hoeveel tijd tussen verschillende medicatie??

26-01-2006 om 14:08 uur

Hallo,

Ik ben sinds kort hier op het forum, en dan met name als meelezer,maar heb nu toch een vraagje,
Ik zal eerst even het een en ander uitleggen, is misschien wel handig

Ik heb sinds oktober 2005 astma, althans het is de kop kennelijk weer opgestoken, want als kind heb ik vaak bronchitis  gehad maar dat zou ik zijn overgroeid (niet dus) heb altijd veel en snel gehoest maar dat hoorde bij mijn leven, dus nooit aan astma gedacht todat ik dus vorig jaar maar niet opknapte van een zware verkoudheid en en niets anders deed dan hoesten (eigenlijk alleen maar 's nachts) en het benauwd kreeg en me absoluut niet in kon spannen met bv fietsen of sporten want dan werd ik kortademig en ging ik ook overdag hoesten, ik naar de dokter, pulmicort en oxis gekregen en ik moest bij de assistente een longfunctie test doen,daar kwam dus de diagnose uit,ben ook getest op allergie maar daar kwam helemaal niets uit,ik al lang blij dus geen astma, maar goed ik bleek een onsteking te hebben kreeg een kuurtje maar de pulmicort en oxis deden helemaal niets, na ruim 2.5 week gebruikt te hebben, ben ik overgezet op Flixotide en Serevent en bij benauwdheid tussendoor ventolin.dat hielp, ik kreeg weer lucht en zag de zon  :s)schijnen!!! na dat de kuur op was mocht ik stoppen met alles maar prompt, het weer werd slechter, storm en kou en ik kreeg weer last, hoesten en benauwd (kortademig)
worden, ik naar de huisarts gebeld en ik moest maar weer starten met de medicatie,
Flixotide 500 2x2 pufjes, nu dat heb ik gedaan, ik knapte weer op, ventolin ook niet meer nodig, dus ben ik uit mezelf (foei!) naar Flixotide 500 2 x1 gegaan en ja nog geen week daarna weer klachten, helemaal bij mist, wind en kou zoals nu. ben dus maar weer Flixotide 500 2x2 gaan puffen,en Serevent ook trouw 2 x1.

Dat doe ik nu nog steeds maar met deze kou heb ik regelmatig de ventolin nodig, is dat normaal?? is dit Astma,ondanks dat ik geen allergische klachten heb??

IK puf momenteel Serevent eerst en eigenlijk meteen daarna Flixotide hoeveel tijd moet/mag er eigenlijk tussen zitten??

Een hoop vragen, ik wil niet voor elke vraag naar de huisarts stappen dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Alvast bedankt!!

Groetjes Tea.

Login of registreer om te reageren
27-01-2006 om 09:10 uur

Hoi Thea,
Wat jij beschrijft lijkt wel op astma. Zeker nu de flixotide zo goed werkt. Ik zou nogmaals om een longfunctietest bij de huisarts vragen.
Ik vind trouwens de overgang van 2 x daags 2 puffen Flixotide 500 naar 2 x daags 1 puf wel erg groot. Wellicht is er, in overleg met je huisarts, een tussenoplossing mogelijk als je wilt proberen af te bouwen. Bijvoorbeeld 2 x daags 3 puffen Flixotide 250.
Er bestaat trouwens ook een combinatiemedicijn van de serevent en de Flixotide genaamd Seretide. Ik heb zelf de Seretide discus 50/250 en 50/500. De eerste 50 is de dosering van de serevent en de 250 of 500 staat voor de dosering van de Flixotide.  :?

Ik kan in het voorjaar en de zomer volstaan met 2 x daags 1 puf seretide 50/250, maar in de winter neem ik 2  x daags 1 puf seretide 50/500 om te voorkomen dat ik continu moet hoesten, benauwd ben en buiten adem ben. Ik doe dit zo op advies van een longarts, waarbij ik erg let op mijn eigen longconditie. Als ik jou was zou ik zoiets echt in goed overleg met je huisarts doen.
Wel merk ik op dat het zo abrupt stoppen met jouw hoeveelheid medicatie wel vragen om moeilijkheden is.

Trouwens welkom op dit forum. Ik hoop dat ik je wat wijzer heb mogen maken en dat je er wat aan hebt.
Succes en groetjes, Angelique

Login of registreer om te reageren
27-01-2006 om 18:47 uur

Hoi Angeliue,

Bedankt voor je reactie, ik heb trouwens iets niet goed opgeschreven geloof ik, ik heb Flixotide 500 2x 2 pufs zelf afgebouwd naar Flixotide 500 2 x 1 puf,ben dus niet uit mezelf van sterkte veranderd,maar het het aantal pufjes dus naar 1 per keer verminderd.

Heb gelukkig een goed contact met de huisarts en ben nu ook al een week bezig met een piekstroommeter om naar mijn waardes te kijken en ik zit gezien vanaf vorige week tussen oranje/groen
Volgende week ga ik hem weer inleveren(heb hem te leen van de praktijk) en dan zou de assistente van de huisarts het met de dokter bespreken, dus ben benieuwd wat er gedaan word.

Ik heb inderdaad van de comb.Seretide gehoord, maar mijn huisarts gaf mij vorig jaar het advies niet te doen, omdat ik de Serevent buiten de 2 x per dag ook wel eens extra mocht puffen(doe ik overigens niet, want ik merk veel minder verschil dan wanneer ik Ventolin puf bij benaudheid) en dat kan met Seretide niet omdat daar natuurlijk ook de onstekingsremmer in zit.

