Zwanger worden en medicatie stop

26-10-2009 om 17:59 uur

Hallo,
WIj willen graag een kindje, uit voorzorg ben ik gestopt met montelukast (singulair) en cetrizine (zyrtec), en met omeprazol. Het is nu 2 weken geleden dat ik gestopt ben en merk gelijk aan mijn astma dat ik heftig reageer. Ik heb nu een kuur pred. 30 mg 7 dagen gekregen. Overleg met de longarts levert alleen maar keuze op weer starten met montelukast en citrizine of hevige klachten.

Mijn vraag is zijn er nou echt geen middelen waar met zekerheid van gezegd kan worden dat ze niet schadelijk zijn voor het ongeboren kind en die overeen komen met montelukast en citrizine?

Groeten,
Mar

Login of registreer om te reageren
26-10-2009 om 18:49 uur

wat vervelend dat je meteen al zoveel last hebt van je medicatiestop.

bij mijn weten zijn cetirizine en loratidine de twee antihistaminica die juist wel mogen tijdens de zwangerschap. Misschien officieel volgens de bijsluiter niet, maar in de praktijk/onderzoek is er voldoende ervaring opgedaan om te kunnen concluderen dat deze twee middelen veilig zijn.

ook omeprazol mag bij mijn weten wel op indicatie

voor montelukast is er idd geen alternatief, in dierproeven en in een kleine studie met zwangeren is er geen schadelijkheid gebleken, maar er zijn nog onvoldoende gegevens bekend, dus het advies om te stoppen.

Gebruik je verder ook nog (inhalatie)medicatie voor je astma? Je hebt ontstekingsremmers (bv qvar of budesonide) die wel gewoon veilig zijn tijdens de zwangerschap. Mischien zou je hiermee wat kunnen opvangen.

Helaas zijn de langwerkende luchtwegverwijders ook niet veilig... al hoor je wel van veel mensen die hun combinatiepreparaat gewoon doorgebruiken tijdens de zwangerschap

Hoop in ieder geval dat je snel zwanger bent

Login of registreer om te reageren
26-10-2009 om 21:27 uur

Weten jullie hoe het zit met Airomir?

Dit vond ik op internet over Airomir:
Zwangerschap/Lactatie
Salbutamol per inhalatie kan bij gebruik in de aanbevolen doseringen voor zover bekend zonder gevaar voor de vrucht worden gebruikt tijdens zwangerschap. Over het gebruik van het drijfgas HFA-134a (in CFK-vrije dosisaerosolen) tijdens zwangerschap bij de mens bestaan onvoldoende gegevens om de mogelijke schadelijkheid te beoordelen. Toediening aan het einde van de zwangerschap of in hogere doseringen kan foetale tachycardie en stoornissen in de bloedsuikerhuishouding bij de neonaat veroorzaken. Salbutamol gaat over in de moedermelk.

Bij Qvar staat dit niet..
:?

Login of registreer om te reageren
26-10-2009 om 21:46 uur

Hey,

leuk dat je aan kinderen denkt  :Y
bij mij is het voorlopig afgeraden om zwanger te worden omdat ik heel vaak prednison nodig heb en dat is niet goed voor je baby.
Maar verder zei mijn LA dat het voor je baby vooral belangrijk is dat hij genoeg zuurstof krijgt, dus zullen ze hieraan de voorkeur geven, al is het misschien niet 100% veilig voor je kindje.
Ik zou een afspraak maken bij de LA en dan heel duidelijk vragen wat kan en wat niet  :Y

veel succes

Login of registreer om te reageren
27-10-2009 om 12:22 uur

@ sien; volgens mijn LA is prednisolon op zich wel veilig tijdens de zwangerschap hoor (ik gebruik een onderhoudsdosering en mag daar gewoon mee door gaan). Alleen als je aan het eind van de zwangerschap het langdurig gebruikt moet je baby extra goed in de gaten worden gehouden en moet je baby de pred ook "afbouwen".
En idd een "benauwde mamma" is veel schadelijker voor je baby dan de evt medicatie

@toyra;
mijn LA raad het gebruik van de airomir aerosol om de reden van het drijfgas af, (daarom vernevel ik nu met ventolin) Maar misschien kun je salbutamol inhalatiepoeder gebruiken (discus/cyclocaps of novolizer) of de bricanyl turbuhaler
qvar bevat een ander drijgas nl norfluraan, neem aan dat dit wel veilig is.

Login of registreer om te reageren
27-10-2009 om 12:32 uur
Reactie op koe

@ sien; volgens mijn LA is prednisolon op zich wel veilig tijdens de zwangerschap hoor (ik gebruik een onderhoudsdosering en mag daar gewoon mee door gaan). Alleen als je aan het eind van de zwangerschap het langdurig gebruikt moet je baby extra goed in de gaten worden gehouden en moet je baby de pred ook "afbouwen".
En idd een "benauwde mamma" is veel schadelijker voor je baby dan de evt medicatie

@toyra; qvar bevat een ander drijgas nl norfluraan, neem aan dat dit wel veilig is.

@ koe: je hebt gelijk hoor, maar daarbij komt nog dat hormonenwisselingen astma soms erger kunnen maken, en gezien ik nu al zo vaak prednison heb weten ze niet wat ze dan nog voor me kunnen doen, is redelijk gevaarlijk nu omdat ik heel instabiel ben  ;) maar idd op zich is het niet heel schadelijk voor je baby maar ook niet goed natuurlijk

Login of registreer om te reageren
28-10-2009 om 15:43 uur

nog een aanvullende vraag voor de longartsen.....

Hoe zit het nu eigenlijk precies met de langwerkende luchtwegverwijders?

Heb begrepen dat in dierproeven hoge doseringen een verhoogde kans op een schizis zouden geven en dat erbij de mens onvoldoende onderzoek is gedaan, maar er tot nu toe nog geen aanwijzingen voor schadelijkheid zijn. Desondanks reden voor mijn LA om te adviseren met de foradil te stoppen.

Maar.....
ik hoor van veel mensen dat ze hun combinatiepreparaat (seretide, symbicort) tijdens de zwangerschap gewoon door mogen gebruiken.

Wat zijn de laatste inzichten mbt teratogeniteit van de langwerkende luchtwegverwijders?
Is er nog verschil tussen de formoterol en salmetrol?
Wat is een goed alternatief? (want zonder de foradil kom ik de nacht niet zonder benauwdheid door)

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
01-11-2009 om 15:00 uur

Antwoord:
Er zijn onvoldoende gegevens om een duidelijk antwoord te geven. Bij zwangeren worden om "ethische redenen" net als tot voor kort bij kinderen geen medicijnen getest, dus moeten we het doen met gegevens uit proefdieren of bij onderzoek bij zwangeren die de middelen toch nodig hebben. Uit onderzoek van zwangere vrouwen komt steeds naar voren dat de positieve invloed van een goede behandeling van astma belangrijker is dan een mogelijke nadelige  effecten van de astmamiddelen.  Gezien het zeldzame voorkomen van de problemen zijn harde uitspraken niet goed mogelijk. De risicos zijn in ieder geval heeeel erg klein, als ze er al zijn! (uitzonderingen daargelaten bij bepaalde medicijnen). Vroeger werd er een "zweedse lijst" bijgehouden met adviezen vandeskundigen. Dat gebeurt ook niet meer. Bij gebrek aan duidelijke gegevens zijn geen duidelijke adviezen te geven en komt het op het bordje van de artsen neer in ieder geval een advies te geven. Mocht een advies ongunstig uitvallen: dan kunt u altijd weer overleggen met de betreffende arts.
Beste
Ton van Keimpema, longarts

Login of registreer om te reageren
21-01-2023 om 08:20 uur
Reactie op koe

@ sien; volgens mijn LA is prednisolon op zich wel veilig tijdens de zwangerschap hoor (ik gebruik een onderhoudsdosering en mag daar gewoon mee door gaan). Alleen als je aan het eind van de zwangerschap het langdurig gebruikt moet je baby extra goed in de gaten worden gehouden en moet je baby de pred ook "afbouwen".
En idd een "benauwde mamma" is veel schadelijker voor je baby dan de evt medicatie

@toyra;
mijn LA raad het gebruik van de airomir aerosol om de reden van het drijfgas af, (daarom vernevel ik nu met ventolin) Maar misschien kun je salbutamol inhalatiepoeder gebruiken (discus/cyclocaps of novolizer) of de bricanyl turbuhaler
qvar bevat een ander drijgas nl norfluraan, neem aan dat dit wel veilig is.

Ik zit in dezelfde situatie en aangezien je dit bericht plaatste in 2019 ben ik benieuwd hoe het nu met de baby (eigenlijk geen baby meer haha) is.
Ik ben zwanger en ik maak me vreselijk zorgen over deze medicatie die ik moet gebruiken tijdens de zwangerschap. Heb je ook eerste trimester gebruikt ?

Login of registreer om te reageren
21-01-2023 om 19:57 uur

@Lisaislief het is zelfs 2009, dus ga er vanuit dat de mensen niet meer actief zijn en dit vermoedelijk niet lezen🥲 helemaal aangezien ik deze namen al de paar jaar dat ik hier actief ben niet voorbij heb zien komen

Login of registreer om te reageren