Ervaringen met Inhalatiemedicatie

05-08-2005 om 22:43 uur

In dit topic kun je alle ervaringen kwijt over inhalatiemedicatie, oftewel puffers.
Vertel ook hoe je ze inhaleert; met of zonder voorzetkamer e.d

Heb je ook last van vervelende bijwerkingen? dan horen wij dat graag!

Login of registreer om te reageren
07-08-2005 om 15:37 uur

Er loopt een onderzoek van het UMC Groningen naar bijwerkingen van inhalators. Ik heb een vragenlijst ingevuld, viel mij op dat er veel vragen waren over slijm in de keel, heesheid, schorheid (vroeg mij af wat het verschil is ???), blauwe plekken.
Ik herkende wel veel, ik gebruik Serevent en Flixotide dagelijks met voorzetkamer en ik spoel altijd mijn mond. Toch last van heesheid. En wanneer ik tijdelijk meer flixotide moet nemen wordt het helemaal erg.

Login of registreer om te reageren
07-08-2005 om 21:22 uur
Reactie op Loutje
Er loopt een onderzoek van het UMC Groningen naar bijwerkingen van inhalators. Ik heb een vragenlijst ingevuld, viel mij op dat er veel vragen waren over slijm in de keel, heesheid, schorheid (vroeg mij af wat het verschil is ???), blauwe plekken.
Ik herkende wel veel, ik gebruik Serevent en Flixotide dagelijks met voorzetkamer en ik spoel altijd mijn mond. Toch last van heesheid. En wanneer ik tijdelijk meer flixotide moet nemen wordt het helemaal erg.

Blauwe plekken? Wat was precies de vraag???
Viento (zoontje van 3) zit standaard onder de grote blauwe plekken waar we soms niet weten waar ze vandaan komen (op zijn billen onder zijn luier!)

Martha

Login of registreer om te reageren
07-08-2005 om 22:06 uur

Ik gebruik dagelijks serevent 50µg en pulmicort 400µg, die ik allebei in principe 2x daags moet nemen. In goede periodes neem ik echter alleen 's avonds deze medicijnen in, want ik heb ook veel last van heesheid. Toen ik op mijn 15e begon met pulmicort (toen 1600 µg per dag) had ik erg veel last van keelpijn, maar mijn longarts reageerde daarop met *dat kan niet*. Nee dat klets ik uit mijn nek  ???. Paar jaar later met de huisarts een proefperiode afgesproken waarin ik kon stoppen met pulmicort om te kijken of mijn stemklachten minder werden, want ik kreeg ondertussen logopedie om een knobbeltje (door irritatie) dat op mijn stembanden was gegroeid weer weg te krijgen. Zonder pulmicort werd mijn stem steeds sterker en had k minder last van een schorre stem, maar helaas kreeg ik binnen een half jaar een zware luchtweginfectie waardoor de huisarts het onverantwoord vond me zonder pulmicort verder te laten gaan. Sindsdien heb ik er maar enigszins mee leren leven  :-[, want andere mogelijkheden zijn er niet voor me. Voor zover ik weet heb ik geen andere bijwerkingen van deze medicijnen, al heb k soms wel periodes last gehad van onregelmatige hartslag, wat mogelijk met serevent te maken zou kunnen hebben?. Tja bijwerkingen of niet, k kan blijkbaar niet zonder deze medicijnen. Beste van de 2 kwaden dan maar? Ik hoop wel dat ze veel onderzoek blijven doen en de bijwerkingen weten terug te dringen!

Login of registreer om te reageren
08-08-2005 om 22:20 uur
Reactie op Grietje

Voor zover ik weet heb ik geen andere bijwerkingen van deze medicijnen, al heb k soms wel periodes last gehad van onregelmatige hartslag, wat mogelijk met serevent te maken zou kunnen hebben?. Tja bijwerkingen of niet, k kan blijkbaar niet zonder deze medicijnen.

Door de seretide (serevent en flixotide in 1 puffer) heb ik een gemiddelde pols van 130 das best hoog maar dat heb ik al sinds ik het gebruik, dit is tevens een bijwerking van (te) veel ventoline.
Ik ben ook een aantal keer bij de huisarts geweest voor onverklaarbare blauwe plekken en zij vertelde mij ook dat dit een bijwerking van de corticosteroide is als je het langer gebruikt!

Gr
Patty

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 12:53 uur
Reactie op patty

Reactie op Grietje
Voor zover ik weet heb ik geen andere bijwerkingen van deze medicijnen, al heb k soms wel periodes last gehad van onregelmatige hartslag, wat mogelijk met serevent te maken zou kunnen hebben?. Tja bijwerkingen of niet, k kan blijkbaar niet zonder deze medicijnen.

Door de seretide (serevent en flixotide in 1 puffer) heb ik een gemiddelde pols van 130 das best hoog maar dat heb ik al sinds ik het gebruik, dit is tevens een bijwerking van (te) veel ventoline.
Ik ben ook een aantal keer bij de huisarts geweest voor onverklaarbare blauwe plekken en zij vertelde mij ook dat dit een bijwerking van de corticosteroide is als je het langer gebruikt!

Gr
Patty

Dan is dat dus duidelijk... En daar is niets tegen te doen?

