singulair en zelfmoord !!

12-10-2009 om 01:44 uur

[youtube]vYRrg7jZuig[/youtube]

dus let goed op met dit medicijn !!!!

ik stop er in ieder geval direkt mee en heb toch de indruk dat het zo veel niet helpt , gebruik daarvoor wel de seretide .

Login of registreer om te reageren
12-10-2009 om 06:54 uur

Zeer triest voor de jongen en zijn familie. Maar ik vind dat je wel zo reeel moet blijven dat bij suicide nooit te zeggen valt of (alleen) een medicijn de oorzaak is. Vaak ziet de omgeving suicide nl. niet aankomen (omdat iemand niet anders dan anders lijkt); dus wie weet speelde er meer mee? Zo niet; het is al langer bekend dat één van de zeer zelden voorkomende bijwerkingen suicidaal gedrag is. Evenals depressies en hallucinaties kunnen optreden.
Ik denk dat je beter eerst met je arts kunt overleggen alvorens je stopt :Y Zoals gezegd; het een zeer zelden optredende bijwerkig. Je ziet het bij meer medicijnen; maar heel veel mensen hebben er geen last van. Dus overleg met arts is raadzaam.
Ik kan zelf bijv. niet tegen Singulair omdat ik er ook een zeer zeldzaam voorkomende bijwerking van krijg nl. anafylactische shock. Maar gelukkig heeft vrijwel niemand dit; ik hoor dat veel mensen er wel baat bij hebben nl ;) 

Singulair [Merck Sharp & Dohme bv]
(Na-zout)
Kauwtablet 'Kleuter' 4 mg.
Kauwtablet 'Junior' 5 mg. De kauwtabletten bevatten aspartaam respectievelijk overeenkomend met 0,674 mg en 0,842 mg fenylalanine.
Tablet 10 mg. 

CFH-Advies
De plaats van montelukast bij de behandeling van astma bij volwassenen en bij kinderen moet nog worden vastgesteld. Montelukast is minder effectief gebleken dan een inhalatiecorticosteroïd. Hoewel van montelukast (in combinatie met hoge doseringen inhalatiecorticosteroïden) een zeker steroïdsparend effect is aangetoond, is de klinische relevantie hiervan niet duidelijk.
Bij inspanningsastma wordt de voorkeur gegeven aan kortwerkende β2-sympathicomimetica; het is nog niet duidelijk wat de plaats van montelukast is ten opzichte van deze middelen. Montelukast heeft als nadeel dat het daarbij als onderhoudstherapie moet worden toegepast.

Eigenschappen
Selectieve leukotrieenantagonist van de CysLT1-receptor. Het remt de door blootstelling aan antigeen opgewekte bronchoconstrictie, zowel in de vroege als in de late fase.

Kinetische gegevens
Resorptie: snel. Tmax = 2–3 uur. Plasma-eiwitbinding: > 99%. Metabolisering: in hoge mate in de lever, waarbij CYP3A4, CYP2A6 en CYP2C9 zijn betrokken, tot niet actieve metabolieten. Eliminatie: bijna geheel met de feces. T1/2 = 2,7–5,5 uur.

Indicaties
Als combinatietherapie bij de behandeling van licht tot matig persisterend astma die met inhalatiecorticosteroïden onvoldoende onder controle is én bij wie 'zo nodig' gebruik van kortwerkende β2-agonisten onvoldoende controle geeft. Bij kinderen als alternatief voor laaggedoseerde inhalatiecorticosteroïden alleen bij licht persisterend astma zonder voorgeschiedenis van ernstige astma-aanvallen (waarvoor orale corticosteroïden nodig waren) die aantoonbaar niet in staat zijn om inhalatiecorticosteroïden te gebruiken. Profylaxe van inspanningsastma.

Zwangerschap/Lactatie
Bij dieren passeert montelukast de placenta. Teratogenese: Uit beperkte gegevens bij de mens geen aanwijzingen voor schadelijkheid. Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken.
Overgang in moedermelk: Ja, bij dieren. Advies: Alleen op strikte indicatie gebruiken.

Bijwerkingen
Zeer vaak (> 10%): bij volwassenen en kinderen vanaf zes jaar hoofdpijn, bij volwassenen buikpijn en bij kleuters buikpijn en dorst. Verder zijn gerapporteerd: maag-darmstoornissen als diarree, misselijkheid, braken, dyspepsie, droge mond, infectieuze gastro-enteritis, tandpijn, vermoeidheid, slapeloosheid, duizeligheid, malaise, abnormaal dromen (waaronder nachtmerries), hallucinaties, sufheid, prikkelbaarheid, agitatie (waaronder agressief gedrag, tremoren), depressie, bezorgdheid, rusteloosheid, toeval, paresthesie/hypo-esthesie, gewrichtspijn, spierpijn en spierkramp, oedeem, overgevoeligheidsreacties (zoals urticaria, pruritus, anafylaxie, angio-oedeem, erythema nodosum en huiduitslag), toegenomen bloedingsneiging en blauwe plekken, palpitaties, stijging van transaminasewaarden en cholestatische hepatitis. Zeer zelden suïcidaal gedrag en het churg-strausssyndroom.

