Benauwd (door mist?) en gebruik ventolin

01-02-2006 om 14:19 uur

Hai,

het is vandaag echt potdicht van de mist hier, en ik merk het weer gelijk. Ik ben harstikke moe, voel me niet lekker, ben trillerig en ben ook hartstikke benauwd. Nu heb ik vandaag al twee keer aan de ventolin gehangen, maar hoe vaak mag dat eigenlijk op één dag? En hoeveel tijd moet er dan tussen zitten?

Ik heb het niet vaak heel benauwd, maar het is me wel opgevallen dat ik er erger last van heb als het mistig is. Typisch is dat, al heb ik het al vaker gehoord.
Hoe gaan jullie daar mee om, met het benauwd zijn? Wat doe je dan op zo'n dag? Ik probeerde bijvoorbeeld onze bedden te verschonen, maar het lukt me gewoon niet. Maar om nou de hele dag op de bank te gaan zitten, vind ik ook niks eigenlijk, al krijg ik niks uit m'n handen op 't moment. Hoe pakken jullie dat aan?

Groetjes,
Anita

Login of registreer om te reageren
01-02-2006 om 14:28 uur

Tja, helaas toch echt rustig aan doen. Niet naar buiten gaan en zowiezo niet teveel inspannen.

Mist staat er om bekend dat het erg veel klachten bij astmapatienten veroorzaakt dus er zit maar 1 ding op..........rustig aan doen.

Morgen weer een nieuwe dag!  ;)

Login of registreer om te reageren
01-02-2006 om 14:33 uur

Ja, er zit inderdaad weinig anders op!
Nou ben ik vandaag al niet veel buiten geweest, en gek genoeg heb ik er dan toch meer last van dan anders. Is dat dan ook te verklaren? Heeft het wel echt met mist te maken dan?

En kan iemand me misschien helpen met die vraag over ventolin?

Thanks!

Login of registreer om te reageren
01-02-2006 om 15:13 uur

Hoeveel microgram gebruik je van Ventolin?

Op dagen dat het minder gaat, pak ik het er gerust een keer of 4 bij hoor! Soms zit er dan maar een uurtje tussen.
Dit moet natuurlijk niet te lang blijven anders is er iets anders mis.

Login of registreer om te reageren
01-02-2006 om 17:24 uur

Hmm volgens mij moet je het zo zien dat de Ventolin in principe 3 tot 4 uur werkt, dus na drie uur zou je weer 'mogen'..... Maar als er eens een keer minder lang tussenzit kan dat denk ik niet echt veel kwaad.

Sterkte met de mist hoor!! Ik merk aan mijn kinderen ook dat ze sneller kortademig zijn nu.

Groeten, Syl

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 21:49 uur

Mist is inderdaad lastig.  Ik heb zelf geen astma, maar ook ik heb last van mijn ademhaling als het mistig is.  Het zal ongetwijfeld te maken hebben met de luchtvochtigheid..

Login of registreer om te reageren
03-02-2006 om 22:01 uur

Ja ik heb er ook last van hoor!!

Ik denk dat je dan veel meer vocht inademd, en dus minder zuurstof, en dat je daarom gaat piepen ofzo. Scheelt ook al wel als je een dikke sjaal voor doet en daar een beetje door ademd, maar werktook niet helemaal.

Over de ventolin, ik heb 100 mcg(in de vorm van Airomir) en mag totaal 800 hebben in 24 uur! Dit geld dus voor een aerosol, dus niet voor een poederinhalator (http://www.cvzkompassen.nl/fk/)

Je kan trouwens ook trillerig worden van de ventolin, ik weet niet of dat bij jou zo was, maar dan weet je dat in ieder geval. (had een keer bij mn zus een dosis genomen, want ik was vergeten en had nodig, maar die had hogere dosis, dus toen ging ik trillen)

successs!

en hopen dat er niet veel mistige dagen meer komen, vind het echt vervelend!!

liefs

Arida

Login of registreer om te reageren
12-02-2006 om 12:48 uur

hoi,

Normaal mag je van de ventolin 4-6 x per 1 inhalatie innemen van de dosisaerosol.
Het is heel normaal dat jij het zo benauwd krijgt van die mist. De luctvochtigheid is dan heel erg hoog.
Ik heb alleen last van benauwdheid bij mist en bij de tijd dat de bloesem uitkomt. Heel vervelend is dat, maar ja er zit niks anders op.
Ik wordt ook heel erg trillerig van die ventolin dat kan ik geen pen meer vast pakken en dat is ook zo rot als je op je werk continu met een pen in de weer bent.
Als je dit vaker krijgt dat je geen puf het om andere dingen te gaan doen zou ik een keer met je arts overleggen voor miscchien een andere medicatie.
Veel succes ermee. Marlies

Login of registreer om te reageren