zoveel vraagtekens

09-01-2006 om 20:52 uur

Ik heb een zoontje dat vanaf zijn 8e week stijf onder het eczeem heeft gezeten altijd.
Op 2,5 jarige leeftijd bleek na onderzoek een huisstofmijtallergie en een allergie voor honden
en katten......na verwijdering van onze huisdieren en saneren van het huis verdween het
eczeem als sneeuw voor de zon terwijl deze toch altijd vrij ernstig was.
Eureka zou je denken,maar hiermee begon een lange periode van ziekzijn, onze zoon werd
3 weken in de maand ziek, vaak zonder duidelijke symptomen maar altijd met koortsen tussen de
39,5 en 40,5 graden en algemeen rotvoelen.....
Na dik 2 jaar HEEEELLL veel ziekzijn heb ik een verwijzing gekregen naar de kinderarts en zijn
afweersysteem is onderzocht, dit bleek in orde......
Nu heeft hij sinds augustug flixotide op proef bij verdenking op astma.....hij krijgt 2 pufjes van
250 per dag (best hoog want hij is net 5 geworden) en hij krijgt alsie naar school gaat 2x daags
20 druppels fenistil tegen de huisstofmijt en viezigheid op school.
Sinds mijn zoontje flixotide krijgt is het een ander kind, fitter....zijn ontwikkeling die altijd traag
leek te verlopen gaat nu wat sneller lijkt wel .
Het jongetje was altijd moe, en is fitter maar nu de laatste weken vind ik hem weer minder.
Veel moe, hij heeft pas een kuur amoxicilline gehad omdattie HEEL lelijk hoestte en daar koorts
bij had.....dit is nog geen 1,5 week geleden en nu heeftie WEER koorts en een lelijke hoest en
oorpijn erbij....ik word zo moedeloos van al het ziekzijn......
Uit bloedonderzoek blijkt geen huisdierallergie meer inmiddels maar wel een schrikbarend hoge
waarde op de huisstofmijt, zelfs de kinderarts fronste de wenkbrauwen zo hoog....
Mijn kinderarts had het over verborgen astma....mijn zoontje heeft dus veel symptomen van
astma maar (nog) niet de echte benauwdheid.....
Hoe is het mogelijk dat bij zo'n hoge dosis flixotide mijn zoon nog regelmatig zo lelijk hoest?
En wat kan je als ouders doen om een kind met luchtwegproblemen in een zo goed mogelijke
conditie te krijgen/houden.....is dit uberhaupt wel mogelijk??

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
10-01-2006 om 17:33 uur

Beste Sissi

Veel vragen over een lastig probleem en een ziek kind. Ik ga kijken hoe ver ik voor je kom.

1. Er is dus sprake van allergie, in elk geval voor huisdieren en voor huisstofmijt
2. er is sprake van astma
3. Flixotide en saneren van het huis helpt.

OK, zo hoort het, maar nu:

4. Sinds enkele weken weer veel hoest. Het is winter, er gaan nu veel luchtweginfecties door vooral virussen rond. Dat kun je gewoon niet voorkomen. Met de medicijnen hoop je dat hij daarbij niet zo veel last heeft, maar de infectie zul je blijven merken. Dat betekent: uitzieken, kan een paar weken, tot ruim een maand duren. Flixotide helpt daar niet veel bij. Hij kan natuurlijk ook een longontstekking oplopen: pas op voor hoge koorts en ziek zijn, dan is antibiotica nodig, heeft hij dus al gehad. Is er trouwens geen sprake van kinkhoest?

5. Torenhoge allergie voor huisstofmijt kan ook veel neusklachten geven. Heeft hij daaar last van, want dat kan de astma verergeren en is met neusspray meestal goed te behandelen. Ook zou hij misschien met met immunotherapie tegen huisstofmijt behandeld kunnen worden (onder de tong zou op deze leeftijd al kunnen).

Sterkte

FRans

Login of registreer om te reageren
11-01-2006 om 07:40 uur

bedankt voor je antwoord, alle stukjes helpen een beetje in deze zoektocht.
Want dat is het....allergie/astma, het is een constante zoektocht naar een manier
om het leven zo aangenaam mogelijk te maken voor je kind....

Over die immunologie, als ik dat zo lees klinkt het mooi maar vraag ik me het
volgende af: is het niet zo dat als je het lichaam immuun maakt voor de huisstofmijt
dat het dan wat anders gaat zoeken om allergisch op te reageren omdat het kind
nou eenmaal die neiging om overdreven te reageren met zijn lijf heeft???

Ik zal het volgende keer eens voorleggen bij de kinderarts...of moet je daarvoor
een verwijzing hebben naar een allergoloog?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
12-01-2006 om 17:22 uur

Ik zou het eerst bespreken met de kinderarts. Als hij geen ervaring heeft met bv immunotherapie kan die altijd doorsturen.

Login of registreer om te reageren
14-01-2006 om 15:07 uur

Hoi Sissl,

jouw verhaal lijkt in veel opzichten op het verhaal over mijn dochtertje. Ze had vanaf dat ze een paar maanden oud was ook erg eczeem. Toen ze 2 was is ze ook getest op allergiën, daar kwam huisstofmijt, honden en katten uit. Wij hadden geen huisdieren, dus konden weinig doen. Wel saneren en dat hebben we gedaan. De eczeem is in de loop der jaren veel minder geworden en nu heeft ze er af en toe nog last van, maar in iets mindere mate. Ze is nu 5½ jaar.
Ze heeft nu ook astma, op dezelfde manier die jij beschrijft. Ze heeft ook Flixotide om te puffen nu, tweemaal per dag één pufje, maar nu tijdelijk tweemaal daags twee pufjes.
Vorig jaar heeft ze nog eens een allergietest gedaan en daar kwam ineens veel meer uit: huisstofmijt, honden, katten, paarden, grassen, pollen en bomen. Ze reageert op alles meer dan maximaal. De huisarts had nog nooit zo'n uitslag meegemaakt bij zo'n jong kind. Heel heftig dus.

Nu is het bij ons zo dat ze sinds augustus van de ene in de andere ontsteking rolt. Luchtwegonteking, longontsteking, keelontsteking, nog een luchtwegontsteking, kaakholte ontsteking en nu een ontsteking aan het zeefbeen (de holte naast de kaakholte, tegen de neus aan). Ze heeft er ontzettend veel last van. Telkens compleet met koorts en veel pijn. Nu heeft ze wéér een antibiotica kuur gekregen, dat ging niet anders.
Ze heeft nu ook Flixonase gekregen, die we voorlopig moeten blijven gebruiken. Vanwege al die allergiën, om haar neus wat te "sparen". Ik gebruik zelf al jaren Flixotide en Flixonase, vooral bij de Flixonase heb ik heel veel baat. Ik ben zelf ook met Oralgen (immunotherapie) bezig en ben benieuwd of dat wat gaat helpen, maar omdat ik zo vreselijk veel allergiën heb, ben ik bang dat het uiteindelijk niet veel gaat helpen.
Wij hebben ons voorgenomen om naar een kinderarts te gaan als ze binnen korte tijd nog eens zo'n ontsteking of iets dergelijks krijgt. Maar wat zou een kinderarts kunnen onderzoeken en/of doen? We weten waar ze allergisch voor is, wat kun je nog meer?

Anita

Login of registreer om te reageren