Baby en astma aanval...

08-01-2006 om 11:32 uur

Ik zit met een hele hoop vragen, nadat de dokter vannacht een astma aanval vaststelde bij mijn zoon van 7 maanden oud...
Gister avond toen ik mijn zoontje wakker maakte voor de laatse voeding, haalde ik hem heel benauwd uit zn bedje, hij ruiste als een radio dan kan doen...
Nu was hij al een paar dagen ziek, dus dacht nog zal daar wel mee te maken hebben...
Het werd alleen steeds erger, en op aanrade van de dokter heb ik hem een puf
je gegeven van mijn oudste zoon (ventolin hij heeft dat voor brongites)  hierop leek het alleen maar nog erger te worden hij begon steeds harder te ruizen kreeg een dik buikje en werd suffig....
Volgens de dokter kon het niet van de ventolin komen ik betwijfel dat...
Het werd dus zo eng dat ik om 2 uur snachts met de taxi naar de dokterspost ben gegaan, de dokter zei gelijk die heeft een astma aanval volgens hem veroorzaakt door de virusinfectie die hij al had...
Ik moest thuis nog maar eend met hem gaan puffen, wat ik dus niet meer durf met die ventolin...

Gelukkig na dat ik hem gevoed had viel hij in slaap hij bleef wel ruien maar het werd wel steeds minder...
Nu zit ik dus met 1000 vragen, vind het nogal een heftige diagnose astma, zonder verdere uitleg...

Kan ik dit bijvoorbeeld nu voortaan altijd verwachten als hij eens ziek is? 
Zal hij nu echt astma ontwikkelen, is het niet erg vroeg  met 7 maanden zo'n aanval?
Is er nu heel veel kans op herhaling of kan het ook eenmalig zijn?
Wat kan ik het beste doen als het weer gebeurt?
Wat kan ik allemaal doen om het te voorkomen?
Kan het door voedings middelen ook opgewekt worden?
Het is een overgevoelig kind dat zoiezo, heeft ook exceem, kan bijna tegen geen enkele badschuim shampoo, zelf niet balneum, en dat soort dingen alleen kneipp  werkt bij hem...

Ik dacht trouwens dat borstvoeidng ook hielp dat te voorkomen, dat krijgt hij dus al 7 maanden is het nu zoeizo beter daar mee door te gaan om nog meer allergie klachten te voorkomen?

Misschien is er hier iemand die ergens antwoord op heeft...
Voel me echt super onzeker met zo'n diagnose naar huis gestuurt te zijn...

Login of registreer om te reageren
08-01-2006 om 11:44 uur

Erg heftig verhaal en ik kan me voortsellen dat je geschrokken bent en met veel vragen zit. Dat hij een astma aanval kreeg door een virus dat kan gebeurt bij mijn dochtertje ook wel eens.  7 maanden is ook niet te jong voor een aanval bij die van mij begon het met 3 maanden. maar om meteen de stempel astma te geven vind ik wel erg snel. het kan best zo zijn dat dit de eertse en laatste keer was maar als ik je verhaal lees over ecxeem en allergieën dan heeft hij volgens mij wel een verhoogde kans op astma (maar in mijn buurt zijn ook kindjes die erge exceem en allergieën hebben en geen astma) dus het is eigenlijk gewoon afwachten. Ik zou wel nog een afspraak maken met de huisarts om gewoon even al je vragen te kunnen stellen en een wat betere uitleg te krijgen. Ik hoop voor jullie dat je zoontje al weer wat is opgenapt en dat het maar bij een keertje blijft! STERKTE!

Login of registreer om te reageren
08-01-2006 om 11:49 uur

Dankje wel voor je reactie...
Hij kreeg ook niet het stempel jij hebt astma...
Maar hij zei hij heeft een astma aanval...
Ga idd nog een afspraak met mn eigen huisarts maken want heb veel te veel vragen...
Maar ben blij te horen dat dat wel eenmalig zou kunnen zijn...

Login of registreer om te reageren
08-01-2006 om 22:15 uur

Inderdaad, na een aanval  moeten ze het niet
meteen astma gaan noemen, hiermee word toch
meteen paniek gezaaid!!
Bij mijn zoontje is er bijna een jaar overheen gegaan
voordat ze het astma gingen noemen, voor die tijd
was het altijd chronische kinderverkoudheid.
Ik zou ook snel proberen bij de huisarts terecht te komen, hier
krijg je misschien iets meer duidelijkheid. En die borstvoeding
heb ik ook gegeven en toch heeft Keanu astma, dus het voorkomt
het toch niet helemaal. Suc6 ermee.

Groetjes Jill

Login of registreer om te reageren
09-01-2006 om 10:37 uur

Mijn beide kinderen (3,5 en 1,5) zijn KNO kindjes. Mijn oudste (dochter) heeft toen ze 9 maanden was RS met complicaties gehad, uiteindelijk longontsteking. VEEL oorontstekingen, en tot op de dag van vandaag puffen met pulmicort en soms brycolin (soort ventolin). Mijn zoontje loopt ook bij de kinmderarts i.v.m. astmatische klachten. Heeft net weer een forse astma aanval met brongitis gehad.

Astma bij zulke jonge kinderen is niet echt als definitieve diagnose vast te stellen, heb ik me door de kinderarts laten vertellen. Wel kan een kind gevoelig zijn voor luchtweg problemen. Één van deze problemen kan een astma aanval, n.a.v. bijvoorbeeld RSV zijn. Dit betekend in feite dat er een soort verkramping in de luchtwegen plaatsvind. Wil niet zeggen dat je kind astma "heeft", of echt "astmapatient" is. Wel is het vreselijk tobben. Kan er boeken over volschrijven. Als je vaak dergelijke problemen hebt met je kind(eren) raad ik je echt aan je te laten doorverwijzen. De puf-medicatie is echt heel doeltreffend vind ik.

Succes!

Login of registreer om te reageren
16-01-2006 om 18:20 uur

oje ik weet hoe dat is.erg heftig en pijnlijk om te zien bij je baby.je bent dan zo hulpeloos.nee te jong is hij niet.mijn jongste dochtertje danique-michel heeft al sinds haar geboorte aanvallen en is al 6 keer bijna s,nachts weggeweest[gestorven dus]en ook heeft ze vooral als ze erg verkouden is veel aanvallen[haar record ligt bij 8 keer in een week en dat was 2 weken geleden].ze is al sinds kort na haar geboorte verkouden en dat gaat maar niet over.
als je wilt mailen om iets te weten of je hart te luchten[wat erg fijn kan zijn hoor]mag je me altijd mailen.
groetjes en sterkte ermee
suzanne

Login of registreer om te reageren