Interacties
Omdat montelukast wordt gemetaboliseerd door CYP3A4 is bij gelijktijdig gebruik van inductoren van CYP3A4 zoals fenytoïne, fenobarbital of rifampicine, voorzichtigheid geboden.

Waarschuwingen en voorzorgen
Montelukast niet gebruiken voor de verlichting van een acute astma-aanval; hiervoor dienen kortwerkende β2-agonisten te worden gebruikt. Montelukast dient niet als vervanging voor orale of inhalatiecorticosteroïden. Monotherapie met montelukast bij matig persisterend astma wordt niet aanbevolen. Aanvullende inflammatoire therapie overwegen (volgens het stappenplan bij astma) indien bij gebruik als monotherapie bij licht persisterend astma bij kinderen de astmacontrole onvoldoende is. Het optreden van het churg-strausssyndroom kan niet worden uitgesloten. Bij optreden van eosinofilie, vasculitische uitslag, verergering pulmonale symptomen, cardiale of neurologische complicaties dient de behandeling te worden herzien. Er werden geen specifieke veiligheidsproblemen vastgesteld bij kinderen, maar de ervaring in deze populatie is beperkt.

Dosering
Als adjuvans bij onderhoudsbehandeling van astma en profylaxe inspanningsastma: Volwassenen en kinderen ≥ 15 j.: 10 mg per dag vóór het slapen gaan. Kinderen 6–14 j.: 5 mg per dag vóór het slapen gaan. Kinderen 2–5 j.: 4 mg vóór het slapen gaan.
Als vervanging voor een lage dosis inhalatiecorticosteroïd Kinderen 6–14 j.: 5 mg per dag vóór het slapen gaan. Kinderen 2–5 j.: 4 mg vóór het slapen gaan.
De tabletten innemen 1 uur vóór of 2 uur ná een maaltijd.

Bron

Login of registreer om te reageren
12-10-2009 om 09:02 uur

Tja, dan denk ik: voorbarige conclusie.
Suicide zie je niet altijd aankomen, zoals Mir ook zegt.
Dus ja, ik blijf gewoon singulair slikken. Er gebeuren overal wel zelde rare dingen met medicijnen. Seretide is vast ook niet ongevaarlijk voor bepaalde mensen.
Als het medicijn niet veilig zou zijn, dan zou het ook niet al zo lang op de markt zijn en zoveel gebruikt worden.

Mijn advies Andy: Stop niet zomaar en overleg eerst met je arts.

Login of registreer om te reageren
Moderator
12-10-2009 om 18:58 uur

Ik gebruik ook singulair en ga ook zeker niet stoppen hiermee door dit bericht
Het is absoluut zeer triestig voor de familie en vrienden maar ik ga er voor alsnog niet vanuit dat ik spontaan suicidaal zal worden

Login of registreer om te reageren
12-10-2009 om 19:11 uur

Ik denk ook dat je geen overhaaste beslissingen mag nemen.
Geneesmiddelenonderzoek is heel streng. Ik heb er zelf ooit aan meegedaan en alle symptomen die je gewaar wordt in de periode dat je het medicijn neemt moet je opgeven en worden ook opgenomen in de bijsluiter. Het hoeft dus niet eens noodzakelijk zo te zijn dat bij die kleine minderheid het suicidale gedrag werkelijk door singulair komt, het kan net zo goed gewoon in die periode ontstaan zijn.

Login of registreer om te reageren
12-10-2009 om 19:21 uur

Ik slik al jaren singulair en heb nooit bewust last gehad van stemmingswisselingen of suicidaal gedrag wat ik kan linken aan de singulair. Ik ga er dus ook absoluut niet mee stoppen. Het zal vast voorkomen, staat ook gewoon in de bijsluiter maar heb je wel eens gelezen wat er in de bijsluiter van een simpel paracetamolletje staat. Een beetje relativeren lijkt me op zijn plaats.

Login of registreer om te reageren
13-10-2009 om 12:51 uur

wel raar dan , ik kom na 2 uur slapen altijd wakker met angstaanvallen , en ik ga niet zeggen dat ik zelfmoordgedachten heb maar ik heb geen zin meer om te babbelen en ik ben volledig in mezelf gekeerd .

