Histaminetest

17-01-2006 om 09:41 uur Gesloten

Hoi Frans,

Ik heb afgelopen vrijdag een histaminetest gehad..
Nou kwam ik tot buisje 4 (0,25.. histamine)

Wat zegt dit over je astma?
In welke mate heb je dan astma?

Liefs Laura

De reacties zijn gesloten.
17-01-2006 om 11:01 uur

Daar wil ik gelijk een vraag aan koppelen : wanneer kan je door voor een histaminetest???

Ik ben gisteren weer bij de huisarts(in opleiding) geweest.OP 30 december ben ik voor het eerst echt benauwd geweest.
Nu heb ik naast Ventolin,Flixonaise ook Flixotide gekregen.
De huisarts beweert dat je alleen zo'n test kunt doen als je allergieën hebt.Die heb ik dus niet.
Wel reageer ik erg sterk op rooklucht,baklucht en al dat soort dingen.
Ik wil eigenlijk zo'n test doen om te weten of ik me niets verbeeld...maar ook om bevestiging te krijgen dat er iets aan de hand is.

Dus : wanneer ga je door voor de histamine test

groeten Rianne

17-01-2006 om 21:05 uur

eeehm...wát is een histamine test?

groetjes SOnja

17-01-2006 om 22:56 uur
Reactie op sonja

eeehm...wát is een histamine test?

groetjes SOnja

Hiermee wordt de overgevoeligheid van de luchtwegen gemeten door de patiënt een prikkelende stof zoals histamine te laten inademen. Er wordt eerst een hele lage concentratie gegeven, daarna een steeds sterkere concentratie tot de FEV1 daalt met ten minste 20%. Naar aanleiding van deze daling wordt de concentratie of dosis berekend die deze daling geeft van precies 20%, respectievelijk de PC 20 of PD 20 histamine.

[sup]Bron en meer informatie: Spreekuurthuis.nl[/sup]

Zorgprofessional
19-01-2006 om 18:58 uur