Weet jij ook hoeveel tijd er minimaal tussen de Serevent en de Flixotide moet zitten???
of maakt dat niet uit.

Het is ook wel frappant, het was wel koud vandaag, maar totaal geen last gehad vandaag, en de voorgaande dagen wel veel, licht zeker ook aan de hoeveelheid vocht in de lucht??

nog bedankt voor het welkom, ik hoop hier vaak te komen!

Fijn weekend

Groetjes Te@

Login of registreer om te reageren
28-01-2006 om 09:38 uur

Hallo thea,
wilde even reageren op je verhaal.
Ik begreep eruit dat je geen allergie heb en dat je daarom geen astma heb???
Wilde even laten weten dat dat er niets mee te maken hoef te hebben. Je heb ook niet allergiesche astma, wat betekend dat je gevoelig ben voor prikkels als rook, kou, parfums, mist, weersveranderingen,vocht ect. En met allergie bedoelen ze huisstofmijt, huisdieren ect.

Veel succes
groetjes Sabine

Login of registreer om te reageren
28-01-2006 om 16:53 uur

Hoi Thea,

Over de tijd die er tussen moet zitten tussen je serevent en flixotide: de tijd die het duurt dat de serevent werkt, meestal is dit tussen de 1 en 3 minuten. Daardoor kan de flixotide daarna namelijk beter zijn werk doen. Je luchtwegen zijn dan open en de flixotide kan beter naar je longen. Er zijn op dit forum redelijk wat mensen die ook niet-allergisch astma hebben, je bent dus niet de enige. Kijk ook eens naar het topic Niet-allergische astma

Groetjes

Hilde

Login of registreer om te reageren
28-01-2006 om 22:53 uur

Hoi!

Bedankt voor de links,ik heb ze gelezen en er gaat een wereld voor mij open,dit heb ik inderdaad, kou mist,storm,sterke parfums, dan word ik kortademig en moet diep `happen`naar lucht,toen ik vorig jaar zo ziek was kon ik zelfs niet tegen de lucht van hooi e.d. vandaar dat de arts dacht dat ik de allergische vorm had, toen daar niets uitkwam was ik al lang blij en er verder niet bij stil gestaan, stiekem misschien wel hopend dat het toch geen astma was, nu ik ben inmiddels uit de droom hoor,maar ik ben erg blij met de reacties je kunt een hoop leren van elkaar.

Maandag ga ik sowieso naar de huisarts want ik heb zoals ik al vertelde tijdelijk een piekstroom meter te leen en ik ben niet tevreden over de waardes, ze zitten weliswaar tussen het oranje/groen in,maar ik blijf klachten houden, ook heb ik de laatste dagen erg veel last van maagzuur, ik had hier al een topic over gelezen van de longarts, dat er een verband kan zijn met astma, nu ik het veel beanuwd heb vind ik het niet prettig om ook nog eens steeds last van brandend maagzuur te hebben, maar ja aan de andere kant, nog een medicijn erbij is ook weer niet wat ik echt wil... ben er nog niet helemaal mee uit wat ik moet doen.

Nog bedankt voor het verhaal over de tijd van innamen tussen Serevent en Flixotide Hilde, doe ik het toch goed.

Zo ik ga mijn bedje opzoeken, morgen weer vroeg dag, als de kinderen uit bed komen.

Doei Te@ *)

Login of registreer om te reageren
29-01-2006 om 10:31 uur

Hallo thea,
omdat ik vaak niet goed kon merken dat ik benauwd pas kreeg ik van de longverpleegkundige een [piekstroommeter. Zo kon ik beter erachter komen of ik benauwd was. Ik helemaal blij dan wordt het allemaal veel duidelijker, dacht ik  :?
Nou ben ik erachter gekomen dat ik als ik me rot voel en benauwd ben ik nog heel goed blaas. Jij heb zeker ook met een platte mondstuk. Het schijnt hiermee te maken te hebben. Ergens op het forum hebben ze het hier ook over gehad. Weet alleen niet meer waar.

Maar het kan dus kloppen dat je redelijk blaas terwijl je nog benauwd ben!!

Succes Sabine

Login of registreer om te reageren
30-01-2006 om 14:40 uur

Hoi!

Ik had inderdaad een piekstroommeter met een plat mondstuk,maar ik ben vanmorgen naar de huisarts geweest, om de waardes te laten zien,en die vond ze veel te laag (gemiddeld 390-420) met medicijnen, dus ze benadrukte nog een keer: dit is echt astma,maar dan de niet-allergische vorm,omdat ik de afgelopen week veel last van brandend maagzuur heb (gehad) heb ik nu Omeprazol gekregen 1 x daags en dat moet ik nu een maand gaan innemen, en dan kijken of de benauwdheidsklachten minder worden,ik moet nu nl regelmatig ventolin 200 bij inhaleren (helemaal als het heel erg koud of mistig is) terwijl ik momenteel  2x 2 pufjes Flixotide 500 en 2 x daags 1 pufje Serevent 50 gebruik, kennelijk is mijn astma dus ontregeld?? ik ben nog  een leek hoor op dit gebied

Als dit niet helpt of niet voldoende dan wil ze me naar de longarts doorsturen, help wat staat me dan allemaal te wachten??
Hopelijk gaat het nu beter, het word tijd dat de zomer komt!

Groetjes,Te@

Login of registreer om te reageren