Ze wil niet opvallen!

23-01-2006 om 10:24 uur

Onze dochter van bijna 7 jaar gebruikt 2x daags flixotide en zonodig ventolin, ondanks dat zij zelden aangeeft last te hebben van haar astma zijn er dingen waarvan ik me afvraag kan dat iets met haar astma te maken hebben?
Ze geeft namelijk bij gymen en dan met name rennen en andere dingen die een directe krachtsinspanning vragen en bv fietsen en steppen na een tijdje altijd aan "ik kan niet meer, ik heb pijn in mijn benen/ik ben moe/het is koud/......." maar staat dan wel te hijgen met een rood hoofd en ze is dan zo gefrustreerd.
Op de vraag of ze dan niet even haar ventolin nodig heeft reageert ze vrij heftig (ontkennig). :X
Ze wil duidelijk niet opvallen, ze probeert ook te puffen zonder voorzetkamer (maar dat is afgeraden door de apotheek, daar zijn verder ook geen instructies voor gegeven)
Het is misschien voor haar moeilijk aan te geven wanneer ze die nodig heeft want bij onze meid is dat vaak niet duidelijk merkbaar ik heb vaak het idee dat ze het mooi weet te cammoufleren tot nu toe (bewust onbewust?) en het is voor ons net zo moeilijk te zien wanneer we op tijd medicatie moeten geven.
Herkent iemand van jullie dit en willen jullie je ervaringen en eventuele tips met ons delen.

Login of registreer om te reageren
23-01-2006 om 10:49 uur

Het is voor zo'n jong kind ook nog moeilijk om altijd aan te geven dat ze benauwd zijn en zeker wanneer ze de klachten niet als benauwd beschouwen. Dat moe en pijn in de benen klinkt bekend, mijn zoontje heeft dat ook zeer regelmatig.

Echte tips heb ik niet voor je, sorry!
Veel sterkte in ieder geval!
Martha

Login of registreer om te reageren
23-01-2006 om 11:01 uur

Hoi!

Onze Fieke...ook 7 jaar, gebruikt ook 2 keer daags flixotide en zonodig Ventolin. Fieke heeft ook last van inspanningsastma. Zij geeft haar astma aanvallen (of de voorbodes..) aan met hoofdpijn en/of buikpijn. Maar ook zij geeft aan vlug moet te zijn en soms last van haar benen! Daarom hebben we afgesproken, in samenspraak met de kinderarts, dat Fieke vóór de gymles preventief Ventolin neemt. Dit doet ze dan in de kleedkamer als de andere kinderen al naar het gymlokaal zijn. Want ja...ook ons dametje wil niet opvallen! Maar helaas heeft Fieke momenteel regelmatig extra ventolin nodig...ook tijdens de lessen, dus bv na het buitenspelen (kou!!) In het begin ging Fieke dan even naar de gang om haar Ventolin in te nemen, nu "durft" ze het ook gewoon even snel in de klas te doen. (ja...met leuke gele voorzetkamer!)
Misschien is het een idee om jou dochter ook voor een gymles preventief te laten inhaleren met Ventolin. Dat kan dan eventueel ook als de andere kinderen vast naar binnen zijn...of even bij de toiletten of zoiets?
En dat moeilijk herkennen wanneer ze last heeft van haar astma...dat herken ik helemaal! Ik weet niet of jou dochtertje al lang "bekent" is met astma...hier had Fieke al wel bijna vanaf haar geboorte (3 maanden) last van haar luchtwegen en kreeg ze zo nodig ventolin. Sinds afgelopen zomer heeft de kinderarts pas echt het "stempel" astma gegeven. Maar we merken nu ze ouder wordt wel meer wanneer ze last heeft...heeft ook wel een tijd geduurd! Maar voor óns in nu duidelijk dat hoofdpijn en/of buikpijn voor Fikee duidelijk een signaal zijn om extra ventolin te pakken!
Misschien is het ook een idee om een schriftje bij te houden waarin je alles beschrijft wat volgens jou met haar astma te maken heeft. Heb ik ook al gedaan vanaf dat Fieke ventlin kreeg voorgeschreven en echt...op een gegeven moment kun je er wel een vaste lijn uit halen! Werkt hier prima!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren
23-01-2006 om 12:02 uur

Een heel ander idee is misschien om je dochter aan de klas uitleg te laten geven over haar astma? Mijn zoontje heeft in groep 1 meteen z'n verhaal gedaan: ik heb astma, kan dus soms wat moeilijker adem halen en dan moeilijk rennen en spelen. Ook ga ik dan heel hard hoesten....Als ik dan puf met deze toeter (showen...heel interessant :Y) dan gaat het al snel beter en kan ik weer met jullie mee spelen.
Heel simpel, geen zielig gedoe of stoer doenerij. De voorzetkamer ging de rondte en er is eigenlijk nooit meer een woord aan vuilgemaakt door de kinderen. Ze gingen zelfs wel eens z'n rugtas halen als hij het op het schoolplein benauwd kreeg  :)
En achteraf blijken er dan veel meer kinderen bekend te zijn met puffen dan gedacht. Tegenwoordig heeft bijna elk kind wel een broertje of zusje, neefje of nichtje, dat af en toe medicijnen gebruikt of heeft het zelf wel eens moeten puffen tijdens een langdurige verkoudheid.

Mijn advies is dus om het juist bespreekbaar te maken en dus níet om het stiekem puffen te stimuleren. Op die manier heeft de juf ook geen zicht op het pufgedrag en kan haar daarin dus ook niet sturen. En eventuele pesterijen worden volgens mij eerder in de hand gewerkt door stiekem puffen. Er is namelijk geen reden meer tot pesten als je er zelf wat luchtiger mee om kunt gaan. Ik hoop dat je je dochter dit wijs kunt maken en dat ze meer en meer haar eigen klachten gaat herkennen.
Dat houd overigens niet in dat ze het dan ook zonder meer accepteert :N. Want hoewel mijn zoontje niet beter weet dan dat hij astma heeft, hij kan er nog flink boos om worden hoor. Zeker als hij tijdens voetbal dramatisch speelt omdat hij het conditioneel absoluut niet bol kan werken... >:(
Succes,
Syl

Login of registreer om te reageren
23-01-2006 om 12:10 uur

Heb eigenlijk een beetje dezelfde adviezen. Voor de gymles preventief ventolin nemen. Voor het naar buiten gaan even de sjaal voor je mond en ook weer als je naar binnen komt. Dit helpt het verschil tussen de koude en warme lucht een beetje kleiner te maken. En inderdaad een spreekbeurt geven voor de klas het bespreekbaar maken. Mijn dochter heeft de hele klas door een rietje laten ademen zodat de kinderen konden ervaren hoe het is om minder lucht te krijgen. Ook heb ik van die isolatieschuimdingen die je om verwarmingsbuizen doet mooie longen gemaakt een gezonde en een met touwtjes eromheen en slijm binnenin om te laten zien wat een astmaanval nu eigenljk is. Maar je kunt via het astma fonds ook spreekbeurten en materiaal krijgen en wie weet is het ook wel leuk om de astmabus eens op school te laten komen. Zo leren de kinderen spelenderwijs ook wat astma is. Die is ook op onze school geweest en dat was ook heel leuk.

Login of registreer om te reageren
26-01-2006 om 11:27 uur

Dank jullie allemaal voor je reactie.

Allereerst onze meid is inderdaad pas sinds ongeveer 8 maanden bekent met astma, langdurig hoesten, koorsig en rechtop slapen en een neefje met kinkhoest (zou het dat dan zijn?) heeft de huisarts op het juiste spoor gebracht.

Na een half jaar Flixotide en ventolin zijn bij haar laatste spirometrie haar waardes zeer duidelijk vooruit gegaan. :s)

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat ik er beter niet stiekem kan laten doen (is niet onaardig bedoelt voor diegene die daar wel voor kiezen) maar mijn dochter zal haar weg moeten vinden waarbij zij zichzelf het prettigste voelt.
Maar voorlichting leid inderdaad vaak tot begrip dat zou voor haar misschien veel verschil kunnen maken, dus die spreekbeurt (en de andere tips) hou ik in mijn achterhoofd.

Het schriftje ligt al klaar, goed idee!

Voorlopig kan ik aan de slag.

Login of registreer om te reageren
27-01-2006 om 09:20 uur
Reactie op schatje

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat ik er beter niet stiekem kan laten doen (is niet onaardig bedoelt voor diegene die daar wel voor kiezen) maar mijn dochter zal haar weg moeten vinden waarbij zij zichzelf het prettigste voelt.
Maar voorlichting leid inderdaad vaak tot begrip dat zou voor haar misschien veel verschil kunnen maken, dus die spreekbeurt (en de andere tips) hou ik in mijn achterhoofd.

Het schriftje ligt al klaar, goed idee!

Voorlopig kan ik aan de slag.

Het zijn natuurlijk allemaal mooie theorien, niet 'stiekum' puffen enzo, maar in de praktijk is het natuurlijk zo dat er behoorlijk wat mensen zijn die zich even terugtrekken om te puffen. Ik ga zelf ook liever even naar het toilet dan dat ik temidden van een groep 'toeschouwers' mijn puffer gebruik, en ik ben toch echt geen 7 meer :+.
Het is niet dat ik er een 'geheim' van maak dat ik astma heb en daarvoor medicijnen gebruik, maar die medicijnen neem ik het liefst in alle rust en zonder publiek (hangt er natuurlijk ook vanaf uit welke mensen dat publiek bestaat).
Een pilletje innemen is toch iets anders dan een puf nemen, en ik denk eigenlijk dat bijv. mensen die moeten spuiten ivm. suikerziekte ook liever even de rust opzoeken om dat te doen. Niet omdat het raar is om zoiets te doen of niet geaccepteerd zou worden, maar omdat dat gewoon prettiger is.
Zolang ze geen 'geheim' maakt van het feit dat ze astma heeft lijkt het me niet zo'n probleem dat ze liever in alle rust haar puf neemt  :s).

Login of registreer om te reageren
27-01-2006 om 12:20 uur

Daar heb je inderdaad een punt Shamrock  :Y Zolang je je alleen even terugtrekt omdat je daar zelf behoefte aan hebt hoeft dat geen probleem te zijn. Als je het dan maar niet uit schaamte of ontkenning doet, toch?!  En dat laatste lijkt me wel belangrijk om je kind bij te (proberen!) brengen.

Groetjes, Syl  :W

Login of registreer om te reageren
27-01-2006 om 22:06 uur

Hoi 'Schatje',

Ook ik puf niet in het openbaar, ik doe dat ook op het toilet. OK soms ontkom je er niet aan om in het openbaar een keer een pufje te nemen maar ook ik voel me daar niet prettig bij. Ik sluit me volledig aan bij Shamrock haar verhaal. Maar eingelijk is het heel persoonlijk natuurlijk hoe je hier tegenover staat.
Ik denk dat je de "manier" het beste kan laten aansluiten bij het karakter van je kind. En als moeder weet je dat natuulijk het beste  :Y

Groetjes,
Miranda

Login of registreer om te reageren
30-01-2006 om 10:11 uur

Ik geef jullie helemaal gelijk, dat is nu precies dat wat ik bedoel met haar eigen weg vinden.

Als ze haar astma accepteerd en zij het prettiger vindt om even in rust te puffen op bv het toilet zal ik haar daar helemaal in steunen, ze gaf nu namelijk zelf al duidelijk aan: ik voel me al niet lekker en als dan iedereen staat te kijken vindt ik dat niet leuk ;(!

Afgelopen week zijn heel voorzichtig een paar korte gesprekjes geweest met haar over hoe ze zich voelt en haar astma dus vanaf afgelopen zaterdag heeft ze een leuke roze tas die ze om kan hangen niet te groot waar haar voorzetkamer en puffertje in kan en mag ze tijdens het turnen even naar de kleedkamer (of op school of als we ergens anders zijn naar het toilet) gaan om te puffen als het nodig is.

Haar eigen conclusie: Mama: erover praten is beter dan boos worden!
In mijn idee een grote stap voor mijn kleine meid in de goede richting! *O*

Login of registreer om te reageren
30-01-2006 om 10:58 uur

Hoi schatje

Ik denk dat je het zo helemaal goed hebt aangepakt met je meisje! Fieke heeft ook haar eigen tas met puffer en voorzetkamer en schriftje. Die tas neemt ze ook altijd mee als ze ergens heen gaat. Zo kan ze zelf bepalen of en wanneer ze wil puffen. Wel heb ik als "eis"/vraag gesteld dat ze even laat op schrijven wanneer ze gepuft heeft. Zo hou ik het overzicht nog een beetje...zodat ikook naar de kinderarts duidelijk kan vertellen wanneer ze ventolin nodig heeft gehad.
Fijn dat je meisje het zo goed heeft opgepakt!

Groetjes Sonja

Login of registreer om te reageren