Dit heb ik alleen in de periode dat ik singulair neem , ik ben er ondertussen al 3 keer mee gestopt en terug begonnen .

een andere reden dat ik depri loop kan ook zijn dat ik van mijn vrouw niks van begrip krijg over mijn astma alsook van mijn naaste omgeving . 

Login of registreer om te reageren
13-10-2009 om 12:54 uur

@andy, Ik denk dat het slim is om dit met je arts te bespreken. Er zijn ook nog andere medicijenen dan singulair ;) Wie weet voel je , je daar prettiger bij.

Zelf gebruik ik al jaren singulair en tot op heden geen klachten van. Het wisseld erg per persoon. Maar het is nooit slim om zonder overleg te stoppen met medicatie. Je gebruikt het immers niet voor niets! ;)

Dus gewoon naar je huisarts gaan. Je angst/vraag bespreken. Deze kan je het beste helpen.

Gr Samantha

Login of registreer om te reageren
13-10-2009 om 15:38 uur

Hoi Andy,

Ik ben een tijd op het randje van depressiviteit geweest met oa zelfmoordgedachten. Dit kwam niet door singulair, maar wel door mijn astma omdat ik het niet kon accepteren (daarnaast waren er ook nog andere dingen). Ik zou de oorzaak niet direct bij singulair leggen dus. Zoals Sam zegt, met je HA overleggen. Deze kan je eventueel ook aan therapie helpen. Het is in ieder geval belangrijk dat je niet blijft rondlopen met dit probleem!!!

Sterkte

Nina

Login of registreer om te reageren
12-10-2019 om 13:17 uur

Hoi, ik heb Montelukast voorgeschreven gekregen om seretide , nasonex en desloratadine te helpen. Na 1 dag ben ik er weer mee gestopt want ik wilde een eind aan mijn leven maken, en ik dacht wel: Wat slik ik, voor dat ik iets doe, de bijsluiter lezen. En bij zeer zeldzaam stond die mogelijke bijwerking. Ik nam niet een volgende dosis. Heb het bijwerkingenformulier ingevuld. Mijn huisarts gewaarschuwd. 0900 113 gebeld voor tips. Ik ben best wel gevoelig voor bijwerkingen, en ik heb wel ervaring met neerslachtigheid, maar dit was duidelijk een nare bijwerking die mijn talent voor neerslachtigheid verveelvuldigde. Of hoe dat heet, versterkte. Ik denk een talent voor neerslachtigheid is een contraindicatie, en ik ben wel een beetje boos dat ik niet gewaarschuwd was voor deze mogelijke bijwerking. Ik had mij wel erg verheugd op dit middel omdat ik benauwd werd in het verkeer. Meer in mijn KNO holtes dan in mijn longen. De KNO arts gaf mij nasonex want daarzonder is mijn neusholte helemaal dicht van de allergie. Ik zag ook dit youtube filmpje van een moeder die haar zoon verloor na een paar Montelukast tabletten, zonder depressie geschiedenis. Het gaat nu mij wel beter. En ik ga thee drinken, onder de mensen zijn. Vriendelijke groet Yoram

Login of registreer om te reageren
12-10-2019 om 17:22 uur

@YoramDiamand artsen waarschuwen je voor de meest voorkomende bijwerkingen, daarnaast kan je altijd online kijken voor de bijsluiter, apotheek.nl en het farmaceutisch kompas.
Enorm naar dat je deze heftige bijwerking hebt ervaren, maar voortaan wellicht zelf even bijsluiters doorlezen voor je begint? Aan de andere kant zijn er ook mensen die spontaan bijwerkingen krijgen van het lezen van de bijwerkingen wat het lastig maakt voor artsen.
Wel enorm goed dat je meteen 0900 113 hebt gebeld en deze bijwerking hebt gemeld! Is de arts die dit voorschreef ook op de hoogte van jouw gevoeligheid voor neerslachtigheid? Zo nee dan zou ik dat wel informeren.

Even een voorbeeld paracetamol is in hoge doseringen slechter voor je lever den andere pillen en dit weet ik ook alleen omdat ik een geneesmiddelenboek heb. Toch word vaak bij pijn pcm als snoepjes voorgeschreven in hoge doseringen bij pijn. Ik mag nu maximaal nog de halve dosering en liever helemaal niet, omdat ik vermoedelijk daardoor dus een leverontsteking heb gehad. En dat word nooit gemeld dat dit kan, komt gelukkig ook niet heel vaak voor.

Kortom het is dus altijd zelf blijven opletten!

En ik hoop oprecht dat je nu van je neerslachtige gevoelens af bent! En voor een ieder die ermee te maken heeft hoop ik dat jullie ze kunnen verslaan!

Login of registreer om te reageren