Koud weer invloed op astma/benauwdheid

23-01-2006 om 22:13 uur

Hallo iedereen,

ik ben moeder van een zoontje van bijna 2,5 en een dochter van 4,5 maand. Mijn zoontje heeft sinds zijn geboorte problemen met eczeem en kortademigheid. Nu is het opgevallen dat hij bij koud, vriezend weer (zoals nu) last krijgt (van het ene op het andere moment) van benauwdheid. Hij piept en zaagt, moet vreselijk hoesten en als gevolg daarvan weer overgeven.
We hebben al een tijdje (toen hij ca. 1 jaar was) Ventolin van de huisarts. Eerst met een babyhaler (werkt voor geen meter), nu met Ventolindrank. De inhaler is een regelrechte ramp; wij zijn daarmee gestopt omdat Gijs totaal hysterisch werd als hij het ding al zag. Nu met de drank is het ook geen succes; in het begin deden we het door de limonade, maar dat heeft die slimme peuter nu door en drinkt het dus niet meer. Gevolg: papa moet hem in de houdgreep nemen en mama een lepeltje Ventolin naar binnen zien te wurmen.

Ik hoop dat iemand misschien ook ervaring hiermee heeft en tips hoe we het innemen van het medicijn voor Gijs kunnen vergemakkelijken ? Of misschien zijn er andere oplossingen ??

Groetjes
Marieke

Login of registreer om te reageren
23-01-2006 om 22:51 uur

Pfff lastig hoor, die onwillige peutertjes  :-\
Misschien kun je heel voorzichtig de voorzetkamer (her)introduceren? Bij de aerochamber (stuk kleiner dan de babyhaler) kun je ook stikkers krijgen waardoor hij er nog vriendelijker uitziet. En dan met het kind op schoot een liedje zingen en van lieverlee de 'toeter' erbij nemen. Zet hem eerst op tafel en doe er niks mee. Een dag of wat later laat je hem er even mee spelen, eraan wennen. Daarna even ruiken enzo en nog veel later de ventolin erbij pakken.

Verder zo min mogelijk 'drama' van maken. Het puffen (of drankje nemen) hoort gewoon bij hem net zoals tanden poetsen, gezicht wassen of haren kammen. Niet altijd leuk, maar het móet wel, klaar.

Wat betreft het koude weer. Merk je dat hij vooral last heeft bij de overgang van buiten (koud) naar binnen (warm) en vise versa? Dan zou het kunnen helpen als je hem even een sjaal voor de mond houd.

Sterkte met worstelen!
Syl

Login of registreer om te reageren
23-01-2006 om 22:57 uur

Hoi

Onze zoon Jefrey(4) reageert ook op de omschakeling warm/koud.
Ook hij heeft al vanaf zijn 7de maand pufjes.
Wij gebruiken de Nebuhaler.

Het is zeker niet leuk om een klein kind te moeten laten puffen.
Ik heb een tijdje doorgezet en gewoon Jefrey laten puffen met de Nebuhaler.
Nee...als een kind moet huilen is echt niet prettig...wel zette ik door want doordat hij diep moest inademen om te huilen kreeg hij de medicijnen wel goed binnen.
Na een poosje was het over.
Maar nu begint hij zich af en toe af te zetten tegen het puffen : Moet ik alwéér puffen???
Ondertussen zit het wel goed in het dagelijks ritme.
Zo erg zelfs dat Jefrey 'smiddags aan tafel vraagt of hij nog moet puffen..zoniet dan drinkt hij zijn drinken op.

sterkte er mee.
gr
Rianne

Login of registreer om te reageren
24-01-2006 om 09:53 uur

Ik heb Viento echt een tijdlang in de houdgreep zijn Ventolin via de aerochamber gegeven. Niet leuk, maar wel noodzakelijk. Mijn advies is dus eigenlijk een beetje net als de voorgaande schrijfsters: Even doorzetten...

Veel succes!
Martha

Login of registreer om te reageren
24-01-2006 om 12:54 uur

Ik maak er een spelletje van: ga zelf met de inhaler op mijn gezicht zitten, ga ademen en lachen. Laat haar er zelf mee spelen. Geef hem weer aan papa, die m afpakt en op zijn gezicht doet.
Ze vindt het nu zelfs leuk om hem op te doen.
Misschien helpt dit een beetje? Daarna krijgt ze trouwens een heel klein stukje chocola  als beloning.
Helpt misschien ook mee!

SUcces, Veer

Login of registreer om te reageren
25-01-2006 om 10:16 uur

Mijn dochtertje heeft ook last van het koude weer...tegen de overgang van warm naar koud is de tip van de sjaal erg goed. maar ook eenmaal buiten reageert mijn dochtertje sterk...op zich best te begrijpen want het koude weer voelen wij ook in onze luchtwegen en als die al snel geprikkeld zijn heb je er natuurlijk meer last van... en de strijd met de puffers....tja doorzetten want ze hebben het toch nodig...en het drankje kan je ook proberen door de vla of een ander toetje te doen! Sterkte

Login of registreer om te reageren
25-01-2006 om 10:36 uur

Hoi,

Iedereen van ons zal dat"toeterprobleem"op het begin
wel gehad hebben. Keanu heeft op het begin ook hysterisch
gehuild als hij weer moest puffen,maar toen hij er eenmaal aan
gewend was ging het heel goed. De "toeter"versieren met leuke
stickers,een liedje zingen tijdens het puffen en er een spelletje van maken
zijn inderdaad goede tips. Maar het feit is of het kind er hysterisch van
word of niet hij zal het toch binnen moeten krijgen,je hebt geen andere
keus!! Dus doorzetten.
Suc6 ermee.

Groetjes Jill

Login of registreer om te reageren
26-01-2006 om 09:12 uur

Hoi Marieke.

Zoals de andere al gezegt hebben, even doorzetten. Probeer eerst te spelen met de inhaler en laat zien dat hij niet eng is! Er kan wel heel wat tijd overheen gaan, voordat je zoontje het accepteerd.
Mij is geleerd dat huilend inhaleren niet zoveel zin heeft. Je ademt dan snel in en dan slaat het al tegen de buitenkant van de luchtwegen aan en komt er veel minder op de plaats van bestemming (net als een auto die uit de bocht vliegt).

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Heel veel succes.......en blijven doorzetten

Groetjes Corine

Login of registreer om te reageren
26-01-2006 om 09:25 uur

Ik ben echt blij dat het hier nooit een worstelpartij en/of tranendal is geweest met puffen... Mijn jongste heeft er eigenlijk nooit een probleem van gemaakt, heeft alleen aangegeven dat hij liever de (mijn) aerochamber gebruikt van de volumatic. En daar kan ik me eigenlijk ook wel iets bij voorstellen, de aerochamer is veel handzamer, zeker voor die kleine handjes. Inmiddels geeft hij ook zelf aan dat hij (nog) moet puffen als wij het dreigen te vergeten :).
Succes ermee Marieke, ik hoop dat je snel een oplossing vindt zodat Gijs zijn medicatie wel goed binnenkrijgt :Y.

Login of registreer om te reageren
30-01-2006 om 13:13 uur

Ik merk ook bij Trijnie dat koud weer en mistig en regenachtig invloed heeft op het last hebben van de luchtwegen. Wij gebruiken voor Trijnie de aerochamber 1 voor thuis en ook 1 op school omdat ze op school ook 1 pufje moet hebben.

Hendrina

Login of registreer om te reageren