niet. Ik ben heel benieuwd hoe het verder met je en je kindje zal gaan.

Succes groetjes gerrie

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 09:42 uur

Hoi Suzanne

Welkom op dit forum.
Ik heb 3 kids..meisje van 6,jongen van 4 en een jongen van 2.
Onze Jefrey heeft astma en hj is 4.
Onze jongste is het afgelopen weekend ook benauwd geweest en verkouden geworden dus wat hem betreft houd ik mijn hart vast.

Het valt erg tegen om lotgenoten in de buurt te vinden is ook mijn ervaring.
Zelfs bij het astmafonds was het niet bekent of er hier in de buurt ouders woonden met jonge kids met astma.

Ik was ook erg blij dat ik dit forum tegen kwam.
Ik heb hier al veel van me afgeschreven en ook erg veel geleerd.
gr
Rianne

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 10:52 uur

Hoi Suzanne,

Welkom! Ook ik ben moeder van 4 kindjes..waarvan de jongste astma heeft! Toen zij klein was is er ook getwijfeld of zij CF heeft...aangezien een neef van mij dat ook heeft! Maar toen kwamen wij erachter dat een kind alléén cf kan krijgenal beide ouders hiervan drager zijn! (gelukkig was dit bij ons niet het geval! -> maar zowel mijn oma van vaders kant,als mijn ouders waren wel dragers van cf..) Wij hebben dus voorlopig alleen onzelf laten testen op cf..aangezien die prik niet zo fijn was..werd ons verteld (maar viel achteraf wel mee!)
Ik hoop dat je net zoveel aan deze site zult hebben als ik!

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 15:11 uur

Hallo Sonja,

Klopt idd dat je alleen CF kunt hebben als jouw beide ouders drager zijn van het CF-gen. Maar ja, dat wéét je als ouder dus niet.....want je hebt dan nl zelf geen klachten. Om je kind op CF te laten testen is niet meteen een naar en pijnlijk bloedonderzoek nodig gelukkig. Een zweettest is heel simpel, pijnloos en behoorlijk betrouwbaar. Pas bij een twijfelachtige uitslag is het nodig een DNA (bloed) onderzoek te doen.
Vandaar dat eigenlijk altijd gewoon de zweettest bij het kind gedaan wordt ipv van een (heel duur!) DNA onderzoek bij de ouders.

Groeten, Syl

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 22:45 uur
Reactie op wosysaro

Hallo Sonja,

Klopt idd dat je alleen CF kunt hebben als jouw beide ouders drager zijn van het CF-gen. Maar ja, dat wéét je als ouder dus niet.....want je hebt dan nl zelf geen klachten. Om je kind op CF te laten testen is niet meteen een naar en pijnlijk bloedonderzoek nodig gelukkig. Een zweettest is heel simpel, pijnloos en behoorlijk betrouwbaar. Pas bij een twijfelachtige uitslag is het nodig een DNA (bloed) onderzoek te doen.
Vandaar dat eigenlijk altijd gewoon de zweettest bij het kind gedaan wordt ipv van een (heel duur!) DNA onderzoek bij de ouders.

Groeten, Syl

Oh...sorry Syl...dát wist ik niet!  Wij kregen wél meteen (als ouders...kinderen van mijn vader...die drager bleek te zijn) een bloedonderzoek in Rotterdam! En ja...mijn vader had ook geen klachten, maar kwam in dat onderzoek door een neef van ons (zoon van de zus van mijn vader...die cf heeft!) en het feit dat onze jongste al met 3 maanden erg benauwd was.
Ik en mijn oudste zus bleken drager van een B-variant van het CF-gen., die géén CF kan veroorzaken, maar wel bij jongens vermindere vruchtbaarheid -> bij meisjes niks...kunnen het alleen overdragen op hún kinderen! (mijn vader heeft -net als ik- 4 kinderen binnen 5 jaar gekregen!  ;) )

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren