Histaminetest

17-01-2006 om 09:41 uur Gesloten

Hoi Frans,

Ik heb afgelopen vrijdag een histaminetest gehad..
Nou kwam ik tot buisje 4 (0,25.. histamine)

Wat zegt dit over je astma?
In welke mate heb je dan astma?

Liefs Laura

De reacties zijn gesloten.
17-01-2006 om 11:01 uur

Daar wil ik gelijk een vraag aan koppelen : wanneer kan je door voor een histaminetest???

Ik ben gisteren weer bij de huisarts(in opleiding) geweest.OP 30 december ben ik voor het eerst echt benauwd geweest.
Nu heb ik naast Ventolin,Flixonaise ook Flixotide gekregen.
De huisarts beweert dat je alleen zo'n test kunt doen als je allergieën hebt.Die heb ik dus niet.
Wel reageer ik erg sterk op rooklucht,baklucht en al dat soort dingen.
Ik wil eigenlijk zo'n test doen om te weten of ik me niets verbeeld...maar ook om bevestiging te krijgen dat er iets aan de hand is.

Dus : wanneer ga je door voor de histamine test

groeten Rianne

17-01-2006 om 21:05 uur

eeehm...wát is een histamine test?

groetjes SOnja

17-01-2006 om 22:56 uur
Reactie op sonja

eeehm...wát is een histamine test?

groetjes SOnja

Hiermee wordt de overgevoeligheid van de luchtwegen gemeten door de patiënt een prikkelende stof zoals histamine te laten inademen. Er wordt eerst een hele lage concentratie gegeven, daarna een steeds sterkere concentratie tot de FEV1 daalt met ten minste 20%. Naar aanleiding van deze daling wordt de concentratie of dosis berekend die deze daling geeft van precies 20%, respectievelijk de PC 20 of PD 20 histamine.

[sup]Bron en meer informatie: Spreekuurthuis.nl[/sup]

Zorgprofessional
19-01-2006 om 18:58 uur

Mark heeft al de essentie van een histamineprovocatietest weergegeven: Je krijgt een prikkelende stof in te ademen in oplopende sterkte. Mensen die geen astma hebben kunnen dan ook benauwd worden, maar dat gebeurt dan meestal pas bij hoge concetranties ( boven de 8 mg/ml). Als de longfunctie al bij lagere concentraties daalt, zoals bij Laura 0,25 mg/ml, dan heb je sterk overgevoelige luchtwegen. Dat betekent dat je dus ook flink benauwd kunt worden bij rook, koude lucht of geurtjes.

Pas op: niet iedereen met astma heeft een verlaagde gevoeligheid, en niet iedereen met een verlaagde gevoeligheid heeft astma, het gaat om het geheel.

De huisarts kan (vaak) zo'n test aanvragen bij de longarts of longfunctielaboratorium. De test kan vertroebeld worden door medicijnen, daarom doen we het liefst zo'n test via de longarts zodat die kan kijken welke medicijnen getopt kunnen worden.

Frans

23-01-2006 om 14:04 uur

Goede vraag en goede uitleg. Bedankt!

Ik zat bij de test op 0,23.......ook niet echt best dus.......  ;(

Zorgprofessional
25-01-2006 om 13:59 uur

Het goede nieuws is dat je deze waarde (en de klachten) bij astma aanzienlijk kunt verbeteren met ontstekingsremmers zoals inhalatiecorticosteroiden (pulmicort, symbicort, seretide, flixotide enz) of singulair. Soms is er dan zelfs helemaal geen drempel meer meetbaar!

25-01-2006 om 16:56 uur

Bij mij kwam deze waarde 0,25 uit de test terwijl ik al aan de flixotide zit..
Ik gebruik al flixotide, serevent, ventolin en xyzal..
Vandaar dat ik niet zo'n waarde had mogen blazen..
Bij mij zijn ze nu aan het onderzoeken wat nu.. Nu op dit moment heb ik er al spiriva bij gekregen!

Liefs Laura

26-01-2006 om 10:50 uur

Heb je voor deze test niet moeten stoppen met de medicatie?

Ik heb normaal ook een waslijst aan medicatie, maar heb zeker met een aantal medicijnen 2 tot 4 dagen van te voren moeten stoppen voor de test.

Toen kwam ik op deze score en direct daarna weer van alles moeten inhaleren om de benauwdheid te moeten onderdrukken. Dat ging gelukkig vrij snel.

Ik gebruik nu ook Spiriva. Ik had er de eerste 2 weken wel erg pijn in mijn keel van, ik moest ik meer hoesten/kuchen. Dat was daarna weer over. Het werkt nu best erg goed bij mij.