Nederlanders gebruiken veel geneesmiddelen tegelijk

22-08-2005 om 22:48 uur

Van alle mensen die chronisch geneesmiddelen gebruiken, gebruikt 17% 5 of meer geneesmiddelen naast elkaar. De helft van deze zogenoemde polyfarmaciepatiënten is ouder dan 70 jaar. Dat blijkt uit onderzoek van de SFK (Stichting Farmaceutische Kengetallen).

De meeste polyfarmaciepatiënten gebruiken geneesmiddelen voor chronische aandoeningen, zoals problemen met hart en bloedvaten en diabetes. Daarnaast worden ook slaap- en kalmeringsmiddelen vaak verstrekt aan deze patiënten.

Polyfarmacie komt nauwelijks voor bij personen jonger dan 30 jaar. Ongeveer de helft van de polyfarmaciepatiënten is ouder dan 70 jaar. In het algemeen gebruiken ouderen 3 tot 4 keer zoveel geneesmiddelen als een gemiddelde Nederlander.

Oudere personen, personen met aandoeningen als diabetes, hypertensie en hartkwalen, en personen die roken of bovenmatig alcohol gebruiken, lopen een groter risico op polyfarmacie. Daarnaast speelt geneesmiddelengebruik een rol: patiënten die NSAID's gebruiken, hebben daarnaast vaak een maagzuurremmer ter maagprotectie nodig. Geneesmiddelen kunnen bijwerkingen hebben die leiden tot het gebruik van andere geneesmiddelen ter vermindering of voorkoming van deze bijwerkingen.

Verder valt op dat de man-vrouw verhouding onder de polyfarmaciepatiënten in evenwicht is tot op hoge leeftijd. Voor de leeftijdscategorieën tot en met 70 jaar geldt dat er evenveel mannen als vrouwen zijn die chronisch 5 of meer geneesmiddelen naast elkaar gebruiken.

Ruim de helft van de polyfarmaciepatiënten gebruikt langdurend een geneesmiddel dat bloedklontering en stollingsfactoren tegengaat. Daarnaast gebruiken veel patiënten chronisch middelen bij hartproblemen (44%) en cholesterolverlagers (42%).

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 08:18 uur

Tja... ik ga ook tot die groep horen met mijn diabetes. Ik ben dan wel een uitzondering onder de 30 dus... :'(

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 10:07 uur
Reactie op Teigetje

Tja... ik ga ook tot die groep horen met mijn diabetes. Ik ben dan wel een uitzondering onder de 30 dus... :'(

Je zegt nog ga, misschien kunt je het nog uitzingen tot je 30ste  :+.
Hoogstwaarschijnlijk zul je hier niet de enige zijn  -O-. Sterker nog, ik ben nog lang geen 70, maar ik kom ook al griezelig in de buurt van de 5 geneesmiddelen....

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 11:31 uur
Reactie op Esther

Reactie op Teigetje
Tja... ik ga ook tot die groep horen met mijn diabetes. Ik ben dan wel een uitzondering onder de 30 dus... :'(

Je zegt nog ga, misschien kunt je het nog uitzingen tot je 30ste  :+.
Hoogstwaarschijnlijk zul je hier niet de enige zijn  -O-. Sterker nog, ik ben nog lang geen 70, maar ik kom ook al griezelig in de buurt van de 5 geneesmiddelen....

Ik zeg inderdaad ga. Het ziet ernaar uit dat ik weer de nodige medicatie voor mijn rug moet gaan slikken. Ben vorig jaar geopereerd aan een dubbele hernia, en het lijkt erop dat ik nu last heb van littekenweefsel op de operatieplek, wat dusweer pijn veroorzaakt... My god: hoe ga ik dat mijn baas vertellen???

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 10:40 uur

Ik nog juist niet maar mijn dochter wel al jaren. Heeft op dit moment op Heideheuvel de singulair afgebouwd dus ik ben benieuwd of dat thuis ook lukt.

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 11:39 uur

Hm ik zou denken dat er veel meer longpatiënten onder de 30 jaar zijn die 5 of meer medicijnen per dag gebruiken? Ligt er natuurlijk ook aan wat je daar allemaal bij rekent. Als kind heb k een hele tijd lang 7 dingen dagelijks moeten gebruiken, toen het erg slecht ging. Heel schema erbij want sommige dingen moet je 4x nemen, sommige dingen 3 of 2x,...
Ventolin gebruik k niet dagelijks dat zou k dus dan niet mee kunnen tellen, en de anticonceptiepil ook niet (vind k niet echt medicijn) Maar dan nog kom ik aan 5 (daarbij de 2 verschillende doses salicylzuur als 1 middel gerekend)?

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 11:52 uur

Ik denk eigenlijk dat er bedoelt word dat er meerdere medicijnen voor verschillende aandoeningen gebruikt worden, dus niet een heel rijtje medicatie voor astma, want dat zou ik dan als 1 tellen... Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen???

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 13:50 uur
Reactie op Teigetje

Ik denk eigenlijk dat er bedoelt word dat er meerdere medicijnen voor verschillende aandoeningen gebruikt worden, dus niet een heel rijtje medicatie voor astma, want dat zou ik dan als 1 tellen... Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen???

Je begrijpt het volgens mij verkeerd... Dit is wat er staat:
Van alle mensen die chronisch geneesmiddelen gebruiken, gebruikt 17% 5 of meer geneesmiddelen naast elkaar.
En verder in het verhaal word ook gezegd dat dit ook komt omdat er soms weer andere medicijnen worden gegeven om de bijwerkingen van het eerste medicijn te onderdrukken....
Vandaar dus dat ik zei dat er hier waarschijnlijk wel meerdere mensen zullen zijn die in die groep zullen vallen ondanks het feit dat hun 70ste verjaardag nog ver weg is  -O-.

Login of registreer om te reageren
23-08-2005 om 13:56 uur
Reactie op Esther

Reactie op Teigetje
Ik denk eigenlijk dat er bedoelt word dat er meerdere medicijnen voor verschillende aandoeningen gebruikt worden, dus niet een heel rijtje medicatie voor astma, want dat zou ik dan als 1 tellen... Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen???

Je begrijpt het volgens mij verkeerd... Dit is wat er staat:
Van alle mensen die chronisch geneesmiddelen gebruiken, gebruikt 17% 5 of meer geneesmiddelen naast elkaar.
En verder in het verhaal word ook gezegd dat dit ook komt omdat er soms weer andere medicijnen worden gegeven om de bijwerkingen van het eerste medicijn te onderdrukken....
Vandaar dus dat ik zei dat er hier waarschijnlijk wel meerdere mensen zullen zijn die in die groep zullen vallen ondanks het feit dat hun 70ste verjaardag nog ver weg is  -O-.

Okidokie... tja, ik ben blonT  *O*

Maar goed: dan is Viento natuurlijk ook zo'n gevalletje. Die gebruikt al vanaf dat hij 3 maanden is medicijnen voor vanalles en nog wat...

Login of registreer om te reageren
08-09-2005 om 10:10 uur

hoi
ik ben ook nog lang geen 70 ::) maar heb wel 8 verschillende geneesmiddelen waarvan 1 om bijwerkingen van andere op te heffen maagzuurremment middel
hoop niet nog voor andere dingen medicijnen te moeten gaan nemen,vind de berg wel groot genoeg.

marit

Login of registreer om te reageren
14-09-2005 om 19:34 uur

Wat ik zo lees mag ik me redelijk gelukkig prijzen dat ik 'slechts' 3 verschillende geneesmiddelen gebruik.
Ik laat cremé voor eczeem hierbij overigens achterwege, daar ik dit niet als medicijn zie in mijn geval.

Login of registreer om te reageren