Heb ik echt astma???

12-01-2006 om 21:40 uur Gesloten

Hallo,

Voor de kerst kreeg ik een aanval waarbij ik hartkloppingen kreeg en een benauwd gevoel, het gevoel flauw te vallen overviel mij, dit is gelukkig niet gebeurd maar ik bleef mij erg ziek, misselijk voelen en mijn hart bleef te snel gaan zo een 120 slagen per minuut. De dokter stuurde mij naar het ziekenhuis en daar hebben ze mij onderzocht, ze dachten eerst aan een ontstoken hartzakje, later werd het hyperventilatie en daarna ben ik doorverwezen naar de longarts en deze heeft mij een histamine-provocatietest laten doen. Tijdens de test heb ik het niet benauwder gekregen maar toch constateerde men dat mijn longen er op reageerden. De volgende dag werd mij medegedeeld dat ik let wel zware astma zou hebben. Ik kan er niet bij na 1 test is dat de uitslag!!! Ik piep en hijg overigens niet en ik heb sinds het eerste voorval geen zware ademnood gehad, wel lichtelijk benauwd zo nu en dan. Verder is het zo dat ik nog nooit een piepende ademhaling heb gehad en ik hoest ook helemaal niet en mn longen klinken schoon volgens de longarts, op foto's was ook niets te zien. Kunnen ze een verkeerde diagnose hebben gesteld, ik wordt van al dat heen en weer geslinger van wat er aan de hand zou kunnen zijn ontzettend angstig en dat helpt niet mee aan de klachten, ook heb ik niet het idee dat ze mijn vragen goed kunnen beantwoorden als ik iets vraag bijvoorbeeld hoe het kan dat ik sinds het eerste incident continu licht in mn hoofd ben en moe alleen als antwoord geven..."ja dat kan erbij horen"  Kan 1 zo een testje onomstotelijik aantonen dat ik astma heb??????????   M.v.g. Melanie

De reacties zijn gesloten.
13-01-2006 om 12:40 uur

Hoi Melanie,

Een diagnose stellen aan de hand van één onderzoek waarbij je eigenlijk naar eigen zeggen niet op reageerde lijkt mij persoonlijk ietwat voorbarig. Waarom vraag je niet om een ander longonderzoek, als het zo stellig is medegedeeld ?

Vraag bijvoorbeeld eens om een longfunctie (onderzoek) en laat het de histamine-provocatietest resultaten eens toelichten zodat het voor jou begrijpenlijk wordt dat zij de diagnose astma hebben gesteld. Succes ermee.

Groeten,
Stuart

13-01-2006 om 15:20 uur

Hoi Melanie,

Wel raar dat je nooit iets gemerkt hebt en dan uit zo'n test blijkt dat je zwaar astma hebt. :?

Kan me voorstellen dat je heen en weer geslingerd wordt.
Je hele leven wordt op de kop gezet.

Ik zou ook om uitleg vragen!!!
sterkte Rianne

Zorgprofessional
13-01-2006 om 16:22 uur

Beste Melanie

Je begrijpt dat het erg lastig om van afstand iets verstaindigs te zeggen, laat staan of je astma hebt of niet maar dit kan ik je wel vertellen:

1. Sommige mensen kunnen inderdaad niet goed voelen of ze luchtwegvernauwing hebben of niet. Dat lijkt prettig, maar kan erg lastig zijn omdat als het verergert er te weinig alarmsignalen komen. Soms is het dan handig om een piekstroommeter bij je te hebben zodat je af en toe kunt meten hoe het met de longen is. Moet je natuurlijk wel weten wat voor jou een goed waarde is.
2. Bij een histamine provocatie test meet je of de luchtwegen prikkelbaar zijn. Je ademt een stofje in dat de luchtwegen irriteert, als de dosis voor jou sterk genoeg is gaan de luchtwegen vernauwen, dat wordt met longfunctie gemeten. Als de dosis van het prikkelende stofje (meestal histamine) maar hoog genoeg is wordt iedereen wel benauwd. Bij mensen met astma is dat al bij een heel lage dosis.
Bij de klachten die je aangaf en een duidelijk afwijkende histamineprovocatietest kan ik me voorstellen dat de conclusie: astma wordt gesteld.
3. Als je twijfelt, niet begrijpt: uitleg vragen. Twijfel je nog dan kun je altijd een second opinion aanvragen.

Succes

Frans

13-01-2006 om 18:29 uur

Bedankt voor uw antwoord en ik zal zeker een second opinion aanvragen want ik begrijp er niets van ..... ik had het vanmorgen overigens een beetje benauwd (ook weer niet piepen of hoesten, niets) toen ik in beweging kwam en echt aan het huishouden ging werd ik wat kortademiger maar had niet het idee dat ik geen lucht in mn longen kreeg , ik begon dus wel vaker te ademhalen en wat dieper daarom besloot ik maar een pufje te proberen van wat mij is voor geschreven bij acute benauwdheid te weten Bricanyl 500, dit deed echter niets vandaar dat mijn vermoeden dat het geen astma is groeit, is dat terecht of is dat een hele foute conclusie..... Ik heb zelf veel meer het idee dat mijn klachten passen bij hyperventilatie en ik heb daarom nog 1 belangrijke vraag aan u. Toen ik de histamineprovocatietest deed was ik van tevoren al een beetje benauwd (ik krijg het meestal benauwd als ik me onder spanning voel staan of zenuwachtig ben) ik ging dus heel onrustig de test in dat heb ik overigens ook aangegeven, ik wist dat ik histamine moest inademen en werd daar ook wat onrustig van, kan het zijn dat ik aan het hyperventileren was en zij daarom hebben gezien dat er een reactie was??? Dit vraag ik mij temeer af omdat ik met het inademen van de histamine niets heb gevoeld!!!! Ik hoop dat u deze vraag nog wilt beantwoorden..... in ieder geval nogmaals bedankt voor het beantwoorden van mijn eerste vraag. met vriendelijke groet, Melanie

13-01-2006 om 18:53 uur

Beste Rianne en Stuart ook erg bedankt voor jullie reactie!!!! mvg Melanie

Zorgprofessional
16-01-2006 om 20:14 uur

Ja, dit kan heel goed hyperventilatie zijn. Is soms lastig van astma te onderscheiden omdat het een het ander kan beinvloeden: Je kunt bij een astma aanval gaan hyperventileren en omgekeerd kun je bij een aanval van hyperventilatie de luchtwegen zodanig irriteren dat dit weer tot astmaklachten leidt. Lastig he.

Daarom kan een piekstroommeter die je bij je hebt zo handig zijn: als je je benauwd voelt kun je kijken of de waarde lager is dan anders.

Ook: bij hyperventilatie heb je vaak last van tintelingen en duizeligheid. Misschien herken je dat.

Er zijn testen om te kijken of je hyperventleert, die zijn echter niet zo gevoelig, maar met analyse van de ademgassen en goede observatie kan de longarts er soms wel uitkomen.

Succes

Frans