Wat zijn de typische kenmerken van pseudocroup?

03-01-2006 om 14:29 uur Gesloten

Hallo Frans...

Nog de beste wensen voor 2006

Toch heb ik nog een vraag over pseudocroup.
Onze Jefrey heeft vanaf eind september tot vorige week 5 aanvallen gehad.(eerder nooit waarvan wij dachten dat het pseudocroup was)
Wij dachten altijd dat het croup was  ook doordat de artsen(eigen of huisartsenpost) dit zeiden.
Nu twijfelt onze kinderarts daar erg aan.

Op 11 december had Jefrey weer een aanval en nu wel zo erg dat we op de SEH terecht kwamen.
Daar is hij verneveld met combivent en zijn er longfoto's gemaakt.
Afgelopen vrijdag was ik bij de kinderarts en die vindt het heel raar dat Jefrey wel op de verneveling reageert maar inademende benauwdheid heeft.(zij heeft Jefrey nog nooit gezien als we in het ziekenhuis waren,,en daar baalt ze wel van...maar ja..diensten enzo)
Hij krijgt vanaf 2 december 2 x daags 2 puffen pulmicort 200 en indien nodig ventolin.
Als we met Jefrey bij de huisarts kwamen werd er altijd gezegt : geef maar 1 x 4 puffen pulmicort en dan gaat het wel weer.
Dat heeft de kinderarts liever niet omdat hij voor zijn leeftijd(4) al op de top zit wat pulmicort betreft.
Nu moeten we naar de longverpleegkundige om te kijken of Jefrey wel goed puft en als hij weer een aanval heeft moeten we eerst ventolin geven(als hij benauwd is) werkt dat niet dan moeten we weer vernevelen met combivent.
Dat deden we al vanaf 11 maand tot vorig jaar dus dat is wel bekent.

Nu ben ik op internet wezen zoeken naar symptomen van pseudocroup.Maar er staat altijd bij dat een kind verkouden is.Jefrey dus nooit!!!
Ook heeft een kind zelden tot lichte verhoging...terwijl bij Jefrey de temp op kan lopen tot 39,8
Zowel wij als ouders als de kinderarts zitten met de handen in het haar.
We moeten nog een maand doorgaan met de pulmicort verdubbeld.
9 Februarie moeten we weer naar de kinderarts.

Nu vraag ik mij dus af : Wat zijn duidelijke symptomen van pseudocroup???
Begint dat altijd met een verkoudheid???
Jefrey is ook overdag aan het hoesten en benauwd terwijl bij pseudocroup staat dat het vroeg in de avond of in de nacht opkomt.
Ik weet het even niet meer .

Alvast bedankt voor uw hulp.
groeten Rianne

De reacties zijn gesloten.
Zorgprofessional
03-01-2006 om 16:08 uur

Beste Rianne

Er is elders op deze site al uitgebreid gesproken over pseudocroup.

In het kort:
- Ja, eigenlijk altijd bij verkoudheid. De luchtwegen van de keel zijn dan ontstoken en gezwollen waardoor de doorgankelijkheid van de keel minder wordt.
- Vooral moeilijk INademen, en minder moeite met UITademen
- Treedt vooral 's avonds en 's nachts op omdat dan de weerstand het slechtst is, kan eventueel ook overdag
- vaak samen met een blafhoest

Veel meer dan de medicijnen geven die je nu al geeft kun je niet doen. Hij zal er overheen groeien, laat dat een magere troost zijn. Verder: blijf rustig, stel het kind gerust want door jouw onrust wordt Jefrye ook onrustig waardoor hij meer last krijgt.

Succes,

Frans

03-01-2006 om 17:22 uur

Hallo Frans

Dat andere lijntje over croup en astma had ik ook gestart.
Maar ik twijfelde wel heel erg.
In iedergval bedankt voor je antwoord.

Gr
Rianne

06-01-2006 om 01:50 uur

Voor geïnteresseerden is het andere (gesloten) topic over pseudocroup hier te vinden  :)