astma en de overgang

27-11-2009 om 13:07 uur

Is het mogelijk dat astmatische klachten terugkeren tijdens de overgang. Na mij 18de ven ik er zoals men zegt overheen gegroeid, maar nu lijken de klachten in alle hevigheid terug te komen . Ik ben 48 en zit echt in de overgang. Weet iemand hier meer van?
gr Damas

Login of registreer om te reageren
29-11-2009 om 09:58 uur
Reactie op damas

Is het mogelijk dat astmatische klachten terugkeren tijdens de overgang. Na mij 18de ven ik er zoals men zegt overheen gegroeid, maar nu lijken de klachten in alle hevigheid terug te komen . Ik ben 48 en zit echt in de overgang. Weet iemand hier meer van?
gr Damas

Hoi Damas,

Ik ben 44 en ik merk wel dat mijn astma erger is geworden nadat mijn arts mij heeft verteld dat ik in de overgang zit.

Login of registreer om te reageren
29-11-2009 om 10:07 uur
Reactie op damas

Is het mogelijk dat astmatische klachten terugkeren tijdens de overgang. Na mij 18de ven ik er zoals men zegt overheen gegroeid, maar nu lijken de klachten in alle hevigheid terug te komen . Ik ben 48 en zit echt in de overgang. Weet iemand hier meer van?
gr Damas

Ja, hormoon wisseling heeft invloed op astma.
bij somigen rond de pubertijd, Bij sommigen rond de menstruatie, en bij sommigen rond de overgang....

enne, astma zit in je genen verankerd, er overheen groeien kan dus (helaas) niet.

Login of registreer om te reageren
29-11-2009 om 11:11 uur
Reactie op emsepems

enne, astma zit in je genen verankerd, er overheen groeien kan dus (helaas) niet.

Je kunt wel symptoomvrij zijn. Dan houdt de astma zich rustig. Overgang kan de astma dan weer 'wakker maken'. Ikzelf kreeg pas echt last van astma rond mijn puberteit.

Login of registreer om te reageren
29-11-2009 om 19:58 uur

Dank jullie voor de reacties. Ik word er best onzeker van. Klachten die ik voorheen niet had en nu tijdens die hormoon spiegelingen zich ineens (of opnieuw) aandienen. Het is een soort benauwd gevoel boven in de luchtwegen terwijl ik anderzijds het gevoel heb dat mijn longen goed vol kan zuigen. Vooral bij inspanning 's avonds in de buitenlucht dan begin ik te piepen en word ik benauwd.

gr Damas

Login of registreer om te reageren
29-11-2009 om 21:46 uur

Bij mij is het ook pas rond m'n 17e/18e gekomen waarschijnlijk door puberteit enzo. Ik was al kind wel altijd aan het hoesten en verkouden enzo maar echt astma kwam pas later dus het kan zeker invloed hebben.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
03-12-2009 om 22:42 uur

Beste Mw Damas
Astmaklachten komen helaas vaak terug op latere leeftijd. Ik zeg klachten, omdat de aandoeningz elf waarschijnlijk op de achtergrond aanwezig blijft. De overgang lijkt er op zich niet mee te maken te hebben. Ik hoop dat de behandeling aanslaat.
Groet
Ton van Keimpema, longarts

Login of registreer om te reageren
04-12-2009 om 06:42 uur

[quote author=Longartsen Heideheuvel link=topic=9672.msg222676#msg222676 date=1259876574]
De overgang lijkt er op zich niet mee te maken te hebben. 
[/quote]
De dag dat mijn longarts op zijn praatstoel zat (komt niet vaak voor nl. :X); vertelde hij uit zichzelf ook dat hormoonsveranderingen zwaar overschat werden bij astma. Het lijkt nl. niet veel invloed te hebben. Zelf merk ik er ook nooit iets van. Wat mijn  LA wel vertelde; was dat tijdens de zwangerschap sommige vrouwen soms meer/minder last van hun longen hebben en dat dit gerelateerd is aan het geslacht van het kindje. Dus die konden zonder echo al vertellen of het een jongen of een meisje was. Misschien een leuk weetje voor zwangeren hier ;)

Login of registreer om te reageren
22-03-2018 om 05:48 uur

Emotie, hormoonverandering , slechte ademen Astma COPD Pfffff In de overgang veranderd je hormoonstructuur opvliegers etc..

Login of registreer om te reageren