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 23:43 uur
Reactie op patty

Door de seretide (serevent en flixotide in 1 puffer) heb ik een gemiddelde pols van 130 das best hoog maar dat heb ik al sinds ik het gebruik, dit is tevens een bijwerking van (te) veel ventoline.

Ik heb periodes dat mijn hart zo snel tekeer gaat dat het net lijkt of ik een heel eind heb hardgelopen, waar ik vooral 's nachts als ik rustig in mijn bed lig last van heb (of dan merk ik het het meeste). Ik kan dan niet in slaap vallen, omdat het zo'n opgejaagd gevoel geeft. Ik heb al langer het idee dat het door de serevent komt, niet voor niets heeft mijn longarts me gewaarschuwd absoluut niet méér dan door hem voorgeschreven in te nemen. Dat was namelijk het advies van mijn huisarts voor slechte periodes: medicijnen verdubbelen. Met pulmicort zou ik dat eventueel nog wel kunnen doen, al zit ik nu met 800µg al op de maximum dosis als vermeld in de bijsluiter, dus ook dat zou ik liever met een arts overleggen. Het stomme is alleen dat mijn huisarts me niet serieus lijkt te nemen als ik met klachten van snelle/onregelmatige hartslag bij hem kom, want het enige dat hij lijkt te kunnen verzinnen is: "heb je de laatste tijd veel last van stress?" GRRRR tuurlijk heeft stress negatieve lichamelijke gevolgen maar lang niet alles ligt daaraan hoor! Ik kan daar zo moedeloos van worden, als of je tegen een deur staat te praten.
Niet voor niks dat ik zelf ga experimenteren (en dat hoor ik van meerdere mensen). Op een gegeven moment ben ik van pulmicort en serevent dus de helft van wat voorgeschreven was gaan innemen, zolang het goed gaat. Als het dan niet goed gaat kan ik zonder extra risico meer innemen (dus gewoon wat ik eigenlijk hoor in te nemen), maar heb ik in de betere periodes (hopelijk) minder last van bijwerkingen. Dat doe ik nu al een paar jaar zo, en het gaat in het algemeen heel goed, maar ik blijf het vaag vinden dat astma-patiënten bij het doseren van de hoeveelheid medicijnen en het beperken van bijwerkingen niet meer hulp en voorlichting krijgen van hun artsen.

Login of registreer om te reageren
08-08-2005 om 18:41 uur

Blauwe plekken? Wat was precies de vraag???
Viento (zoontje van 3) zit standaard onder de grote blauwe plekken waar we soms niet weten waar ze vandaan komen (op zijn billen onder zijn luier!)

OK, ben nog niet heel handig met het forum, bovenstaand is een quote uit berichtje van Martha. :)

Ik weet niet meer letterlijk wat de vraag was, maar het was iets in de trant van 'heeft u vaak last van blauwe plekken'. Dat heb ik dus, bij vlagen. Als ik me een beetje stoot soms een grote blauwe plek en ook wel eens onverklaarbare. Heb het afgelopen winter nog laten onderzoeken (bloed geprikt) voor alle zekerheid, huisarts vond dit ook het beste. Daar kwam niets uit. Het KAN door de medicijnen komen. Hoeft niet, want mijn moeder heeft dit 'probleem' ook en gebruikt alleen een paar weken per jaar anti-histamine pilletjes tegen hooikoorts.

Martha, als ik jou was, zou ik even laten onderzoeken.
Groetjes,
Loutje

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 17:09 uur

:-\ Ik heb op mijn lichaam ook ontelbare blauwe plekken zonder dat ik mij kan herinneren of ik ergens gestoten heb.
Mijn armen zitten helemaal onder de kleine blauwe plekjes. Ik maak me er niet zoveel zorgen om, heb al genoeg aan mijn lichaam. En bovendien is het niet pijnlijk. Nu met dit weer is alles bedekt. Tijdens sport vragen mensen er wel naar, of ik niet wat te druk bezig ben geweest. Ik:  ??? waar heb je het over... Oh dat...
Volgende keer bij de huisarts (voor mijn 4 wekelijkse desensibilisatie-prik) maar eens even navragen (als ik het niet vergeet).

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 18:01 uur

Ja, blauwe plekken, sinds een maand of twee heb ik daar ook last van, althans valt het me op, kan geen zinnige  reden verzinnen hoe ik er aan kom.
Ik gebruik symbicort en spririva.

Marieke.

Login of registreer om te reageren
09-08-2005 om 20:32 uur

Famke, vraag idd maar wel naar bij de huisarts. De mijne zei dat als er heel veel kleine plekjes spontaan ontstaan je altijd langs moet komen.

Wat betreft de vraag (sorry, weet even niet meer van wie) wat er tegen te doen is: weet ik niet, hangt waarschijnlijk af van hoe erg het is en of aan te tonen is dat het door de medicijnen komt. Bij mij hoeft dat niet zo te zijn,  heb er bijv. de afgelopen paar maanden geen last van gehad bij ongewijzigd medicijngebruik. Vraag dus je huisarts, longarts of andere arts die jou je medicijnen voorschrijft.

Loutje

Login of registreer om te reageren